Gå til innhold

Mamma tok sparekontoen min, hva skal jeg gjøre?


Monicaott

Anbefalte innlegg

I morgen er jeg atten. Jeg skulle vel egentlig vært overlykkelig, men jeg er bare irritert.

 

Igår spurte jeg mamma hvor mye jeg har på sparekontoen min, og hun sa at jeg hadde bare to tusen. Også sa hun at hun hadde flyttet det over til hennes navn. Det vil med andre ord si at sparekontoen min står i mammas navn.

 

Dette tok jeg opp med Pappa samme dag, og han sa at jeg hadde rundt 20 000,- på konto, og at de egentlig hadde satt det så jeg hadde tilgang til pengene når jeg ble 18. Men mamma nekter meg pengene.

 

Hva er egentlig reglene for slikt? Har jeg rett til pengene når det står i mammas navn/konto nå? Og har jeg rett til å se bankutskrift så jeg får se hvor mye som ble satt inn fra begynnelsen av, så jeg får se at hun ikke har brukt opp det? For det trodde min far og besteforeldre.

 

Hadde vært fint om noen visste noe som helst om regler når det kommer til slike ting!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de fleste tilfeller opprettes konto i barnets navn, men det finnes unntak. Det jeg skriver går i forhold til førstnevnte.

 

I de bankene jeg har jobbet i krever man som hovedregel både mor og fars underskrift for å flytte penger på kontoene til umyndige, da man krever begge vergers signaturer. Om mor har "tatt hånd om" penger som far og fars foreldre har spart til barnet kan det tenkes at banken har et problem. Dette gjelder uansett, unntatt om din mor har fullstendig vergeansvar som er ganske sjeldent.

 

Det første jeg ville gjort, var å få en oversikt over ALT som er gjort i forhold til dine kontoer. Dette kan du gjøre i skranken, be om å få se alle bevegelser på dine kontoer, både eksisterende og oppgjorte. Deretter finner du bevegelser av betydning, innskudd fra besteforeldre og eventuelle uttak. Finner du noe interessant ber du om kopier av disse bilagene med eventuelle signaturer, alt som er yngre enn 10 år vil banken ha kopi av.

 

Deretter, når du finner at mamma har forsynt seg uten samtykke kan du forsøke å ta dette opp i minnelighet med avdelingsleder i nevnte bank. Eventuelle diskusjoner skal du IKKE ta med skrankepersonalet, de skal du ta med leder.

 

Uansett, det første du bør finne ut er hvor pengene har tatt veien.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

stemmer med gorber, men vil legge til at det ikke går ann å flytte en konto over på en annen person, kontonummer er personlig, enten så sto kontoen i ditt navn, eller så sto den i mors sitt navn, hvis sistnevnte er det lite å gjøre.

Er moren din eneverge for deg ?

Lenke til kommentar
stemmer med gorber, men vil legge til at det ikke går ann å flytte en konto over på en annen person, kontonummer er personlig, enten så sto kontoen i ditt navn, eller så sto den i mors sitt navn, hvis sistnevnte er det lite å gjøre.

Er moren din eneverge for deg ?

Det går fint an å endre innehaver på en konto. Om dette er mulig på en umyndig persons konto, er derimot mindre trolig.

Lenke til kommentar

Hvis den sto i din mors navn, kommer du til kort lovlig sett, så da må du nok bruke sjarmen for å få tilbake pengene dine. Hvis det er fordi du ikke skal "sløse" vekk pengene hun er bekymret over, kan du foreslå at du oppretter en BSU-konto og at de blir satt inn på denne :) Da fortsetter du sparingen på en fornuftig måte, og får igjen 3k ekstra på skatten.

Lenke til kommentar
stemmer med gorber, men vil legge til at det ikke går ann å flytte en konto over på en annen person, kontonummer er personlig, enten så sto kontoen i ditt navn, eller så sto den i mors sitt navn, hvis sistnevnte er det lite å gjøre.

Er moren din eneverge for deg ?

Det går fint an å endre innehaver på en konto. Om dette er mulig på en umyndig persons konto, er derimot mindre trolig.

I de bankene jeg har jobbet i (igjen) er dette totalt brudd på rutiner og interne regler. I slike tilfeller SKAL kontoen gjøres opp og en ny skal opprettes. Jeg tviler sterkt på det du sier der, det vil skape ganske store praktiske problemer for banken.

Lenke til kommentar

Nja, det spørs det bruktbilen. Hvis kontoen ble opprettet i barnets navn stemmer ikke det du sier, ble kontoen opprettet i morens navn sliter derimot trådstarter.

 

Når det er sagt, det er ikke noe stress for meg i dag å opprette en konto til min 2 år gamle datter som har den betingelse at hun ikke får røre kontoen før hun er 45 år gammel.

Lenke til kommentar
Nja, det spørs det bruktbilen. Hvis kontoen ble opprettet i barnets navn stemmer ikke det du sier, ble kontoen opprettet i morens navn sliter derimot trådstarter.

 

Når det er sagt, det er ikke noe stress for meg i dag å opprette en konto til min 2 år gamle datter som har den betingelse at hun ikke får røre kontoen før hun er 45 år gammel.

 

nja, når hun er 18 så kan hun jo fjerne den sperren på kontoen, kontoeier er til enhver tid eier av pengene på konto, og når hun er myndig og henvender seg til banken og sier at den sperren skal bort, så må den bort :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...