Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

innstallere vista fra en annen pc?


Anbefalte innlegg

Jeg får ikke innstallert vista på ny i min pc etter total kræsj i forsøk på driver oppdatering. Feilmeldinger kommer i oppstart før windows starter, og jeg har kommet fram til at det har med drivere å gjøre. Jeg vil gjøre et forsøk på å innstallere vista på min harddisk fra en kamerat sin pc (min nøkkel), legge inn alle drivere på ny der for så å sette tilbake i min. Er det noen som vet om det vil fungere?

Setter pris på hjelp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil trolig fungere dårlig. Hvis du skal installere Windows hos kameraten din vil den for det første ikke fungere på din maskin (hvis det da ikke er en ulovlig versjon dere innhar), Windows kjenner igjen maskinvare fra den maskinen den ble installert på, dermed når du setter harddisken i din maskin må du aktivere på nytt, da jeg regner med at du har forskjellig maskinvare i forhold til kameraten din. For det andre vil maskinen til kameraten din mest sannsynlig også kræsje hvis du legger inn drivere som stemmer med din maskin, de vil jo da ikke sammsvare med kameraten din sin maskinvare. Dette blir mye surr og tull, og veldig vansklig. Hvorfor kan du ikke installere på din egen maskin. Kanksje lettere og hjelpe deg med det!?

 

E: Skrivelief

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Det vil trolig fungere dårlig. Hvis du skal installere Windows hos kameraten din vil den for det første ikke fungere på din maskin (hvis det da ikke er en ulovlig versjon dere innhar), Windows kjenner igjen maskinvare fra den maskinen den ble installert på, dermed når du setter harddisken i din maskin må du aktivere på nytt, da jeg regner med at du har forskjellig maskinvare i forhold til kameraten din. For det andre vil maskinen til kameraten din mest sannsynlig også kræsje hvis du legger inn drivere som stemmer med din maskin, de vil jo da ikke sammsvare med kameraten din sin maskinvare. Dette blir mye surr og tull, og veldig vansklig.

 

Ikke helt riktig.

For det andre: man installerer hos kameraten med kun disken som skal flyttes over til den andre maskin. Ergo ikke noe problem med det.

For det første: derfor har vi muligheten å kjøre en installasjon i audit mode, og ellers etter installasjon kjøre sysprep /oobe /generalize /shutdown .

Da vil alle maskinvare og user spesifikke id vil tilbakestilles og generere helt nye for den maskin man booter opp.

Da antar jeg at man leser litt hvordan man installerer Vista med eget redigert Autounattend.xml file, og om sysprep alternativene.

 

Hvorfor kan du ikke installere på din egen maskin. Kanksje lettere og hjelpe deg med det!?

 

Helt riktig.

Lenke til kommentar
Ikke helt riktig. For det andre: man installerer hos kameraten med kun disken som skal flyttes over til den andre maskin. Ergo ikke noe problem med det.

Jo, det vil bli problemer, da maskinvaren i maskinen disken flyttes over i vil være annerledes enn den maskinen de installerte på... Har lest at Windows ikke liker dette!

Lenke til kommentar
Ikke helt riktig. For det andre: man installerer hos kameraten med kun disken som skal flyttes over til den andre maskin. Ergo ikke noe problem med det.

Jo, det vil bli problemer, da maskinvaren i maskinen disken flyttes over i vil være annerledes enn den maskinen de installerte på... Har lest at Windows ikke liker dette!

Ikke lett å følge argumentasjonen din. Først påstår du "maskinen til kameraten din mest sannsynlig også kræsje". Dette er naturligvis feil, som wiberos påpeker.

At det blir visse problemer med drivere når han flytter disken tilbake er ingen uenige i.

Men disse problemene er som regel overkommelige.

Lenke til kommentar

Jeg svarte på dine kommentarer.

Du skriver: For det andre vil maskinen til kameraten din mest sannsynlig også kræsje hvis du legger inn drivere som stemmer med din maskin..

 

Jeg skriver: man installerer hos kameraten med kun disken som skal flyttes over til den andre maskin. Ergo ikke noe problem med det.

 

Man kan ikke krasje en maskin med å installere Windows i en disk som blir fjernet etter shutdown og de gamle koples tilbake.

 

Jo, det vil bli problemer, da maskinvaren i maskinen disken flyttes over i vil være annerledes enn den maskinen de installerte på... Har lest at Windows ikke liker dette!

Hvorfor skriver jeg om …for det første…om sysprep /oobe /generalize /shutdown tror du?

Man kjører det der mens disken er tilkoplet hos kameraten. Shutdown. Kople fra disken og kople til den andre maskinen.

 

Så..lese mer om Vista. Her vil du finne alt du trenger http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Lenke til kommentar
Man kan ikke krasje en maskin med å installere Windows i en disk som blir fjernet etter shutdown og de gamle koples tilbake.

Nei, men da missforsto vi hverandre. Enig at Windows kan installeres, men drivere blir et problem, men som da kan løses. Men er vel uansett bedre og hjelpe trådstarter til og installere Windows på sin egen maskin?!

Lenke til kommentar

Jo, han burde installere i hans egen maskin, og dog burde han installere i audit mode, siden han har så mange problemer, for så å generalize.

Så metoden er egentlig den samme, og gjelder for alle.

 

Kanskje han ønsker å image en installasjon som er perfekt, etter mange forsøk, for så å bruke det image , som lagres som install.wim, og som kan erstatte det image som du finner i Dvd plate, med vise tilpassninger selvfølgelig.

 

Men uansett, problemstillingen hans er aktuelt, på grunn:

-dvd rom finnes ikke i maskinen, …kanskje!!! ,eller at

-alle usb tilkoplinger er ødelagt…kanskje!!!!

I vista har vi litt bedre konfigurasjons mulighet.

 

I xp miljø, vi kan og starte en Windows installasjon, fra en velfungerende Windows, slik at alle filene kopieres til en hardisk.

Etter shutdown, kopler vi disken fra, kopler vi den til en hvilken som helst maskin og starte opp.

Da vil Windows installasjon finner sted, slik som ellers hadde blitt hvis vi virkelig hadde startet fra en CD. Selvfølgelig man må igjen lese litt om winnt32.exe og flags for den.

 

Dvs: Du starter en installasjon i en maskin i Oslo. Kopler fra disken og ta den med til Tromsø.

Kopler du da disken til en maskin og starte opp, vil du sitte foran en Windows installasjon under prosses.

Lenke til kommentar

Hadde jeg kunne innstallert på egen maskin, hadde det ikke vært noe problem. Saken er at etter driveroppdateringen, så har absolutt alt klikket. Har formatert hardisker, innstallert vista, men etter første restart starter ikke os. Får en kjapp bluescreen, og maskinen starter på nytt. problemsignatur 65537, 0000. 00016 osv. Ingenting jeg gjør får meg inn i os, har nå forsøkt i 3 dager.

Fungerte heller ikke med installasjon på den andre maskinen. Det fungerte på den maskinen, men ikke på min pc etterpå.

Men fikk iallefall eliminert feil på harddisk, skjermkort og minne.

Endret av orbok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...