Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - Anew - Sigma 30/1.4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[...] i Bergens-regnværet...

Det er ikke bare i Bergen det regner - bussen i bakgrunnen er nr. 30 til Nydalen - i Oslo. ;)

Ingen anelse hvorfor jeg fikk for meg at det var Bergen.. må ha vært været! Kanskje det var Fyllingsdalen jeg tenkte? Nydalen, nei... :)

Når det gjelder dagens; jeg er uenig i crop, heller "heal" eller clone ved fjerning av gaffelen. Klarer heller ikke å bestemme meg for om jeg synes at speilbildet av bilen forstyrre eller ikke. Fint sett motiv, uansett.

Lenke til kommentar

Arnold: NX2 er sikkert flott, men går det rundt på min 5 år gamle AMD XP2700+ med 1.5GB minne?

Crop ville jeg ikke drømme om på kjærlighetsveggen - jeg ville heller hatt mer fortau, ikke mindre - men det lot seg ikke gjøre. Bilen skulle jeg gjerne vært kvitt, men dette er Oktoberfest, ikke Top Model. :)

Oktober har meldt seg med litt regn (som vi så for noen dager siden), og sikkert som banken kommer da barnehagebarna trekkende hjem med omgangssyke i en eller annen variant. I går hadde vi så mye spy på baderomsgulvet at jeg bare tok vekk risten over sluket og spylte gulvet... Det ble smått med bilder.

I dag gjør jeg et desperat forsøk på å komme i gang igjen - bildet er dels en kommentar på dagens økonomiske situasjon, og dels en liten hilsen til et hemmelig brorskap... :ph34r:

The Pixies - Monkey Gone to Heaven

400848400_YDVW2-X2.jpg

Lenke til kommentar

Er jo ikke annet enn blinkskudd du har presentert jo :) Har veldig sansen for den stakkars apekatten, ikke enkelt å være apekatt med aksjer nå. (Minner meg om at jeg leste en anekdote engang om en apekatt i en dyrehage som styrte aksjekjøp med dartskasting.)

NX2 på en så treg maskin ville jeg ikke engang vurdert. Det er tregt nok på c2d-maskinen min, 2.4ghz med 4gb minne :(

Oktoberfest med 30/1.4 er gøy, og skjønner godt trangen til fullformat + 50mm - venter på filmhus til bruk med 50mm-en min nå jeg :) Men du nevnte 35/1.4 - har jeg gått glipp av noe når jeg ikke har hørt om det?

Lenke til kommentar
Da er jeg mer usikker på bakgrunnen - neppe iscenesatt, eller? ;)

Jeg var faktisk litt usikker på om jeg skulle legge ut et iscenesatt bilde som var så upolert, men den aksjehandlende apekatten må jo ha hengt seg et sted - hvorfor ikke hjemme i sin lekkert oppussede loftsleilighet på trendy Sagene i Oslo, i umiddelbar nærhet til offentlig kommunikasjon, butikker, SATS og fine turområder langs Akerselva? Kommer snart for salg... :)

Jzono: 35/1.4 er en god, gammel manuellfokus-klassiker, så det er jo ikke så rart om du ikke har hørt om den... Når man først har ristet av seg frykten for manuellfokus, slik mange Nikonister her på bruket har gjort i det siste, så åpner det seg en del muligheter.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det går litt trått om dagen (med meg, som med mange andre), så det blir enda ett av disse selvportrettene hvor jeg ser mindre begavet ut...

Dagens låt, som inspirerte selvportrettet, er en av mine absolutte favorittlåter. Spacemen 3 befinner seg veldig, veldig langt oppe på min liste over all-time favorittband, og debutplaten deres, The Sound of Confusion fra 1989 er en utrolig, kreativ utblåsning, og definitivt en av de 3 jeg ville hatt med meg på en øde øy (de to andre er Pet Sounds og The Velvet Underground & Nico, for de som måtte lure...) Dagens låt,

, må bare oppleves, og oppleves høyt. YouTube-videoen inneholder desverre bare halve låta, men det er åpningen som er viktigst... De av dere som faktisk ser på videoene - skru opp lyden!

401557342_FuCNX-XL.jpg

Fun fact: sånne farger funker dårlig for JPEG-algoritmen. Originalfilen var på 18 meg, noe SmugMug ikke satte pris på, så jeg måtte nedskalere til 6Mpix i Bibble - selv da er filen større en enn normal 12Mpix jpeg fra D300.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Men nå jeg ser dette og evt. setter det i forbindelse med det forrige så minner det meg på en annen låt: Who are the Brain Police (Frank Zappa & The Mothers of Invention).

Den må du nesten utdype - Zappa er bare frijazzvrøvl for meg. Who are The Brain Police? Hvem er John Galt?

Lenke til kommentar
Den må du nesten utdype - Zappa er bare frijazzvrøvl for meg. Who are The Brain Police? Hvem er John Galt?

Zappa er da mer enn frijazzvrøvl. "Who are the Brain Police" ble gitt ut sammen med "Freak Out", den første LP'en med The Mothers of Invention fra 1966. Ikke så mye jazz fra ham på den tiden. Som et apropos til Tom's innlegg er dette i alle fall forankret på samme tid. Bildet må sies å ha et visst psykedelisk innslag, noe også denne låta har. Dette var mest ment som et noe sleivete kompliment, du trenger ikke ta det som noe annet.

Lenke til kommentar
Som et apropos til Tom's innlegg er dette i alle fall forankret på samme tid.

Åh - det "forrige" - skjønte ikke at du mente Toms kommentar, og trodde du mente den aksetradende apekatten. Den koblingen ble mer enn min fattige forstand kunne klare. :) Fargevalget var ikke helt tilfeldig - bildet var ment å være ekstremt trippy. Jeg har uansett til gode å høre en Zappaplate jeg har hatt lyst til å høre mer enn én gang. Mange artige enkeltlåter, men for mye "free form freakouts" og annet lurium.

...i dag har jeg blitt rammet av en av de forferdelige sykdommene, som kan ramme oss digitale bildebehandlere - svart/hvitt med selektiv farge. The horror... the horror...

Dagens låt: The Rolling Stones - Paint it Black

402067026_DGQf2-XL.jpg

Lenke til kommentar

Hmm. Nå begynner det å renne på med 60-talls musikk. Paint it Black, Astronomy Domine, Cross Town Traffic... Hvor skal dette ende?

Reagerte egentlig ikke på at det manglet noen farger først, men de trærne var kanskje noe vel gråsvarte. Sånn sett stod de bra til det "nyoppussede" skuret (eller er det en utedass?).

De gule bladene er i alle fall relativt generøst strødd utover.

Lenke til kommentar
Hmm. Nå begynner det å renne på med 60-talls musikk. Paint it Black, Astronomy Domine, Cross Town Traffic... Hvor skal dette ende?

Det pleier ikke å være noen mangel på 60-tallsmusikk på mine fester. :) Totalt er det 9 låter fra 60-tallet så langt i festen. Det var nær ved å bli en tiende i dag, men kvelden ga et fint situasjonsbilde fra kjøkkenet til vår familievenn Hild, hvor vi hadde en litt prematur Halloween-greie. Jeg slutter aldri å la meg forbløffe over kvaliteten D300 er i stand til åprodusere ved iso 1600 - her var det ikke mye lys (iso 1600, f/2, 1/60 sek), og absolutt ingen støyreduksjon er brukt.

Dagens låt er hentet fra 80-tallet: The Dream Syndicate -

403000132_zC9nT-XL.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...