Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Canal Digital abn


ZyberZone

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har et lite spørsmål, som jeg gjerne skulle finne ut av. Tror det passer best i juss.

Det er sånn at jeg ønsker digital-tv fra Canal Digital (via kabel-tv).

Jeg ønsker å bruke min egen dekoder, og trenger derfor bare å kjøpe et programkort og et abn fra Canal Digital. Ringer de, og de sier at det får jeg ikke lov til. Jeg må kjøpe deres dekoder også, ellers får jeg ikke kjøpt noe programkort eller abn. Synes det høres veldig merkelig ut, at man faktisk må betale 2000 kr bare for å få lov til å kjøpe seg et programkort (Som jeg dessuten også må betale for).

 

Er dette lov? (Regner vel egentlig med at det er det, ettersom Canal Digital gjør det, men høres fortsatt merkelig ut. Det er jo omtrent som om du måtte kjøpe en mobiltelefon for å få tegne et mobil-abn hos Telenor)

 

De sier de gjør dette pga sikkerhet, noe jeg ikke forstår. Det er jo uansett ikke mulig å kopiere disse kortene. Jeg tror de bare gjør det for å tjene ekstra penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

har et lite spørsmål, som jeg gjerne skulle finne ut av. Tror det passer best i juss.

Det er sånn at jeg ønsker digital-tv fra Canal Digital (via kabel-tv).

Jeg ønsker å bruke min egen dekoder, og trenger derfor bare å kjøpe et programkort og et abn fra Canal Digital. Ringer de, og de sier at det får jeg ikke lov til. Jeg må kjøpe deres dekoder også, ellers får jeg ikke kjøpt noe programkort eller abn. Synes det høres veldig merkelig ut, at man faktisk må betale 2000 kr bare for å få lov til å kjøpe seg et programkort (Som jeg dessuten også må betale for).

 

Er dette lov? (Regner vel egentlig med at det er det, ettersom Canal Digital gjør det, men høres fortsatt merkelig ut. Det er jo omtrent som om du måtte kjøpe en mobiltelefon for å få tegne et mobil-abn hos Telenor)

 

De sier de gjør dette pga sikkerhet, noe jeg ikke forstår. Det er jo uansett ikke mulig å kopiere disse kortene. Jeg tror de bare gjør det for å tjene ekstra penger.

 

De har lov til det, og du har lov til å takke nei til tilbudet. Når du kjøper et abonnement har de ansvar for å levere signal med avtalt kvalitet helt frem. De velger å si at de bare vil garantere dette med sin dekoder. Alle kort kan kopieres. Og det er lov til å tjene penger.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at de vil ha sin dekoder, vil selge sin dekoder, og skjuler seg bak at "vi vil garantere at det fungerer". Og jeg skjønner at de ikke vil ha folk som ringer inn og sier at det ikke fungerer med den og den dekoderen. Men, det bør fortsatt være mulig å få kjøpt programkortet uten å måtte kjøpe en dekoder.

De taper jo penger (inntil videre) på det her. Men, de kan gjøre som de vil, fordi hos mange er kabel-tv den eneste måten å få inn tv på, og det er kun CD som kan levere til sine områder.

 

Det løser seg jo til slutt, jeg får jo programkortet mitt til slutt. Men, jeg kommer ikke til å kjøpe en dekoder for 2000 kr ekstra fra de.

 

Edit: Men det forundrer meg som sagt ikke at de har lov til det. Forresten, hva om jeg faktisk har en dekoder som er godkjent av Canal Digital. F.eks. akkurat den jeg må kjøpe for 2000 kr fra CD for å tegne et abn. Da garanterer de jo egentlig at det fungerer, men jeg får fortsatt ikke kjøpt noe kort.

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar

jeg skulle selv ønske at jeg kunne gå i en butikk å kjøpe med en dekoder med de funksjonene og mulighetene jeg ønsker uansett kanaldistributør , men slik er det ikke.

 

min distributør klare ikke på lenge å hoste opp en PVR boks som gjør at man kan gjøre opptak og se på en annen kanal samtidig + alle de andre fordelen det innebærer.

jeg har også et ønske at PVR boksen kommer med muligheter til å brenne opptakene på dvd-plater eventuelt styrt fra en dvd brenner , men det har ingen fått til enda

 

 

spørsmålet blir hvordan kan man presse distributørene ( store eller små, lokale eller nasjonale ) til å imøtekomme våres ønsker ( innen rimelighetens grense selvfølgelig ) ?

Lenke til kommentar

det eneste som skjer er at små ting blir ordnet opp i.

det virker som om mange nedprioriterer PVR mulighetene.

 

litt rart i grunnen side de og samarbeidspartnerne er interessert i at man ser på mest mulig programmer på deres kanaler.

 

jeg vet bare om 4 distributører som kan til by PVR , og ingen er lokale

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Problemet er at utviklingen går fort, og forbrukerne klarer i større grad å henge med enn store (i norsk målestokk) sidrumpa selskaper. De bruker lengre tid på utvikling av sine løsninger, og må derfor satse på hovedtrekkene, så de kan ikke kaste seg på alle trender som kanskje bare varer noen måneder.

Lenke til kommentar

hvilke trender er det du mener som bare varer i noen måneder ?

 

en PVR er en erstatning for video-opptakeren.

den digitale hverdagen har ikke bare fordeler.

 

noen av ulempene er at man bruker en ekstern dekoder som opererer uavhengig av tven.

 

før i tiden da dekoderen ( eller tuneren som det het den gangen ) var linebyget i hver enhet som var tilkoblet tven så var det enkelt å gjøre opptak. man brukte dekoderen som var innebygget i videoopptakeren ( vhs). nå eksisterer ikke denne muligheten på digital tv , og man er avhengig å måtte skifte kanaler manuelt.

 

det er ett untakk og det er PVR boksen

det er ett untakk til og det er noen tver med innebygget digital dekoder. her diskuteres det heftig om de støtter rikstv eller ikke.

 

så problemet er den eksterne dekoderen som har begrenset noen av mulighetene men hadde før samtidig som det er komme nye

Lenke til kommentar
hvilke trender er det du mener som bare varer i noen måneder ?

 

en PVR er en erstatning for video-opptakeren.

den digitale hverdagen har ikke bare fordeler.

 

noen av ulempene er at man bruker en ekstern dekoder som opererer uavhengig av tven.

....

 

Det var i grunnen det som sto før den siste bisetningen du hengte deg opp i som var poenget i det siste innlegget mitt. Innlegget var også tenkt generelt: selskap av typen Canal Digital, Telenor osv. vil alltid ligge etter i utviklingen, og har en mer langsiktig horisont enn den enkelte forbruker, som nå for tiden mer eller mindre kaster seg over nye løsninger så snart de er kommet på markedet. Eierne av selskap av typen Canal Digital, Telenor osv. er også opptatt av å tjene penger.

 

Men når du skriver at en PVR er en erstatning for video-opptakeren. har det vel gjerne vært dvd-opptakere, hd-dvd-opptakere, ulike harddiskløsninger osv. i mellomtiden.

Lenke til kommentar

min lokale leverandør ligger etter f.eks canal digitlal når det gjelder PVR mulighetene.

 

en dvd opptaker eller ren harddisk opptaker har den mangelen at de ikke kan styre er ekstern dekoder.

 

slik utviklingen er i dag på digitalfronten så må man ha en ekstern dekoder for å ta inn tv kanalene.

 

da er det en fordel at dekoderen selv velger det kanalene man ønsker. det er nettopp den fordelen man trenger når man skal ta opp noe fra flere kanaler over tid.

 

uten om dette så vet jeg ikke om noe annet som gir disse fordelene

 

en PVR er en harddisk opptaker med litt ekstra muligheter.

når harddisken er full så må man slett noen optak eller brenne dem ut på en dvd .og da tenger men også en DVD brenner/optaker.

det burde være nokk med en boks som gjorde begge disse jobbene

 

heldig vis sa er det nokk sjeldent at har behov får å ta vare på et opptak over så lang tid

Lenke til kommentar
en PVR er en harddisk opptaker med litt ekstra muligheter.

når harddisken er full så må man slett noen optak eller brenne dem ut på en dvd .og da tenger men også en DVD brenner/optaker.

det burde være nokk med en boks som gjorde begge disse jobbene

 

Det burde det, men ettersom Canal Digital (og tilsvarende selskap) er særdeles lite interessert i sluttkundens interesser, og veldig interessert i å ivareta TV-selskapene og rettighetshavernes interesser, så ønsker ikke de å gjøre det alt for enkelt å brenne ut opptak på DVD uten kvalitetstap.. Derfor har vi hatt forskjellige sorter kopibeskyttelse gjennom årene (hvor både Macrovision og CSS er blitt knekket) og HDCP (DRM) på HDMI-utganger. Av samme grunn er det også umulig å få tak i programkort til f.eks. en Dreambox på lovlig vis: den lagrer opptakene i ukryptert form (CD sine godkjente PVR lagrer opptakene kryptert, så man må ha gyldig programkort for å kunne spille av et opptak) på innebygd harddisk, og kan uten problemer brenne dem ut på DVD, enten via DVD-brenner montert i selve Dreamboxen, eller ved å sende opptakene via nettverk til en PC med brenner, noe CD og rettighetsinnehaverene til programmene ikke ønsker skal være mulig..

Lenke til kommentar

jeg viste ikke at det overhode var mulig å sende et opptak på en PVR til pcen.

 

broren min har en PVR boks fra canal digital.

der er det kun mulig å legge inne data ( musikk og video) fra pcen ikke andre veien - i følge dokumentasjon som fulgte med

 

 

hva er hensikten med å gjøre det unødvendig vanskelig for oss forbrukere når vi likevel får det til.

det er kunne selskapene som taper på det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...