Gå til innhold

Utvekslingsstudent på VG

Tomprofil

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan det er med utvekslingsstudent muligheter på VG skole. Vet at det er mulig å ta et år i utlandet (F.eks USA), men hvordan er det med søknad, en evnt. pris osv? Må jeg søke via skolen, eller er det mulig søke privat?

Og om en tar VG2 i USA, kan man da komme tilbake og ta VG3 som vanlig i Norge?

Får man generell studiekompetanse, eller må man ta spesielle eksamener o.lign?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i USA på VG2 og kom tilbake etterpå og fullførte VG3.

Rådgiver på VGS har en del info om ulike organisasjoner som du også kan finne på internett. Jeg reiste med EF som er en av de største (www.ef.no) - Her må man på intervju før man eventuelt blir godkjent i programmet. Jeg benyttet meg av HighschoolYear programmet deres og var 2 uker på CultureCamp, RhodeIsland. Deretter dro jeg til Nevada hvor jeg gikk på skole hele året og returnerte til Norge i begynnelsen av sommerferien. Man kan søke om borteboerstipend hos Lånekassen og ordinært stipend i tillegg. Flere andre jeg kjenner fikk annet stipend i tillegg, selv fikk jeg kun borteboer ( i de tider ca. 44.000). Det er opp til hver enkelt VGS om de godkjenner året. Jeg kontaktet fagveileder før jeg dro og ordnet ett opplegg for norsk over internett, samt avtalte samfunnsfag eksamen ved tilbakekomst. Ellers fikk jeg "godkjent utland" som merknad på vitnemålet og en egen attest om fullført år i utlandet. Jeg fikk fortsette med realfag og vanlig plan tredjeåret, men man går selvsagt glipp av noen realfag og fordypningspoeng ( lar seg ikke overføre ) Da jeg reiste med EF kostet hele året ca. 70.000 og da dro jeg på EF CAMP i to uker i tilegg (efcamp.com). Man kan betale mer for å få velge spesifikt hvor man vil i USA, men jeg benyttet meg ikke av dette. Det finnes jo uendelig mange organisasjoner med mye info og mulighet for å få tilsendt brosjyrer, oppringning med info og intervju. Du bør som sagt klarere med skolen selv om du søker "privat" slik at du har en skoleplass å komme tilbake til... Kjenner en del som skiftet VGS etter 2 året og endte opp med å ta VG2 omigjen.

Aspect Highschool Year

EF Education

STS Education

AFS internasjonal utveksling

Speak

Får si i fra om du lurer på noe mer :)

Endret av Star
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...