sola66 Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg har en Audi A3 2002-mod. og i dag gikk det plutselig ikke å få den i gir. Den står nå parkert i fri og det er ikke mulig å få den i noe gir. Er det sannsynlig at det er clutchen som er gåen eller girkassa?? Har ikke merket noe spesielt med hverken det ene eller det andre så dette var litt overraskende - er dette sånt som bare kan skje plutselig eller burde jeg ha lagt merke til noe uvanlig i forkant? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Som regel merker man at bilen ikke akselerer som før ved gasspådrag når clutchen er slitt. Er dette automat eller manuell? Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Som regel merker man at bilen ikke akselerer som før ved gasspådrag når clutchen er slitt. Er dette automat eller manuell? Manuell. En chippet 1,8T - hvis det har noe å si. Glemte å skrive det, men jeg får bilen i gir hvis motoren er av - starter jeg bilen går den ikke i gir. Har ikke merket noe spesielt under kjøring og sønnene mine som også kjører bilen sier de heller ikke har merket noe. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Glemte å skrive det, men jeg får bilen i gir hvis motoren er av - starter jeg bilen går den ikke i gir. Har ikke merket noe spesielt under kjøring og sønnene mine som også kjører bilen sier de heller ikke har merket noe. Gjetter på lekkasje og/eller luft i hydraulikksystemet til clutchen, dette vil føre til at clutchen frir ut lengre ned enn vanlig, eller ikke i det hele. Slitt clutch derimot, er noe som kommer gradvis, og gir det omvendte problemet, at den ikke tar skikkelig selv med pedalen helt ute. Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Glemte å skrive det, men jeg får bilen i gir hvis motoren er av - starter jeg bilen går den ikke i gir. Har ikke merket noe spesielt under kjøring og sønnene mine som også kjører bilen sier de heller ikke har merket noe. Gjetter på lekkasje og/eller luft i hydraulikksystemet til clutchen, dette vil føre til at clutchen frir ut lengre ned enn vanlig, eller ikke i det hele. Slitt clutch derimot, er noe som kommer gradvis, og gir det omvendte problemet, at den ikke tar skikkelig selv med pedalen helt ute. Det hørtes billigere ut enn å bytte girkasse og/eller clutch.... Håper jeg..!! Fikk et annet tips om det samme som ovenfor og jeg ble da bedt om å sette bilen i 1. gir for deretter å starte motoren og da hoppet den litt fremover som om jeg hadde clutchen ute. Hvis det er lekkasje i hydraulikksystemet - er det da en omfattende sak eller noe en "hobbymekaniker" kan fikse? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 er det da en omfattende sak eller noe en "hobbymekaniker" kan fikse? Ganske greit for en hobbymekaniker med litt peiling/erfaring, f.eks. på å bytte og lufte bremser. Det første man bør gjøre er å sjekke om det er for lite væske (en liten beholder under panseret, omtrent som bremsevæskebeholderen), fylle opp (med bremsevæske) og lufte systemet. Dette gjøres på samme måte som lufting av bremser, bare at du kun har en luftenippel å tenke på, på slavesylinderen. Veldig kort sagt, så åpner du nippelen før en hjelper trår ned pedalen, og stenger den før han slipper den opp, og følger med om det kommer ut luftbobler. Kan ta litt pumping før boblene kommer ut, pass hele tiden på at beholderen ikke går tom så det slipper inn nye luftbobler der. Om væsken ikke har vært byttet på en tid, vil du se en tydelig fargeforskjell når den nye væsken kommer gjennom systemet. Ellers er prosedyre og lure tips om lufting av bremser uten medhjelper nevnt tidligere her på forumet, prøv å søke. Jeg gjetter at dette vil løse problemet midlertidig, i det minste. Kommer samme feilen tilbake etter en tid, så er det helt sikkert lekkasje en plass, og da er det bare å lete, og bytte ut den defekte delen med en ny eller overhalt. Enten hovedsylinder, rør/slanger eller slavesylinder. Hvis slavesylinderen lekker kan væska kanskje (avhengig av bil og konstruksjon) komme inn i clutchhuset, slik at lekkasjen ikke vises. En Haynes-manual for bilen kan forøvrig være en god hjelp. Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Lufte bremsene? Men vil det påvirke hydraulikken i clutchen da...?? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Lufte bremsene? Men vil det påvirke hydraulikken i clutchen da...?? Nei, men selve prosedyren for å lufte clutchsystemet er nesten den samme som for bremsene, det var bare det jeg mente. Må selvsagt finne riktig luftenippel, dvs på slavesylinderen til clutchen. Har man litt peiling på det ene, så klarer man nok det andre også.. Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Lufte bremsene? Men vil det påvirke hydraulikken i clutchen da...?? Nei, men selve prosedyren for å lufte clutchsystemet er nesten den samme som for bremsene, det var bare det jeg mente. Må selvsagt finne riktig luftenippel, dvs på slavesylinderen til clutchen. Har man litt peiling på det ene, så klarer man nok det andre også.. Tusen takk - leste det egentlig sånn også, at det var samme fremgangsmåten som skulle benyttes, men ble litt i tvil da det sto det om bremsevæske bl.a. Fant ikke noen annen beholder enn den til bremsevæsken (og de andre "vanlige"!!), men jeg får lete litt til Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 En del av de som har hydraulikk på clutchen, bruker bremsevesken til dette også. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 En del av de som har hydraulikk på clutchen, bruker bremsevesken til dette også. Det stemmer. Bmw'n min blant annet bruker bremsevæsken til clutchen også. Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Til dere som kan litt mer om bil enn meg; har rettet forespørsel til verksted og fått svar om at det mest sannsynlig er defekt komplett clutch, defekt masterpumpe for clutch eller defekt slavepumpe for clutch. Hvis så er tilfelle; høres dette "dyrt" ut?? En bekjent sa at kanskje girkassa måtte ut for å komme til og at det var veldig stor jobb å få den ut/inn. Ser da for meg at timene flyr....... i tillegg til jobben for selve reparajonen + deler (som jeg ikke har peiling på hva koster). Synes jeg allerede har hatt nok utgifter på den bilen i år så håper ikke dette er altfor ille (er liksom en del annet som er langt triveligere å bruke penger på ) Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Det blir nok noen kroner hvis girkassen må ut ja. Her er priser på litt clutch-deler hos mekonomen. Er du ikke glad for at du har kjøpt VAG-bil? Endret 7. oktober 2008 av Sluquet Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Det blir nok noen kroner hvis girkassen må ut ja. Her er priser på litt clutch-deler hos mekonomen. Er du ikke glad for at du har kjøpt VAG-bil? Over 7000 bare for en clutch?? + All jobb... Herre min - nei vi single damer skulle selvsagt holdt oss til Toyota..... :-/ Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Clutch sett kan være dyre, men normalt ca 2000kr for en "vanlig" bil, så 7000 var mye. For å skifte clutch må kassa ut, iallefall delvis. Så jeg vil nok regne med du ender iallefall på 15000 om det er bare clutch. Er det pumpe eller noe sånt, så blir det vel litt mindre timer, men da aner jeg ikke prisen. Det ser dessverre ut som det ikke blir billig uansett, med mindre er et stag til girkassa eller noe som er gåent. Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Clutch sett kan være dyre, men normalt ca 2000kr for en "vanlig" bil, så 7000 var mye. For å skifte clutch må kassa ut, iallefall delvis. Så jeg vil nok regne med du ender iallefall på 15000 om det er bare clutch. Er det pumpe eller noe sånt, så blir det vel litt mindre timer, men da aner jeg ikke prisen. Det ser dessverre ut som det ikke blir billig uansett, med mindre er et stag til girkassa eller noe som er gåent. Da får jeg håpe det heller er en av disse pumpene som er gåene da - og ikke hele clutchen. Ikke aner jeg hvordan slikt ter seg, men clutchen "kjennes" jo helt normal ut. En annen ting; hvor "viktig" er det å bruke merkeverksted og er de egentlig noe dyrere og/eller bedre enn uavhengige verksteder?? Flere verksteder å velge blant her jeg bor, men ingen vil gi noen ca-pris før de har feilsøkt bilen og når den er først er satt inn et sted vet jeg at det det skal mye til før jeg flytter den til et annet verksted. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Et merkeverksted kan kanskje være flinkere på litt mer mystiske og kjente feil. Dessuten er de som oftest mer kjent med den bilen. Så om de er dyrere pr time, kan de bruke kortere tid osv. Men det er ikke noe problem å bruke et annet verksted heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå