iRobot Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Hei Helt siden jeg fikk min nye maskin har jeg mått ta ut usb- reciver til både mus og tastatur hver eneste gang jeg slår på pc. Har tidligere fått et hint om at jeg må endre på boot priority i bois, men dette får jeg ikke til / kan ikke se at det er mulig. hadde blitt hoppende happy om noen kunne hjelpe meg takketakketakke Acer Aspire M5610 (Hk: AMD 690G) IntelCoreQuad 2,4 Ghz 4 Gb Ram Vista Home Premium Lydkort: Prodigy HD2 Grafikk: NVIDIA GeForce 8600 GT Tastatur: Logitech DiNovo Edge Mus: Logitech Mx Revolution Denon AVR-1708 Dali Concept 2 front og sub + Beyerdynamic DT 770PRO Endret 4. oktober 2008 av flu Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Kommer du ikke inn i BIOS engang? Da har du et problem. Prøv med et PS/2 tastatur. Du må få tilgang til BIOS. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Kommer du ikke inn i BIOS engang? Da har du et problem.Prøv med et PS/2 tastatur. Du må få tilgang til BIOS. joda, kommer inn i bios, men får ikke endret på noe som gir positivt utslag Hardisk står nå som 1 pri og cd rom som 2 pri og removable drive slettet jeg som pri men, når jeg går inn på bott meny ved oppstart så står allikevel removable driv som 1 pri så, jeg skjønner ikke en cm. engang, men gir meg ikke før jeg får fixet det kaster heller hovekortet til H, enn å legge DiNovo Edge og Mx revolution i skapet, hvis du skjønner Lenke til kommentar
alexpea22 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Kommer du ikke inn i BIOS engang? Da har du et problem.Prøv med et PS/2 tastatur. Du må få tilgang til BIOS. joda, kommer inn i bios, men får ikke endret på noe som gir positivt utslag Hardisk står nå som 1 pri og cd rom som 2 pri og removable drive slettet jeg som pri men, når jeg går inn på bott meny ved oppstart så står allikevel removable driv som 1 pri så, jeg skjønner ikke en cm. engang, men gir meg ikke før jeg får fixet det kaster heller hovekortet til H, enn å legge DiNovo Edge og Mx revolution i skapet, hvis du skjønner Hei! Skulle akkurat til å skrive en lignende tråd, da jeg også har problemer med dette! Jeg kjøpte meg nettopp en usb-hub med ekstern strømtilkobling. Dersom den er koblet til PCn ved oppstart, skjer dette: - Vifta på PCn starter - Ingen lys kommer på - Svart skjerm Det går heller ikke an å skru av PCn igjen ved å holde inne knappen. Men dersom jeg trekker ut USB-kabelen fra huben, så skrur PCn seg av selv. Og om jeg da prøver å starte den igjen, så går det helt fint. Huben kan jeg da koble til etterpå, og den fungerer helt fint. NB! Jeg har prøvd både med å la windows kutte strømmen på root usb for å spare strøm, og uten den innstillinga. (System - enhetsbehandling - root usb) Samme skjer uansett. Veldig irriterende. Skal prøve å koble ut strømtilførselen til huben neste gang jeg starter, og koble den inn igjen under oppstart. Men gud så tungvint om det viser seg å funke... Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Kommer du ikke inn i BIOS engang? Da har du et problem.Prøv med et PS/2 tastatur. Du må få tilgang til BIOS. joda, kommer inn i bios, men får ikke endret på noe som gir positivt utslag Hardisk står nå som 1 pri og cd rom som 2 pri og removable drive slettet jeg som pri men, når jeg går inn på bott meny ved oppstart så står allikevel removable driv som 1 pri så, jeg skjønner ikke en cm. engang, men gir meg ikke før jeg får fixet det kaster heller hovekortet til H, enn å legge DiNovo Edge og Mx revolution i skapet, hvis du skjønner Hei! Skulle akkurat til å skrive en lignende tråd, da jeg også har problemer med dette! Jeg kjøpte meg nettopp en usb-hub med ekstern strømtilkobling. Dersom den er koblet til PCn ved oppstart, skjer dette: - Vifta på PCn starter - Ingen lys kommer på - Svart skjerm Det går heller ikke an å skru av PCn igjen ved å holde inne knappen. Men dersom jeg trekker ut USB-kabelen fra huben, så skrur PCn seg av selv. Og om jeg da prøver å starte den igjen, så går det helt fint. Huben kan jeg da koble til etterpå, og den fungerer helt fint. NB! Jeg har prøvd både med å la windows kutte strømmen på root usb for å spare strøm, og uten den innstillinga. (System - enhetsbehandling - root usb) Samme skjer uansett. Veldig irriterende. Skal prøve å koble ut strømtilførselen til huben neste gang jeg starter, og koble den inn igjen under oppstart. Men gud så tungvint om det viser seg å funke... hva for slags hovedkort har du ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Kanskje dere burde ta en titt på retningslinjene om unødvendig quoting: https://www.diskusjon.no/topic/1868195-nettiketten-fra-2000-tallet/#quoting Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Det er flere hovedkort som feilaktig anser omtrent alt USB enheter som "bootbare" drives. Hadde samme tilfelle med USB printer. Løsningen på dette finner man (om hovedkortet har denne) ved å disable BIOS/CMOS settingen som heter noe ala' : Enable USB/KB storage support , for å sette denne til disablet. Endret 5. oktober 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Kerbarus Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hadde samme problemet for en stund siden, men det var med eksterne harddisker. Dette sluttet da jeg fikk service pack 2, tror jeg det var. Og som flere sier her, sett harddisken som first priority, og vær sikker på at du lagrer settingen når du går ut fra BIOS. Standard så er dette F10, så trykker du "Y" Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Det er flere hovedkort som feilaktig anser omtrent alt USB enheter som "bootbare" drives.Hadde samme tilfelle med USB printer. Løsningen på dette finner man (om hovedkortet har denne) ved å disable BIOS/CMOS settingen som heter noe ala' : Enable USB/KB storage support , for å sette denne til disablet. desverre, fant ingen slik mulighet i min bios... kan det være en løsning å oppgradere bios ( noe jeg isåfall trenger hjelp til...) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Har nå kikket litt i denne w7326aae.20h Biosen til Acer M5610. Hovedkortet er et OEM hovedkort fra MSI . Når du har dine faste USB ting tilkoplet til PCen boot opp og enter cmos settings under boot. Gå inn i "Advanced BIOS Features" - "Harddisk Boot Priority" og sjekk at din SATA eller IDE disk står øverst (her kan nemlig USB enheter oppfattet som USBHDD0-2 legge seg i lista. Du bruker pgup/pgdn knappene på markert enhet for å flytte om i lista. Du må også gå samtidig inn i "Advanced BIOS Features" - "Removable Device Priority" og gjøre samme der for enheter som kan idientifiseres som USBFDD0-1 og USBZIP0-1. Keyboad saken jeg nevnte er under "Integrated Peripherals" og heter "Onchip USB KBC Controller" Denne vil disable legacy bruk av USB tastatur i tillegg og ikke disable denne hvis du ikke bruker tastatur tilkoplet PS/2 porten. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Har nå kikket litt i denne w7326aae.20h Biosen til Acer M5610.Hovedkortet er et OEM hovedkort fra MSI . Når du har dine faste USB ting tilkoplet til PCen boot opp og enter cmos settings under boot. Gå inn i "Advanced BIOS Features" - "Harddisk Boot Priority" og sjekk at din SATA eller IDE disk står øverst (her kan nemlig USB enheter oppfattet som USBHDD0-2 legge seg i lista. Du bruker pgup/pgdn knappene på markert enhet for å flytte om i lista. Du må også gå samtidig inn i "Advanced BIOS Features" - "Removable Device Priority" og gjøre samme der for enheter som kan idientifiseres som USBFDD0-1 og USBZIP0-1. Keyboad saken jeg nevnte er under "Integrated Peripherals" og heter "Onchip USB KBC Controller" Denne vil disable legacy bruk av USB tastatur i tillegg og ikke disable denne hvis du ikke bruker tastatur tilkoplet PS/2 porten. Hei og takk for svar, tror vi nærmer oss problemets kilde, men... > 1. får ikke gått inn i BIOS ved boot når usb-pinnene til mus og tastatur er koblet til, det er helt låst... ( bruker er vanlig ps/2 tastatur når jeg er inne i bios) 2. inne i Advanced BIOS Features - Harddisk Boot Priority er det listet følgende: 1.HD, 2.USB-HDD, 3.Bootable Add-In Cards 3. inne i Advanced BIOS Features - Removable Device Priority er KUN Floppy Disks listet som et valg... 4. inne i Integrated Peripherals - Onchip USB KBC Controller har jeg kun to valg, Enable og Disable, den står som Enabled, og tipper og tror av hvis jeg disabler denne, samt andre USB-variabler inne i Integrated Peripherals, vil det deaktivere bruksmulighetene av "alt" usb-utstyr/tastatur/mus/ext-HDD...? 5. og nest siste... i boot menyen (F12) er følgende listet opp 1.Removable Device, 2.HD, 3. CD-rom, 4. Legacy LAN. vet ikke om det har noe relevans til problemet...tenkte bare jeg skulle nevne det. 6. og siste... ser at bildet du har av Onchip USB KBC Controller er ulikt mitt, siden jeg KUN har enable/disable som valg, snakke vi om samme bios her... ? ikke vet jeg Hadde vært knall å få fixet på dette problemet, og tror vi er på rett spor, har tidliger forsøkt med ulike versjoner av Set-Point, men til ingen nytte. tuuuusen takk for hjelp så langt Endret 6. oktober 2008 av flu Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Du kan godt disable onboard KBC controller. Denne har bare med USB KB støtte utenfor operativsystemet å gjøre . Det virker jo ikke uansett å bruke USB KB sier du for å komme inn i BIOS. Du vil ikke disable alt av usb , kun bruken av usb keyboardet under boot/post og det vil funke i win. Du kan også kople USB keyboardet ditt i en PS/2 kb-porten med adapter. Det følger vel med alle usb kb man kjøper.Iallefall gjort det for de jeg har kjøpt. Bildet er med modbin av BIOS fila lastet inn for editering, dvs BIOS editor , ikke slik setup ser ut i levende live. Det er to valg Enabled/Disabled. Endret 6. oktober 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå