Gå til innhold

Hvorfor tregt trådløst nett med svak signalstyrke?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg sitter å funderer litt på hvorfor hastigheten på internett blir så treg når signalstyrken er lav. Jeg kvier meg litt for å stille spørsmålet siden det egentlig er ganske dumt, men jeg liker å vite og håper noen her har en god forklaring.

Jeg kan f. eks sitte i stua med "Bra" signalstyrke og sider lastes med den farten jeg forventer av bredbånd. Tar jeg f. eks laptopen med på rommet går signalstyrken ned til "Lav" og å laste en diskusjonstråd tar flere minutter. Jeg tenker tydeligvis feil, men trodde at hastigheten på nettet ikke skulle affiseres (hvertfall ikke så mye) ved å få litt svakere signalstyrke. Noen som har noe input på dette?

(En ting til: Mens jeg skriver dette (uten å flytte meg en cm) så vipper signalstyrken plutselig over fra "Bra" til "Lav" (og nettet blir plutselig veldig sløvt til tross for at routeren kun står en vegg unna). Hva kan være grunnen til dette?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at signalstyrken varierer mens du skriver, kommer nok av at radiosignalet påvirkes av at hender og fingre beveges mot plasseringen av antennen på trådløskortet/chip-en i pc-en din. Dette er relativt høye radiofrekvenser så veldig små forflytninger og påvirkninger kan ha stor betydning. Det samme ville ikke ha sjedd dersom trådløsnettet gikk på f.eks. 10 kHz – noe som selvfølgelig ikke er praktisk fordi en så lav frekvens ikke kan bære den båndbredden vi ønsker på et trådløst nett.

Når signalet blir en smule lavere, som du sier, går overføringshastigheten ned. Det gjør den også her om ikke så altfor mye. Dette kommer av at når signalet blir svakt, brukes mye til overføringen mellom pc-en og routeren til feilkorrigeringer og «re-try's». Pakker sendes... sjekkes... blir feil... sendes på nytt... til pakken blir riktig overført...osv.

Jeg har selv grei overføring/forbindelse med routeren på ca. 30 meters avstand, mellom to bygninger, så det er rart hvis signalet ditt skal forringes drastisk mellom to rom, selv om det kanskje er murvegger det er snakk om.

Prøv å lokaliser hvor pc-en sender ut radiobølgene (antar du har lap-top). Sitter senderen under pc-en, kan det være en dårlig løsning å sitte med maskinen på fanget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...