Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg tourettes?

Alpakasso

Anbefalte innlegg

Ok, dette er noe jeg er veldig usikker på, og noe som er svært vanskelig å forklare. Tingen er; jeg vet ikke om det er tourettes, men jeg vet det er noe.

Jeg har vært plaget av en del uvaner, og en del tvangstanker. Jeg kan få spesielle rykninger; bevisst, men allikevel ubevisst. Altså, jeg er fullt klar over at jeg gjør det selv, men jeg gjør det så ofte at det hender jeg ikke legger merke til det, før et par sekunder etter det har skjedd. Alle mine uvaner baserer seg ofte på "Først høyre, så venstre - som oftest mye på høyre, deretter litt mindre på venstre, litt lenger nede ..." Veldig vanskelig å forklare.

Hver 'uvane' gjenntar jeg til jeg har fått en slags tilfredstillelse, som kan vare alt fra sekunder til minutter, hvor jeg må gjennta bevegelsen så snart trangen til å gjøre det griper inn igjen. Kan ta et par eksempler på uvaner/tvangstanker/rykninger etc:

- Nikke på hodet (litt spesielt), slik at jeg får en konsentrert smerte forrest i hodet. (Jeg holder på helt til jeg klarer å først få en relativt sterk smerte i høyre del av hodet, etterfulgt av et nikk som gir med en litt mildere smerte i venstre del.) Dette sluttet jeg dog med for flere år siden.

- Bite tenna sammen, slik at mine bakerste tenner, på høyre side blir bitt sammen, og deretter slik at mine foreste tenner, på venstre side blir bitt sammen. Jeg får ikke tilfredstillelsen, eller 'roen' før jeg har gjort det i riktig rekkefølge.

- Stramming av diverse muskler, hvor også dette 'høyre-så-venstre'-fenomenet må inntreffe.

Dette er bare et par eksempler, og de fleste er alt for avanserte til at jeg skulle klare å forklare dem. Mine fleste uvaner er lydløse for de fleste, annet enn meg, ettersom mye av det foregår inni kroppen, fysisk. Jeg vet både min mor, og delvis min bror sliter med dette óg, om det har noe å si.

En rar ting, er at når jeg er blandt folk, får jeg ofte ikke den samme trangen til å utføre galskapen min. Jeg har hørt at folk med tourettes også skjerper seg i sosiale omstendigheter.

Er det noen som har hatt slike erfaringer? Noen som kan assosiere dette med tourettes?

Dette er ikke et veldig sårt punkt, så fyr løs.

Endret av -Evolution-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange likheter, ja:

- Arvelig (både mor og bror mildere rammet)

- Tilstanden debuterer typisk i 7 års alderen: Husker det begynte rundt 4. klasse.

- Sliter med de fleste av nevnte tics i artikkelen. (Begynte nettopp med hyppig skuldertrekking, som svir, og gjør deg støl som pokker.)

- Varierende perioder. Husker jeg var så å si tics-fri en stund (Som forsåvidt var avslappende).

- Mor er både deprimert, og driver med neserynking - begge er nevnt.

Jeg har heldigvis verken lærevansker, depresjon eller ADHD (håper jeg). Har også funnet ut at min IQ er et hode høyere enn snittet, for å si det sånn, og kartleggingsprøver viser at jeg er ca 140% av gjennomsnittseleven.

Det er allikevel veldig mange likheter.

Kanskje dette er noe jeg bør ta litt grunndigere opp med familien?

Lenke til kommentar

Ja, nå som jeg er relativt sikrere på hva som feiler meg, tenker jeg jeg først tar det grunndigere opp med familien, deretter avtale evt. en legetime.

Å få fastslått/bekreftet hva det er, hadde klart gitt meg mer ro, og ikke minst finne ut av andre ting: Hva om jeg faktisk har ADHD, uten å ha merket noe (Det stod 50% av alle med tourettes har det, i artikkelen som Morrille linket til)? Of course, jeg har jo mine egne, aggresive stunder i blandt (som oftest når jeg er alene), men det er da helt normalt? Alle blir jo aggresive. Jeg vil også anse meg selv som en rolig person, og at jeg nettopp fikk høre fra en nær venn: "Vet du hva? Jeg har aldri sett deg klikke før - sånn skikkelig sinna, liksom" driver meg litt vekk fra tanken.

Men jo, det blir nok til at jeg får komme meg til legen og få oppklart ditten og datten, etter jeg har fått snakket med familien om det, og hva de synes.

Takker for innspill så langt.

Endret av -Evolution-
Lenke til kommentar

Det finnes også "å lese til seg" en sykdom, eller medisinstudent syndromet. :wee:

Riktig nok, beskriver du mye som kan likner på Tourette.

Disse "tics'ene" som er typisk Tourette-karakteristikk, er ikke resistbar(litt engelsk nørsk) hos en med Tourette.

Og det er en motsigelse til denne setningen:

"Jeg får ikke tilfredstillelsen, eller 'roen' før jeg har gjort det i riktig rekkefølge."

Nå Tics'en slå til, kan du rett og slett ikke gjør feil. Den kommer nå alltid "i den" rettemåten.

Det kan godt være noe psykisk som føre til trang for ulike bevegelser, kanskje OCD.

Du kan alltid ta kontakt med en fastlegen med henvendelse til psykiatri for å utredet muligheten.

(Og det er ingen skam)

Lykke til!

Vaio ;)

Lenke til kommentar
Bare jeg som lurer på hvorfor du, med ditt kloke hode, ikke har overveid å oppsøke lege for å fastslå hva det kan være? Å spørre på et diskusjonsforum er én ting, å bli undersøkt av en doktor noe annet.

Det er flere bruker her på forumet som er medisinstudent/helsefagstudent. F.eks TomPsy, Eskyho osv..

De gir gode råd, GRATIS. Råd i tilsvarende kvalitet, der folk betaler 390kr hos lommelegen.no

Det siste vi trenger, er folk som ikke tenker "twice" før de svarer.

Lenke til kommentar
Altså, jeg er fullt klar over at jeg gjør det selv, men jeg gjør det så ofte at det hender jeg ikke legger merke til det, før et par sekunder etter det har skjedd
Det høres ikke ut som Tourettes sånn som jeg har forstått det i hvertfall. Da skal ticene være frivillige for å bli kvitt en (ufrivillig) trang.
Lenke til kommentar

Ja, det er akkurat det det er. Forklarte litt dårlig.

Jeg får en ufrivillig trang, men jeg utfører ticen bevisst, for nettopp å bli kvitt denne trangen. Men poenget i setningen du henviste til, var at jeg utfører ticene mindre og mindre bevisst - ettersom jeg har blir vandt til å automatisk gjøre det.

Endret av -Evolution-
Lenke til kommentar

På sett og vis. Om jeg får en trang til å f.eks trekke hardt på skuldrene, og er bevisst på hva jeg gjør, kan jeg 'kjempe' imot. Om jeg konsentrerer meg om å ikke gjøre det, får jeg en slags intens utålmodighetsfølselse, og det blir nesten som å tenke "Dette må jeg gjøre, må jeg gjøre, dette må jeg gjøre...", og det går ikke vekk før jeg gjør det.

Altså; om jeg ikke utfører ticen, kommer jeg til å tenke på det helt til jeg gjør det, men ikke nok med det: Om jeg trekker hardt på skuldrene, og det ikke sier 'knekk' på riktig måte, eller på riktig sted i kroppen, blir jeg liksom ikke fornøyd. Jeg må i hvert fall gjennta ticen til jeg er tilfredstilt/fornøyd. Dette er kanskje en blanding av tics og tvangstanker?

Endret av -Evolution-
Lenke til kommentar
Ja, det er akkurat det det er. Forklarte litt dårlig.

Jeg får en ufrivillig trang, men jeg utfører ticen bevisst, for nettopp å bli kvitt denne trangen. Men poenget i setningen du henviste til, var at jeg utfører ticene mindre og mindre bevisst - ettersom jeg har blir vandt til å automatisk gjøre det.

Da høres det ut som tics. Det kan være tourettes eller noe helt annet som gir tics, det må en lege finne ut.

Ble litt nysgjerrig på denne trangen.

Kan det sammenliknes med å gjespe, det er mulig å jobbe imot, men det er mye bedre å bare utføre?

Jeg vet ikke hvordan det er med de som har tourettes, så jeg kan bare svare for meg selv: ja, det kan sammenlignes, men det er ikke likt. Noen ganger klarer jeg ikke å holde tilbake en gjesp, den bare skjer uansett. Tics kan holdes tilbake, men da blir trangen på en måte bare sterkere og sterkere til den er mye sterkere enn trangen til å gjespe. Trangen til et tic er på en måte "fyldigere". Og gjesping skjer på en måte sakte, mens et tic er som å slippe opp en hardt spent fjær (vet ikke om alle har det sånn, men jeg har en vag idé om at hvis det ikke er sånn i det hele tatt så ligner det mer på tvangstanker).

Altså; om jeg ikke utfører ticen, kommer jeg til å tenke på det helt til jeg gjør det, men ikke nok med det: Om jeg trekker hardt på skuldrene, og det ikke sier 'knekk' på riktig måte, eller på riktig sted i kroppen, blir jeg liksom ikke fornøyd. Jeg må i hvert fall gjennta ticen til jeg er tilfredstilt/fornøyd. Dette er kanskje en blanding av tics og tvangstanker?
Hvis det hender at du ikke får gjort det "riktig" ville jeg gi en ukvalifisert gjetning på tvangstanker.

Jeg ser at jeg overså noe i førsteposten. Tics skal være brå og urytmiske. Først høyre så venstre skal helt sikkert skje i et visst tempo? (=tvangstanker.)

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar
På sett og vis. Om jeg får en trang til å f.eks trekke hardt på skuldrene, og er bevisst på hva jeg gjør, kan jeg 'kjempe' imot. Om jeg konsentrerer meg om å ikke gjøre det, får jeg en slags intens utålmodighetsfølselse, og det blir nesten som å tenke "Dette må jeg gjøre, må jeg gjøre, dette må jeg gjøre...", og det går ikke vekk før jeg gjør det.

Jeg tenkte automatisk på ufrivillige tvangshandlinger. Virker som du har "gått over normalgrensen" hvis jeg tør definere den, og har et usunt forhold til irrasjonelle tvang. Det finnes mange metoder mot dette, men jeg hadde absolutt sjekka dette med lege mht at fam. din sliter med noe av det samme. Jo tidligere du tar tak i dette, jo lettere blir det å mestre tvanget. Tvanget kan plutselig ta mer enn 10-20 sek eller 2-3 min. Plutselig trenger du 60 min, og slik kan det desverre ofte utarte seg.

Som nevnt, ikke noe å skamme seg over. Tvang er desverre ofte genetisk betinget og man trenger ofte tillærte metoder for å mestre de konstruktivt.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan det er med de som har tourettes, så jeg kan bare svare for meg selv:
Tics kan holdes tilbake, men da blir trangen på en måte bare sterkere og sterkere til den er mye sterkere enn trangen til å gjespe. Trangen til et tic er på en måte "fyldigere". Og gjesping skjer på en måte sakte, mens et tic er som å slippe opp en hardt spent fjær (vet ikke om alle har det sånn, men jeg har en vag idé om at hvis det ikke er sånn i det hele tatt så ligner
Hvis det hender at du ikke får gjort det "riktig" ville jeg gi en ukvalifisert gjetning på tvangstanker.
Jeg ser at jeg overså noe i førsteposten. Tics skal være brå og urytmiske. Først høyre så venstre skal helt sikkert skje i et visst tempo? (=tvangstanker.)

Maken til vås...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du har toretts, har mange av de samm problemene, spesielt det med musklene.

Har hatt noen sånn saker at jeg måtte snurre en gang til høyre men da måtte jeg snurre tilbake vis ikke følte jeg meg rar i kroppen.

Kjenner meg igjen i mye av du sier.

Vis du har touretts har nok jeg det også, så får ikke håpe du har det

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i det ... Husker når jeg var liten og lekte med actionman. ( :p ) Når jeg dreide leken slik at den tok baklengs salto, måtte jeg dreie den forlengst igjen, slik at den tok forlengs salto. Ellers hadde det blitt kluss.

Men det går vel under tvangstanker, og ikke tics. Det virker som jeg sliter med en god blanding av begge delene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ticks kan sammenlignes med det å være tissetrengt:før eller senere må det ut. Om du forstår. Har et barn med Ticks og mye av det du skriver her stemmer med slik som han har det.

Du bør gå til legen din slik at denne kan henvise deg videre for å få en utredelse.

Som nevnt lengre oppe, ingenting å skamme seg over.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...