Gå til innhold

Vi som hater forvrengninger av det Norske språk.

iNeo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel jeg er ikke fra Oslo, så jeg snakker ikke på bokmål, men jeg er enig i de som ikke klarer å skrive bokmål og må forkorte alt mulig. Greit nok når noen sender en melding på sms, da plass er en mangelvare, men her for forumet eller på msn så koster ord ikke noe som helst. Mye bedre å bare lære seg å skrive litt raskere.

Lenke til kommentar
"Dems" er et dialektuttrykk. Helt fint å si, men ingen rettskrivingsnormer tillater det. Du burde nøye deg med å hate at folk skriver det.

Du skjønner, jeg har ett søskenbarn som kommer fra Oslo. Hun sier dems når det ikke er i dialekten hennes at hun skal si dems, hvis du skjønner...

Lenke til kommentar
Vel jeg er ikke fra Oslo, så jeg snakker ikke på bokmål, men jeg er enig i de som ikke klarer å skrive bokmål og må forkorte alt mulig. Greit nok når noen sender en melding på sms, da plass er en mangelvare, men her for forumet eller på msn så koster ord ikke noe som helst. Mye bedre å bare lære seg å skrive litt raskere.

Jeg er fullstendig enig, men jeg må pirke litt. Det er ingen som snakker bokmål - det er et skriftspråk.

Endret av basskuk
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig, men jeg må pirke litt. Det er ingen som snakker bokmål - det er et skriftspråk.

Er klar over dette, men det er vell ikke så mange voksne som sier "Dems" er det vell?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Selv hater jeg at folk flest bruker 'de' i alle sammenhenger.

Agh, det er jo ingen som skjønner hvor man skal skrive "dem"... også har vi da/når-reglene... irriterende.

Og hvordan gir det mening at "korsn" betyr "hvordan" og "hvilken"?

Siden jeg er fra trøndelag sier jeg "Kess" istedet for hvordan og hvilket, men skriver alltid hvordan og hvilket når jeg skriver bokmål seff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...