mogga Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Jeg har koblet meg opp til domene på jobben med en laptop. Påmeldingen er gjort av administrator, så alt skulle være OK. Når jeg logger meg på som min bruker så får jeg ikke tilgang til programmer i startmenyen. Jeg kan heller ikke gå inn i egenskaper på oppgavelinjen osv. da får jeg bare beskjed om at jeg ikke har rettigheter til dette. Er det noen som har peiling på hva jeg skal gjøre. Administrator har prøvd å gi meg alle rettigheter som administrator i brukerkontoer, allikevel er det bare adm. som får åpnet programmer og andre ting som ønskes gjort. Jeg har vært tilkoblet dette domenet tidligere, men etter en reinstall kom dette problemet opp igjen. Første gangen jeg koblet meg opp hadde vi samme problemet, men fikk det til til slutt, uten at vi husker hvordan. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 må vell ikke settes opp i Active Directory da at maskinen skal ha tilgang på lik linje med de andre maskinene da? Lenke til kommentar
Slinky Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Fikk du lokal admin rettigheter når Administratoren meldte deg inn i domenet da? Uten det er det ikke stort du får gjort med oppsettet på maskinen? Lenke til kommentar
svenna Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Du trenger lokale rettigheter. Dette kan enten adminstreres via Group Policy fra NT servern, eller den enkleste å melde domenebrukeren din inn i de lokale brukergruppene på din maskin. Lenke til kommentar
mogga Skrevet 27. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2003 Administrator har gitt meg rettigheter som adm i kontrollpanelbrukerkontoer. Vi har også prøvd å gi alle rettigheter på C: under deling og sikkerhet, men det tror jeg ikke har noen betydning. Er det noen annen plass hvor disse rettighetene kan gis? Jeg kan også få tilgang til alle stasjoner hvis jeg går inn på domene fra hele nettverket. Da må jeg logge meg på med brukernavn og passord derfra. Lenke til kommentar
god_online Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Gjelder dette et NT-domene eller et Win 2000-domene? Hvis det er et 2000-domene, må rettigheter gjøres fra Actve Directory Users and Comuters, eller Group Policy'en. Dette burde jo forsåvidt deres admin vite..... Å gjøre disse instillingene lokalt på maskinen har overhode ingen effekt når du er pålogget en domene-konto. Lenke til kommentar
god_online Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Gjelder dette et NT-domene eller et Win 2000-domene? Hvis det er et 2000-domene, MÅ rettigheter gjøres fra Actve Directory Users and Comuters, eller Group Policy'en. Dette burde jo forsåvidt deres admin vite..... Å gjøre disse instillingene lokalt på maskinen har overhode ingen effekt når du er pålogget en domene-konto. Lenke til kommentar
mogga Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Jeg er faktisk ikke sikker på om det er Win 2000 eller NT domene, men jeg tror det er NT. Vi har nå installert på nytt bootet opp direkte fra serveren. Nå har jeg rettigheter til å åpne programmer osv. så lenge jeg er tilkoblet nettet, men hvis jeg kobler fra nettet og logger meg på som en bruker i domenet har jeg samme problemet med å gå inn på prgrammenyen fra start. Dette er jo litt tungvint hvis jeg skal gjøre noe arbeid hjemme. Grunnen til at adm ikke er helt trygg på dette er at vi bruker NT på de fleste maskinene, men skal over til XP i løpet av våren Lenke til kommentar
svenna Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Det som uansett ville være en enkel løsning på problemet er å opprette en lokal bruker på din maskin. Da kan du bruke denne brukeren når du ikke er tilkoblet domenet. Dersom den lokale brukeren har samme brukernavn/passord vil du også få tilgang til de samme ressursene på domenet. Allefall på NT, litt usikker på AD/2000. Du vil imdlertid ikke få kjørt logonscripts og effektuert group policy, så ikke bruk denne lokale brukeren, dersom domenet er tilgjengelig. Sven Tore Lenke til kommentar
mogga Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 Ja, jeg har opprettet en lokal bruker som jeg kan bruke i frakoblet modus, men det hadde vært mye mer praktisk hvis jeg kunne brukt den samme. Det er helt klart at det må være en plass man kan gis disse rettighetene for hvis adm kobler seg til i frakoblet modus så kommer han inn på alt. Så jeg tror at det må ligge på rettigheter lokalt på maskinen. Lenke til kommentar
_Neon_ Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Administrator har gitt meg rettigheter som adm i kontrollpanelbrukerkontoer. Vi har også prøvd å gi alle rettigheter på C: under deling og sikkerhet, men det tror jeg ikke har noen betydning. Er det noen annen plass hvor disse rettighetene kan gis? Jeg kan også få tilgang til alle stasjoner hvis jeg går inn på domene fra hele nettverket. Da må jeg logge meg på med brukernavn og passord derfra. Du sier at han har gitt deg rettigheter under kontrollpanelbrukerkontoer, men la han det inn riktig? Jeg setter opp mange Pc'er i uka med Win XP i div. domener og har aldri hatt problemer med rettigheter for lokalbruker. Jeg gjør følgende: Logger inn med administator brukernavn og passord til domenet på Win XP maskinen. Går så i kontrollpanelet og brukerkontoer, legger til en bruker med brukernavn som du logger deg inn på serveren med, og i domene fliken taster jeg inn domene navnet og setter den opp som administrator. Det som jeg tror han har gjort feil er at han legger inn en lokal bruker med samme navn som du logger deg inn på nettverket med og gir han lokale admin rettigheter,isteden for å taste inn domene navnet i domene fliken. Måten dere kan sjekke om det er riktig satt opp er å høyreklikke på min datamaskin og velge behandle. så gå ned på på lokale brukere og grupper. Under grupper finner du administrator, dobbeltklikk på den og der skal du finne en bruker som heter "dittbrukernavn"/"domenenavn" Og da når du logger deg inn hjemme pass på at du fortsatt logger inn på domenet og ikke lokalt på maskinen. Hvis ikke det fungerer så er lokale policyen på maskinen endret hvor man har lagt inn at ingen domene brukere skal få administrative rettigheter. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Høres ut som det er tuklet litt for mye i Group Policy settingene til domeneserveren her... Din domene bruker må være medlem av Administrators og Domain Admins for at du skal kunne Administrere din egen laptop med domene brukeren. Dette er Server 2003 mulig 2000/NT fungerer annerledes. Lenke til kommentar
mogga Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 Jeg skal prøve disse løsningene når jeg skal på jobb til tirsdag. Takker for tipsene og håper løsningen ligger her. Lenke til kommentar
_Neon_ Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Høres ut som det er tuklet litt for mye i Group Policy settingene til domeneserveren her... Din domene bruker må være medlem av Administrators og Domain Admins for at du skal kunne Administrere din egen laptop med domene brukeren. Dette er Server 2003 mulig 2000/NT fungerer annerledes. Hvis han blir lagt inn med under domain admins har han full tilgang til serveren og det tror jeg ikke er poenget her. Lenke til kommentar
mogga Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 Nei, det er helt riktig. Poenget er bare å ha fulle rettigheter over min egen PC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå