Gå til innhold

Fjerne støv inni makroobjektiv

Anbefalte innlegg

Har et nyanskaffet, brukt 150mm makroobjektiv fra Sigma. Har desverre oppdaget at det har mye støv synlig på korte fokusavstander. Det er kun med dette objektivet jeg ser støvet og jeg har rensket både front- og bakelementet grundig. Ergo må støvet være inne i objektivet. I oktoberfesttråden min kan man se hvor kraftig dette problemet er.

Lurte derfor på hva som kan gjøres med dette. Hvem kan rense et slikt objektiv og hvor mye koster det? Er det mulig å gjøre selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du forsøkt like ekstrem blender med andre objektiver da? Prøv det på et annet kamera før du konkluderer bastant med at det er inne i objektivet. I så fall høres det dyrt ut, ikke noe å anbefale og sette i gang med selv nei.

Hmm ... prøvde det nå og jeg var tydeligvis for kjapp med å konkludere med at det var inne i objektivet. Heldigvis får jeg samme støvmønster med det andre objektivet. Ergo er det bare sensorstøv. (Selv om jeg ikke helt forstår hvorfor blender påvirker synligheten av sensorstøv; får gruble litt på det.)

Endret av halvspenn
Lenke til kommentar
Ah ... skjønner nå at - som kristallo sier - støvet ligger litt fremfor på et filter. Da gir det jo mening. Får bare styre unna høye blendere til jeg får renset sensoren. Takk til begge!

Sensorrens er dyrt!

748,- for swabs og E2 væske på Japan Photo.

Men forhåpentligvis ikke noe du trenger å bruke voldsomt ofte, så en slik pakke bør holde i noen år.

Kjøp en blåsebelg også for å ta det som sitter løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...