iNeo Skrevet 4. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2008 Hei. Jeg er en person som må si at jeg hater folk som skriver "dems" og faktisk sier "dems" istedet for "deres" som jeg mener er korrekt. Noen som er enig? (ps, jeg er ingen ekspert på gramatikk selv så..) Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 4. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2008 Vel jeg er ikke fra Oslo, så jeg snakker ikke på bokmål, men jeg er enig i de som ikke klarer å skrive bokmål og må forkorte alt mulig. Greit nok når noen sender en melding på sms, da plass er en mangelvare, men her for forumet eller på msn så koster ord ikke noe som helst. Mye bedre å bare lære seg å skrive litt raskere. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 4. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2008 Stort sett liker jeg ikke forvrengninger av språket vårt, men jeg sier heller ikke "deres", er jo trønder selv, så da blir det "dæmmers" Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) "Dems" er et dialektuttrykk. Helt fint å si, men ingen rettskrivingsnormer tillater det. Du burde nøye deg med å hate at folk skriver det. Endret 4. oktober 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2008 "Dems" er et dialektuttrykk. Helt fint å si, men ingen rettskrivingsnormer tillater det. Du burde nøye deg med å hate at folk skriver det. Du skjønner, jeg har ett søskenbarn som kommer fra Oslo. Hun sier dems når det ikke er i dialekten hennes at hun skal si dems, hvis du skjønner... Lenke til kommentar
Thend Skrevet 5. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2008 Hvordan kan du vite at det ikke er del av dialekten hennes? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2008 Det er egentlig ikke et dialektsord, men mange "språktrange" østlendinger sier det. Oslodialekten er den som holder seg mest til skrivemåten, vil jeg tro. Jeg HATER at folk bare bruker 'dem' i alle sammenhenger og ikke klarer å skille mellom subjektsform og objektsform. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 7. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Selv hater jeg at folk flest bruker 'de' i alle sammenhenger. Endret 11. oktober 2008 av Rocambole2 Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 10. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Vel jeg er ikke fra Oslo, så jeg snakker ikke på bokmål, men jeg er enig i de som ikke klarer å skrive bokmål og må forkorte alt mulig. Greit nok når noen sender en melding på sms, da plass er en mangelvare, men her for forumet eller på msn så koster ord ikke noe som helst. Mye bedre å bare lære seg å skrive litt raskere. Jeg er fullstendig enig, men jeg må pirke litt. Det er ingen som snakker bokmål - det er et skriftspråk. Endret 10. oktober 2008 av basskuk Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2008 Vel jeg er ikke fra Oslo, så jeg snakker ikke på bokmål, men jeg er enig i de som ikke klarer å skrive bokmål og må forkorte alt mulig. Greit nok når noen sender en melding på sms, da plass er en mangelvare, men her for forumet eller på msn så koster ord ikke noe som helst. Mye bedre å bare lære seg å skrive litt raskere. Jeg er fullstendig enig, men jeg må pirke litt. Det er ingen som snakker bokmål - det er et skriftspråk. Er klar over dette, men det er vell ikke så mange voksne som sier "Dems" er det vell? Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 10. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2008 Det spørs vel på hvor man kommer fra. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 12. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2008 "Hvem skole går du på" er heller ikke noe koselig. Lenke til kommentar
Bramle Skrevet 12. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Jeg synes folk kan få si hva de vil, da jeg liker mangfoldet av dialekter vi har i Norge. Endret 12. oktober 2008 av Bramle Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2008 Jeg synes folk kan få si hva de vil, da jeg liker mangfoldet av dialekter vi har i Norge. Nå kan vell ikke ett ord spesifiseres som en egen dialekt da. Lenke til kommentar
Bramle Skrevet 12. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Det er det da vitterlig ingen som har sagt heller. Endret 12. oktober 2008 av Bramle Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 13. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2008 Her i område sier ikke folk Dems eller deres, det blir mer Dies . Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 13. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg får lyst til å sparke vedkommende bak veldig hardt når jeg hører og ser "hvem bil? Hvem hus?" og lignende. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 24. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2008 Selv hater jeg at folk flest bruker 'de' i alle sammenhenger. Agh, det er jo ingen som skjønner hvor man skal skrive "dem"... også har vi da/når-reglene... irriterende. Og hvordan gir det mening at "korsn" betyr "hvordan" og "hvilken"? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2008 Selv hater jeg at folk flest bruker 'de' i alle sammenhenger. Agh, det er jo ingen som skjønner hvor man skal skrive "dem"... også har vi da/når-reglene... irriterende. Og hvordan gir det mening at "korsn" betyr "hvordan" og "hvilken"? Siden jeg er fra trøndelag sier jeg "Kess" istedet for hvordan og hvilket, men skriver alltid hvordan og hvilket når jeg skriver bokmål seff. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Å/og må også nevnes. Mitt råd er at hvis det er så vanskelig å skille mellom dem kan man tenke seg hvordan det blir på engelsk, der ingen blander sammen to/and. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå