Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - Anew - Sigma 30/1.4

Anbefalte innlegg

Takk skal du ha, FunFact! :)

I dag er jeg sånn passelig irritert på Sigmaen - Fokuspunktet lå trygt plassert på luen, men frontfokusen er så ille at selv albuen er uskarp... WTF?

Uansett - det meste av dagen gikk med til å fotografere inne i leiligheten for salgsprospektet, så dette er dagens mest interessante:

396768810_Xh6mJ-XL.jpg

f/4.5 og noe croppet - vignettering lagt på i post.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her ble jeg veldig nysgjerrig, hva er det hun ser på der oppe? En fugl? Et fly?

Ellers, joda flotte (høst)farger, hun står i fin kontrast til bakgrunnen..

Savner litt mer luft på høyre side, og liker ikke helt hva det nå enn er som er oppe i venstre hjørne.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Flott bilde, nydelige farger..."stolpene" skal vel kanskje være litt skjeve?

Nei. Det er nok jeg som har rotet det til med stativet. :(

Å? Går det an... :hmm:

Jeg har hatt stativet for lavt, og så pekt kameraet bittelitt oppover, slik at linjene faller innover mot toppen av bildet. Det kalles Keystoning på fint.

Lenke til kommentar
I dag står jeg i overhengende fare for å bli anklaget for k.n.b-plagiat, men det får stå sin prøve

Jeg har vel neppe enerett på stolper på geledd innover i bildet, men kanskje jeg burde hatt det? I alle fall burde jeg ha sparket til stativene på dagens Akam-Oslo-shootout, slik at jeg kunne fått utnyttet dette motivet i Oktoberfesten først. ;)

Gårsdagens bilde var forøvrig også ganske herlig, og fanget i rette øyeblikk. Høstløvet er selvfølgelig med. Fokusen er det for sent å gjøre noe med nå, men det er ikke så ille at det ødelegger bildet synes jeg. Selve situasjonen overskygger det tekniske aspektet.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Nydelig bilde i beste k.n.b-stil ja. Elsker urbane og folketomme bilder. Men jeg hater å innse at D300 + 30/1.4 ikke når helt opp mot D700 + 50/1.2. Egentlig ikke noen bombe, men dette bildet synliggjorde det ganske godt siden k.n.b i det siste har skjemt oss bort med tilsvarende motiver med en skarphet og renhet av en annen verden. Har nok ikke svidd av mine siste tusenlapper på fotoutstyr, er jeg redd :hm:

Lenke til kommentar
...jeg hater å innse at D300 + 30/1.4 ikke når helt opp mot D700 + 50/1.2. Egentlig ikke noen bombe, men dette bildet synliggjorde det ganske godt siden k.n.b i det siste har skjemt oss bort med tilsvarende motiver med en skarphet og renhet av en annen verden. Har nok ikke svidd av mine siste tusenlapper på fotoutstyr, er jeg redd :hm:

Huff nei, forskjellen er brutal. Jeg velger å tro at det er glasset, ikke kameraet - jeg fikk låne :Francis: 50/1.2 til et par bilder (fikk ikke testet så mye, siden vi måtte jage en innpåsliten vekter) og det så veldig lovende ut, selv om jeg ikke har rukket å studere dem skikkelig.

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett i at den største forskjellen ligger i glasset ja. Men fordelen med D700 er jo at den gjør en 50mm mye mer anvendelig. Jeg har i løpet av oktober funnet ut at jeg klarer meg med 30mm i den aller fleste situasjoner, men jeg tviler på at jeg kunne sagt det samme om 50 mm på crop (tilsvarende de erfaringene du har gjort deg tidligere).

Vel, jeg får fortsette å drømme en stund til. En 50/1.2 kan kanskje være aktuell i overskuelig fremtid, men en D700...: :nei:

Lenke til kommentar

Jeg satser nok på 35/1.4 før 50/1.2 ja...

Dagens låt er en musikalsk godbit - The Velvet Underground har ca. 14.5 millioner "plays" på Last.fm, men bare 94 av dem er

, som på en eller annen måte har klart å snike seg gjennom sprekkene, og bli oversett.

398507385_tiEVk-XL.jpg

Lenke til kommentar
[...] i Bergens-regnværet...

Det er ikke bare i Bergen det regner - bussen i bakgrunnen er nr. 30 til Nydalen - i Oslo. ;) Ellers er jeg selvsagt helt enig i at profil hadde vært å foretrekke, men i 3-åringer er av og til litt trassige. :)

I dag vil jeg rette en stor takk til byens sjablongkunstnere, som gjør byen til et mer interessant sted å være. Dagens låt er hentet fra det som i mine ører er ett av vestkystpsykedeliaens aller fineste øyeblikk - Country Joe & The Fish' fantastiske Electric Music for The Mind and Body (jeg har den forøvrig i en nær mint førsteutgave, fortsatt i celofanen og "kun spilt én gang på radio i '67", i følge Harald Are Lund, som jeg kjøpte den av).

Love

399277745_RH89K-XL.jpg

Lenke til kommentar

Det hadde tatt deg ca 5 sekunder å fjerne den i NX2 (ingen overdrivelse). Jeg skaffet meg NX2 etter å ha vært på en demonstrasjon på fotomessen i Bergen i helgen, og førsteintrykket er fantastisk. Retusjeringsfunksjonen er den smarteste auto-funksjonen jeg har sett noensinne. Kan ikke se hva jeg skal bruke photoshop til heretter.

(Jeg la for øvrig ikke merke til gaffelen før Tom nevnte den :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...