Kapli Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg foreslår at du ser den. Btw, ikke se på dette som en direkte etterfølger til den forrige. Hvis du ikke likte den forrige så ikke tenk automatisk at du ikke kommer til å like denne. http://www.zeitgeistmovie.com/ Lenke til kommentar
Zzzzzzaphod Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Har sett den og, ja, jeg likte den forsåvidt... Den fokuserer mer på økonomikonspirasjon osv. Nå, jeg er rimelig ny på dette så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro... Men det er unektelig interessant å høre disse teoriene, og jeg skal medgi at de, ihvertfall virker som, setter ting i et klarere lys. Noe av problemet for meg med denne filmen, er utopia-delen på slutten, med noen litt ekle data-animerte bilder fra den ressurs-fokuserte, økonomiløse fremtiden vår. Så litt ut som de var hentet fra en halvinspirert illustrert vitenskap-artikkel. Men jeg er absolutt åpen for løsningene de kommer med her - og det er forsåvidt bra at de kommer med løsninger, og ikke bare pøser på med problemene, selv om de gjør det til gangs også, men det er vel litt av poenget - men jeg fatter bare ikke hvordan i h... man skal få til disse endringene. Skulle gjerne likt å høre mer om planene til den gamle mannen om hvordan man skal avskaffe det monetære systemet. Klart, tatt ut av kontekst ville disse folka som pratet hørtes ut som en hvilken som helst konspirasjonsteori-fanatiker, men filmen gjør at man blir veldig revet med, og gjerne begynner å tro på det de sier. Og dette er vel det som er litt farlig, i mine øyne, for man burde absolutt sjekke ut en del på egenhånd før man kjøper en såpass vidtomfangende (altomfangende) konspirasjonsteori som den de ytrer her. Bankvesenets svindel burde sjekkes, 9/11 teorien fra forrige film burde sjekkes, religionsteorien... kjøper jeg faktisk til en viss grad - selv om det virker som de har trukket en del raske slutninger, og brukt en del tvilsomt eller feilaktig materiale - teorien som helhet er jeg med på, eller ihvertfall finner troverdig at kunne være plausibel. Ble litt dårlige, overambisiøse setninger her nå. Uansett, filmen Zeitgeist:addendum vekker ihvertfall konspirasjonsteoretikeren i en og gjør at man får lyst til å undersøke mer - så på det punktet har den ihvertfall lyktes. Men kjøper jeg alt nå? Nei. Endret 5. oktober 2008 av Zzzzzzaphod Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Veldig mye i den originale Zeitgeist-filmen er fri fantasi, så jeg regner med at det gjelder denne filmen også. Siden det er veldig mye jobb å finne ut hva som er hva gidder jeg ikke se den. Å forsøke å synse seg fram til hva man skal tro på ser jeg ingen hensikt i, da ender man bare opp med å tro det man *vil* tro. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Veldig mye i den originale Zeitgeist-filmen er fri fantasi, så jeg regner med at det gjelder denne filmen også. Siden det er veldig mye jobb å finne ut hva som er hva gidder jeg ikke se den. Å forsøke å synse seg fram til hva man skal tro på ser jeg ingen hensikt i, da ender man bare opp med å tro det man *vil* tro. Og det gjør man ikke ved å ikke å se den? For meg er det klart og tydelig du har tro/antagelse/formening om filmen uten å ha sett den. Jeg tar meg den frihet i å resonere meg frem til at vi trolig er enige om at det beste hadde vært at dette er fri fantasi. Så da ser jeg ikke noe annet enn at du ved å unnlate å se den har endt opp med å tro det du *vil* tro. NB: hva er det i den originale Zeitgeist-filmen du mener er fri fantasi? Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 NB: hva er det i den originale Zeitgeist-filmen du mener er fri fantasi? I løpet av de første 5 minuttene var ca halvparten av det lasset med påstander de rakk å komme med i større eller mindre grad feil. Siden det tok 1-2 timer å faktasjekke det de hadde kommet til da gadd jeg ikke se mer. Jeg ser ingen grunn til å tro at de har vært mer etterrettelige i den nye filmen. Zeitgeist er laget for folk som vil ha bekreftet sin tro på at det er konspirasjonsteorier overalt, ikke for folk som som bare ønsker kalde fakta, uavhengig av hva de måtte være. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 NB: hva er det i den originale Zeitgeist-filmen du mener er fri fantasi? http://www.conspiracyscience.com/articles/zeitgeist/ Koselig lesning for de som liker et kritisk blikk på fantastiske påstander. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 NB: hva er det i den originale Zeitgeist-filmen du mener er fri fantasi? I løpet av de første 5 minuttene var ca halvparten av det lasset med påstander de rakk å komme med i større eller mindre grad feil. Siden det tok 1-2 timer å faktasjekke det de hadde kommet til da gadd jeg ikke se mer. Jeg ser ingen grunn til å tro at de har vært mer etterrettelige i den nye filmen. Zeitgeist er laget for folk som vil ha bekreftet sin tro på at det er konspirasjonsteorier overalt, ikke for folk som som bare ønsker kalde fakta, uavhengig av hva de måtte være. Jau..... Spurte ikke om et prosentanslag av feil, men etsagt hva du mener er fri fantasi og hvorfor. Vi snakker nå om den gamle Zeitgeist ikke sant? Gjør oppmerksom på at introen er lengere enn 5 min (etsagt 13:36) http://video.google.com/videoplay?docid=-594683847743189197 Introen viser klipp fra div. kriger, naturbilder, evolusjon, og en koselig kar som stiller noen spørsmål og ikke tror på gud. Etsagt hva er det som kvalifiseres som fri fantasi av dette? Er kriger og natur fri fantasi? Er det fri fantasi å forholde seg til evolusjonsteorien fremfor gud? Siden du har brukt 1-2 timer på å faktasjekke første halvdel av introen er jeg meget spent på hva du har kommet frem til og hvilke fakta denne konklusjonen er bygget på Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Siden du har brukt 1-2 timer på å faktasjekke første halvdel av introen er jeg meget spent på hva du har kommet frem til og hvilke fakta denne konklusjonen er bygget på Mye av det jeg fant er det samme som blir nevnt på siden Leviath postet, men der har de gått enda grundigere til verks. Hadde du vært interessert i å få vite alle detaljene som er feil i filmen hadde du bare gått til den siden. I stedet kaster du bort tid på å forsøke å gi inntrykk av at jeg bløffer. Det sier ganske mye om hva du ønsker å tro, og hvor mye du er villig til å ignorere av lett tilgjengelig informasjon for å kunne fortsette å tro det. Lenke til kommentar
Lange Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Mye dritt i Zeitgeist. men veldig underholdende må jeg si. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Er alt de sier i disse "dokumentarene" feil? Er noen av påstandene de kommer med riktige, eller i nærheten? Mener å huske at noen påstod at dette med solgud og hvordan kristendommen osv henger sammen er bullshit. Jeg såg en eller annen intervju av ei som forsvarte dette. Ho sa en del som ikke blir nevnt i Zeitgeist. Lenge siden jeg såg det, men mener å huske at hun hadde noen påstander som backet up denne teorien. Men jeg er ikke noe ekspert, men en del religioner har en del likheter. Er de umulig at mange religioner stammer fra samme kilde? Uansett, stemmer noe av påstandene som de kommer med så er det potensielt alvorlig. Ikke at jeg har hørt alle påstandene, men noen er alvorlige.. Selv om kanskje alt i filmen er feil, men vi lever i en sprø verden. Trenger man konspirasjonsteorier for å se det, eller må noen teorier stemme 100% før man lar en slik tanke dukke opp? Endret 7. oktober 2008 av WaterMarked Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Kan vi holde denne tråden til den nye Zeitgeist filmen og ikke den gamle? Og kan folk som ikke likte 1'ern hvertfall bare ta en liten titt på den nye før de begynner å snakker om den? Btw WaterMarked, jeg tror du mener denne? http://www.youtube.com/watch?v=F_9ZyddjaM4 Endret 7. oktober 2008 av Kapli Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg skulle gjerne sett at de som lagde Zeitgeist satte seg ned og skrev alle påstandene og informasjon de kommer med i filmen sammen med bedre kildehenvisninger. Jeg syns ikke filmer oppfordrer til at man skal sjekke kilder og tenke særlig mye selv, spesielt ikke Zeitgeist. Lyden i bakgrunnen som flyter inn med den rolige stemmen minner meg nesten om hypnose. Lenke til kommentar
gekkoo Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 join zeitgeist norge på facebook og spre filmen videre! http://www.facebook.com/home.php#/group.ph...8827&ref=ts Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 jasså? hva har de fjerna fra orginalen? Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Hvis du ikke likte den forrige så ikke tenk automatisk at du ikke kommer til å like denne. Det er ikke det at jeg ikke likte den forrige, men at den forrige var reint sludder og vrøvl basert på utdrag av en bunke med tullete gamle bøker. En som er så selektiv i sin kildebruk, at det er totalt løgnaktig, er selvsagt komplett uinteressant uansett hva det handler om. Løgner i går = løgner i dag. Endret 8. oktober 2008 av Strappado Lenke til kommentar
Armin23 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Addendum er faktisk dritbra, den er kritisk til det monetariske systemet og Federal Reserve. zeitgeist 1 var også bra, men zeitgeist 2 er faktisk mer up to date og den gir en løsning på problemet... Penger ut av tynn luft konseptet fungerer ikke idag, bare se på finanskrisen!!! Hvis du ikke likte den forrige så ikke tenk automatisk at du ikke kommer til å like denne. Det er ikke det at jeg ikke likte den forrige, men at den forrige var reint sludder og vrøvl basert på utdrag av en bunke med tullete gamle bøker. En som er så selektiv i sin kildebruk, at det er totalt løgnaktig, er selvsagt komplett uinteressant uansett hva det handler om. Løgner i går = løgner i dag. YOU NEED A HUG Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hvis du ikke likte den forrige så ikke tenk automatisk at du ikke kommer til å like denne. Det er ikke det at jeg ikke likte den forrige, men at den forrige var reint sludder og vrøvl basert på utdrag av en bunke med tullete gamle bøker. En som er så selektiv i sin kildebruk, at det er totalt løgnaktig, er selvsagt komplett uinteressant uansett hva det handler om. Løgner i går = løgner i dag. Hva slags bøker? Heter de? Selv om en bok er gammel betyr vell ikke nødvendigvis at innholdet er feil/løgner? Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Mens Zeitgeist 1 var en tullete konspirasjonsfilm av uante proporsjoner har jeg forstått det slik at Addendum er mer rettet mot å spre en ide om utopia. Det vil derfor kanskje være litt urimelig å sammenligne de for mye. Lenke til kommentar
Gjest member-60584 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Jeg måtte sjekke ut Jacque Fresco og The Venus Project. Det er ikke om å skape et Utopia men å heve levestandarden til alle på jorda og ta vare på jorda med å slutte å bruke olje, gass etc for energi. Verden har nok ressurser til å hjelpe alle på jorda men det eneste som hindrer alle i å leve godt er penger. Jacque Fresco har lagd en rekke filmer og om du er interessert i ideen om en ressurs basert økonomi så kan du sjekke ut det han holder på med. Endret 9. oktober 2008 av member-60584 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå