theda9el2k Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Som topic sier har jeg mistet kvitteringen på en laptop jeg kjøpte hos komplett. Har vært så plaget med denne PCen nå at jeg har fått nokk. Har vært inne på reperasjon 3 ganger og må nå inn på en fjerde, og da har man vel rett på å heve kjøpet. Men hva gjør jeg når jeg ikke har kvitteringen? Kan jeg ringe komplett å be dem sende et nytt kjøpsbevis? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg vil tro de har deg registrert i en eller annen form for database, så en telefon bør nok løse problemet. Da må du nok oppgi navn, kundenummer og muligens også et serienummer på PC-en. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Du har ikke rett til å heve kjøpet, med mindre det har vært samme feil hver eneste gang. Derimot kan du feks be komplett om en ny maskin, om de har gode avtaler med sine leverandører. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Du har ikke rett til å heve kjøpet, med mindre det har vært samme feil hver eneste gang. Bortsett fra 1 av de gangene, 3. gangen samme feil skal gi rett til pengene tilbake mener jeg og askinen din har feilet for 4. gang. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg har ikke nevnt noe om at han måtte ha samme feil 4 ganger, har jeg? . Samme feil 3 ganger er selvfølgelig nok. Om det er snakk om forskjellige feil har man ikke hevingskrav. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Husk at det er du som kunde som er ansvarlig for å ha kvitteringer på kjøp OG på service. Hvis komplett på en eller annen måte ikke skulle klare å søke deg opp igjen i systemet sitt så er det ditt problem, men dog dårlig kundeservice av komplett. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Eller hvis han kan vise til banke,kreditt,debet korttransaksjon som sannsynliggjør kjøpet. Men komplett har jo dette på "mine sider", hvorfor ikke bare sjekke der? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Man trenger normalt ikke kvitering når det gjelder Komplett. Det holder fint å logge seg inn, finne orderen, og trykke på "garanti"-knappen. Dette må du nok gjøre uansett om du har tenkt å heve kjøpet, om du har krav på det. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Det finnes ikke noe formelt krav om kvittering, men du bør sannsynliggjøre at du har kjøpt den, ved å ta med for eksempel bankutskrift. Slik jeg kjenner forbrukerkjøpsloven kan ikke butikken kreve kvitteringen, hvis det er høy sannsynlighet for at du har kjøpt varen der. Har du et vitne på dette skal det være nok, eller f.eks kontoutskrift. Uansett, de har nok kjøpet lagret i sine systemer, og det skal være godt nok. Lenke til kommentar
morgster Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Det finnes ikke noe formelt krav om kvittering, men du bør sannsynliggjøre at du har kjøpt den, ved å ta med for eksempel bankutskrift. Slik jeg kjenner forbrukerkjøpsloven kan ikke butikken kreve kvitteringen, hvis det er høy sannsynlighet for at du har kjøpt varen der. Har du et vitne på dette skal det være nok, eller f.eks kontoutskrift. Uansett, de har nok kjøpet lagret i sine systemer, og det skal være godt nok. Vet ikke hvor holdbar den der er. Jeg har også lest på forbrukerrådets hjemmeside at det skal holde med vitne for å sansynliggjøre kjøpet, men selv de har fjernet dette nå. Selv ville jeg ikke godtatt en retur uten kvittering eller en kontoutskrift slik at jeg kan finne kvitteringen. Dette fordi de fleste leverandører ikke gir kredit uten kjøpsbevis. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Vet ikke hvor holdbar den der er. Jeg har også lest på forbrukerrådets hjemmeside at det skal holde med vitne for å sansynliggjøre kjøpet, men selv de har fjernet dette nå. Selv ville jeg ikke godtatt en retur uten kvittering eller en kontoutskrift slik at jeg kan finne kvitteringen. Dette fordi de fleste leverandører ikke gir kredit uten kjøpsbevis. Vel, såvidt jeg vet står det ingen steder i loven om at butikken har full rett til å kreve kvittering, dersom man kan bevise sitt kjøp på andre måter. Med mindre loven ikke er slik jeg tror, er den jo holdbar helt ut i en rettsak. At man imidlertid garantert kommer til å oppleve problemer i butikken er jeg ikke i tvil om, men det forandrer jo ikke loven. Lenke til kommentar
morgster Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Vet ikke hvor holdbar den der er. Jeg har også lest på forbrukerrådets hjemmeside at det skal holde med vitne for å sansynliggjøre kjøpet, men selv de har fjernet dette nå. Selv ville jeg ikke godtatt en retur uten kvittering eller en kontoutskrift slik at jeg kan finne kvitteringen. Dette fordi de fleste leverandører ikke gir kredit uten kjøpsbevis. Vel, såvidt jeg vet står det ingen steder i loven om at butikken har full rett til å kreve kvittering, dersom man kan bevise sitt kjøp på andre måter. Med mindre loven ikke er slik jeg tror, er den jo holdbar helt ut i en rettsak. At man imidlertid garantert kommer til å oppleve problemer i butikken er jeg ikke i tvil om, men det forandrer jo ikke loven. De fleste butikker i dag har alle salg registrert i sine systemer, og hvis kundes opplysninger om kjøpet (tidspunkt, vare osv) stemmer overens med et registert kjøp hos butikken, kan man benytte kvitteringen butikken finner frem. Er det derimot ikke solgt den varen kunden og vitnet hevder den dagen, tviler jeg på at dette er holdbart i en rettssak. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har ikke nevnt noe om at han måtte ha samme feil 4 ganger, har jeg? . Samme feil 3 ganger er selvfølgelig nok. Om det er snakk om forskjellige feil har man ikke hevingskrav. Det jeg mener her er jo at du sier i mot deg selv. Du sier at er det snakk om forskjellige feil har han ikke krav på å heve kjøpet. Samtidig sier du at 3. feil er nok til å heve ett kjøp. Siden trådstarter har fått sin 4. feil kan han både ha forskjellige feil men også samme feil for 3 gang, derfor kan han ha krav på å heve kjøpet til tross for at han har hatt forskjellige feil. I ditt 1. innlegg sier du at det må ha vært samme feil alle ganger og siden trådstarter har hatt 4 feil tolket jeg det som om du mente at man må ha 4 like feil for å få hevet kjøpet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Okei, vi har rota oss ut på dypt vann ser jeg. Og ser at mitt innlegg øverst kan forvirre da det ikke tar med alle eventualiteter. Selvfølgelig, er 3 av de 4 feilene samme feil, så har man krav på heving av kjøp. Der, oppklart og greit, eller hva? Vi er begge enige. Endret 5. oktober 2008 av Alastor Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Okei, vi har rota oss ut på dypt vann ser jeg. Og ser at mitt innlegg øverst kan forvirre da det ikke tar med alle eventualiteter. Selvfølgelig, er 3 av de 4 feilene samme feil, så har man krav på heving av kjøp. Der, oppklart og greit, eller hva? Vi er begge enige. Jupp, da er vi enige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå