QBab Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Snekret sammen en liten snutt i går. Er interessert i feedback, hva er bra og hva kunne vert bedre? Ikke legg så mye vekt på de fantastiske "triksene" mine, akkurat nå er det selve redigeringen jeg er ute etter å få kontroll på. Jeg vil gjerne bli bedre, så stapp kanonene fulle av pølser og fyr løs! Se filmen hos Youtube Edit: Hvorfor er det en sånn svart ramme rundt filmen? Edit2: Ja, jeg er noob i vegas. Endret 4. oktober 2008 av QBab Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Jeg synes det var litt merkelig at det plutselig sto et 2-tall alene på skjermen en stund. Hvis det var ment som en oppfølger, altså "Mr. Parkour 2", burde kanskje alt dette vært i bildet samtidig. Gjerne "Mr. Parkour" med liten skrift og 2-tallet større. Jeg mener også at "Mr. Parkour" var alt for lite fremme i forhold til 2-tallet. En annen ting jeg reagerte på var den "effekten" der du var en slags siluett med noen lysstråler rundt. Noen liker kanskje sånt, men det gjør ikke jeg. Når det kom frem "LOL" på skjermen ødela dette en god del, mener jeg. Det samme gjorde også "zoom-effekten" du til tider brukte. Ellers var klippingen helt grei. Edit: mest sannsynlig er det en ramme rundt filmen fordi du har brukt feil render-output instillinger. Endret 4. oktober 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
QBab Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Takk for tilbakemeldingen! Dette hjelper virkelig. "LOL" kommer opp for det jeg mister buksa, ja det er en oppfølger. Jeg er enig i at introen kan virke forvirrende og denne "super uber kule fjortiss effekten" er litt overflødig. Om jeg får tid skal jeg ordne opp i problemene og laste opp en ny version senere i kveld. Lenke til kommentar
Kenny2000 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 "LOL" kommer opp for det jeg mister buksa, ja det er en oppfølger. Hehe, slike ting pleier man å spare til bloppers Men seriøst, hovedgrunnen til at amatørfilmer ser ut som amatørfilmer er for lite planlegging. Det er ikke nødvendigvis negativt, men jeg kan komme med noen tips for hvordan man kan bruke en del triks og teknikker om man ønsker et litt mer "proft" utseende på dem. Første regel er altså planlegging. Lag gjerne et enkelt storyboard for hver scene - gjerne på papir delt inn i f.eks. 6 ruter med plass til tekst. Da gjør du jobben lettere for deg selv og kan endre på ting underveis før du faktisk starter opptakene. Du kan prøve ut ulike idéer og scener uten å måtte forlate stolen. Storyboard gjør også at du kan filme samme lokasjoner samtidig uten å måtte flytte deg frem og tilbake. Greit om det er litt avstand mellom ulike lokasjoner - om ikke alt filmes samme sted. I storyboardet, tenk utsnitt og komposisjon. Dette er med å skape uttrykk og bør være konsist (filmteknisk) gjennom hele filmen. Planlegg gjerne farger og evt. filtre i samme runde. Tenkt tidspunkter på dagen. Det dårligste tidspunktet å filme er midt på dagen når solen står høyest pga. harde skygger. Det er ikke et problem på denne tiden av året riktignok, men greit å ha i tankene. Når storyboardet er klart er hoveddelen av filmen gjort. Rigg kamera og evt. lys (lys er faktisk det viktigste, men jeg skal hoppe over denne delen siden det krever en del mer utstyr) slik du har planlagt og start filming. Bruk gjerne en markør ("klapper") som viser hvilken scene og lokasjon du bruker fra storyboardet hvor hver rute og lokasjon er nummerert (samme nummer for samme lokasjon selvsagt, eller bruk navnet). Angi gjerne opptaksnummer ("take") slik at du kan notere deg hvilket opptak du vil bruke senere. Skal du bruke lyd fra opptakene? Da bør du ha med deg en person og eget opptaksutstyr (mikrofon og opptaker). Det er her en klappert kommer til sin rett (gjerne en hjemmelaget) - lyden fra den - eller at man klapper i hendene (må vise med på filmen..!) gjør at man får synkronisert lyd og bilde i ettertid. Ved å ta opp lyd seperat vil kvaliteten bli bedre enn om en bruker kameramic'en, men dette er selvsagt mer omstendlig og krever litt ekstra utstyr. Noen filmteknikker: Husk alltid å legge inn pauser før du starter en bevegelse. Gjerne på 1-2 sekunder. Det samme gjelder når du er ferdig. Film 1-2 sekunder ekstra. Dette er spesielt viktig om du bruker zoom og/eller pan. Aldri klipp midt i en zoom eller pan med mindre du vil oppnå et litt mer "musikkvideo" preg. Skal du zoome/panne, vit alltid til hvilket punkt du skal filme slik at du fører kamera i rett linje mot dette punktet. Ellers kan en lett få vinglete bevegelser som om kameramannen ikke helt vet hva han skal filme. Film gjerne samme scene om igjen, men med ulik zoom og utsnitt. Da kan du klippe filmen sammen til å bli mer råere og ha høyere "tempo". Særlig når det er snakk om lange scener. Disse er alltid lurt å dele opp. "Klipping" og redigering: Skal musikk driver filmen bør en legge opp klippene slik at de passer med takten i musikken. Skal du ha musikk og lyd fra opptakene så pass på at musikken ikke blir for høy. La bevegelser få fullføres. Skal du ha raskere tempo planlegg nærbilde osv. av samme bevegelser (som nevnt over). Da kan du fint klippe den opp uten at det gjør så mye - men som sagt, det forutsetter at bevegelsen er lik. Hvis ikke vil klippet fremstå som om det "hopper". Etterbehandling er alltid greit slik at farger, kontrast osv. får unisont preg. På dette stadiet ("post") kan du også forsterke filmfølelsen (men "100%" filmeffekt forutsetter at det er filmet med et lysoppsett beregnet for film..). Ok, det er tidlig så jeg har sikkert glemt noe. Håper tipsene kan komme til nytte uannsett hvor omfattende du har tenkt å gjennomføre det. Gleder meg til å se resultatet! Lenke til kommentar
Eniro Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg synes det blir best om man ikke redigerer så altfor mye, overredigerte filmer er slitsomt å se på. Film heller noen ekstra klipp og slett de du ikke bruker. Har du redigert i sony vegas? Lignet litt på det på teksten du brukte. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) @Kenny2000 Wow! Det var et utrolig langt og utfyllende innlegg! Setter stor pris på at du tar deg tid å dele så mye kunnskap. Jeg ble i grunn inspirert til å lære enda mer, har du en side hvor man kan tilegne seg kunnskap om filmskaping/redigering og lignende rundt det tema? Endret 10. oktober 2008 av QBab Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 "Norsk amatørfilm forum" er en fin plass å begynne. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Er ingen ekspert, men Likte redigeringa til musikken, men reagerte på at kameraet ikke stod på samme sted i den første delen der du stod rundt om kring og tøyde eller hva det var. Det ser langt bedre ut hvis du ikke flytter kameraet. Ellers hadde jeg ikke stort å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå