Gå til innhold

Koble USB-enhet direkte på onboard USB DIP header

Anbefalte innlegg

De fleste hovedkort har minst én 10-pin connector på hovedkortet som man kan bruke hvis man trenger flere USB-porter enn de som står på det ferdigmonterte bakpanelet. Typisk fyller man en kortplass med en bracket som har flere USB-porter, og trekker en kabel fra denne til DIP-headeren på hovedkortet. Jeg skulle gjerne hatt en slik kabel (DIP-header → vanlig USB-kontakt), minus metallplaten som brukes for å skru den inn i en kortplass. Har søkt litt på ELFA, men har ikke funnet noe. Noen som vet om det finnes?

I tilfelle noen lurer på hvorfor jeg vil ha dette, så er det at jeg vurderer å bygge en minimal PC hvor jeg bruker en USB flash stick som harddisk, da dette er mye billigere enn tilsvarende 2.5" SATA SSD disk. Får 8 GB USB flash for kr 200, mens det koster over 5 ganger så mye for en SSD disk! Vil helst slippe å ha USB-pinnen stå helt utsatt på utsiden av boksen, da den lett kan brekkes av, og lurte derfor på om jeg kan montere den på innsiden av kabinettet.

Vet ikke om elektronikk er det mest korrekte stedet å spørre, men noe sier meg likevel at det er mer sannsynlig at jeg får svar her enn på gruppene hvor folk stort sett setter sammen spill-PC-er. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo bare bruke en kabel og så feste den på innsiden av kabinettet?

Ja, og det er jo det jeg spør om: Finnes det en kabel som lar meg feste en USB-enhet direkte på DIP-headeren på hovedkortet? (Jeg vil helst slippe å måtte ødelegge den som følger med hovedkortet som skal settes i en kortplass, i tilfelle jeg trenger den på et senere tidspunkt.)

Lenke til kommentar
Ja, det finnes. Jeg har et par liggende her et sted.

Husker du hvor du fikk tak i dem? Jeg har søkt på ELFA, Clas Ohlson, og Komplett, men finner ingenting. Har listet alle produkter som inneholder "USB" og "kabel", og jeg regner med de burde dukke opp på et slikt søk.

Lenke til kommentar

Forresten hvis du skal bruke billig flash som harddisk så er CF kort + IDE adapter også en god mulighet, dersom du har IDE port vel og merke. Adapteret kjøper du billig fra ebay eller dealextreme.com.

Godt mulig at sistnevnte har en slik kabel du spør etter her også, de har mye sånn skit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...