athorb Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Blod og pupper er jo win uansett. Man kan spørre seg om det er noe man egentlig går glipp av mens man blir eksponert for blod og pupper. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Her har vi en ny sak som må oppleves: Stumfilmkonsert: Nosferatu + Svarte Greiner (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens) F.W. Murnau Tyskland 1922 Trondheim Filmklubb; søndag 02. november. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor En av stumfilmtidens fremste regissører var Friedrich Wilhelm Murnau (1888-1931). Han var en lysets og mørkets mester, som skapte noen av de beste filmene i Weimar-tiden. For Murnau var kamera en malerpensel, og med sine filmer tegnet han monokromt skimrende stemningsbilder. Han var en perfeksjonist som elsket skyggevirkninger og kamerabevegelser. Ofte lagde Murnau filmer ladet med en særegen kraft, preget av angst og skrekk, og med flytende overganger mellom drøm og virkelighet. Hans gjennombrudd som filmskaper kom i 1922 med Nosferatu - eine Symphonie des Grauens. Dette er den aller første filmatiseringen av Bram Stokers kjente roman "Dracula" fra 1897. Mange mener at det også er den beste, og selv hører jeg til dem. Ingen andre enn Murnau har fått fram den barokke groteskhet og såre undergangsstemning som ligger i "Dracula". At Murnaus film har betydd mye viser også Werner Herzogs nyinnspilling fra 1979, som nesten er en tro kopi. I Murnaus film forlater den nygifte Hutter hustruen Ellen for å reise til de karpatiske fjellene og avslutte en forretningsavtale med den mystiske greven Orlok. Fortellingen går fra forventningsfull uhygge til ren skrekk da greven viser sine tenner... Nosferatu er et skrekkromantisk mesterverk, preget av dyp melankoli. Filmens undertittel er talende. Det er virkelig snakk om en gruens symfoni. Max Schreck i hovedrollen som den ikke-døde Nosferatu gjør også den beste vampyr i filmens historie. Hans bidrag gjør filmen til en uforglemmelig opplevelse. Svarte Greiner Til denne kvelden og visningen har vi vært så heldige å få Svarte Greiner til å spille i den ærverdige kinosalen på Rosendal. Svarte Greiner består vanligvis av Erik Skodvin, den ene halvparten av duoen Deaf Center, live denne kvelden vil han få assistanse av Tommy Jansen, kanskje bedre kjent som Elegi. Knirkete akustisk doom, svarte droner og generelt uhyggelig stemning, dette kommer til å bli en skrekk-kveld det går gjetord om. Svarte Greiner ga ut sin debut Knive på Type Records i 2006. Det samme selskapet har også gitt ut flere singler og EP-er av både Svarte Greiner og Deaf Center. I år kom EP-en Til seters, utgitt som limited art edition av det nystartede New York-selskapet A Room Forever. Gunnar Iversen/red. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Den har stått på kalenderen min lenge. Har Nosferatu i hylla, men har droppa å se den i vente på å se den i en kinosal med musikk. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 I går tok jeg og Lars en pause fra lista og så Blades of Glory og Freddy Vs. Jason. Jeg foretrekker blod, pupper og nu-metal, som sett i Freddy Vs. Jason, over pretensiøse mesterverk fra 1920-tallet any day.. Du har brukt opp kvoten din på det ordet for lengst. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Det er ikke filmene som er pretensiøse, det er mastergradstudentene som er det. ^^ Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Nosferatu er en kjempefin film. Kjedet meg ikke under den i det hele tatt, noe som overasket meg, siden det var nok en av de første 20-talls-filmene jeg så. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Støttes, syntes også Nosferatu var en god film når jeg så den noen år tilbake. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Ja, Lars, holdt du ikke ut? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Nosferatu er grei nok men noget overvurdert synes jeg. Heller ikke keen på så gamle filmer , bortsett fra King Kong '33 men det er jo strengt talt pga min Kongmani Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Heller aldri komt inn i fasen med gamlere filmer. Tenker jeg skal se 2001 men er så mange som har forskjellige meninger om den, må vel bare sees for å dømmes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå