Gå til innhold

Bygge pc, ikke over 4,5k

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en pc til vanlig(?) bruk, til ikke mer enn 4500kr.

Jeg skal bruke den til mye surfing på nettet, og i tillegg se på film og spille (ikke "tunge" spill som wow o.lign).

Hva bør jeg velge av komponenter til pcen? Kan ikke noe som slik, så hadde blitt glad om noen kunne satt sammen en liste for meg med komponenter jeg burde velge.

Og et ekstra spm, kan jeg bruke min 32" flatskjerm tv som pc skjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsett til ca 5 000 med skjerm. AMD/ATI oppsett

Dropper du skjermen, ja du kan bruke LCD tv-en så er du nede på ca 4 000 kr. Du kan også droppe Labtec Pulse, dvs høyttalerne.

Uten skjerm og høyttalere kan du eventuelt skifte ut hovedkortet med et Asus P5E-VM og CPU med en Intel C2D E7200. Da ender du ca på 4 500 kr.

Men det første oppsettet bør være bra nok til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Du kan bruke tv'n som skjerm ja. Oppløsningen vil jo ikke være som på en vanlig lcd skjerm til pc, men sikkert bra nok om du har HD.

Komponenter kan jeg ikke hjelpe så veldig med, men jeg kan si at om du gir litt mer kan du få mye bra ytelse for pengene.

Lar det være opp til de andre folka her å annbefale seg deler. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Kan noen se på dette oppsettet.

Fikk hjelp av noen jeg kjente som ville sette sammen best mulig data til ca. 4500kr, men jeg vet ikke selv om dette er greit:p

Ikke den CPU-en, det er den såkalte "fyringsovnversjonen" av X2 6000+ (TDP på 125 Watt). Da kjøper du heller X2 5600+. Den har faktisk bare 100 Mhz lavere hastighet, men med mindre L2 cache gir den litt svakere ytelse. Det er ellers på vei en 89 Watts versjon av X2 6000+ (samme pris så langt jeg kan se).

Det andre er at du nå nærmer deg så mye prisene på et oppsett med E7200 (koster ca 120 kr mer enn X2 6000+), og mATX hovedkort til E7200 får du til mer eller mindre samme prisen som til AMD. E7200 yter ca 15 - 20 % bedre enn X2 6000 i det meste man driver på med, og bruker også langt mindre med strøm. Så her vil jeg nok anbefale enten å gå ned i CPU, dvs velge en AMD i sjiktet 450 - 550 kr eller gå over til Intel. Intel har også en E5200 til ca 600 kr som yter omtrent i paritet med X2 6000+.

Litt av grunnen til at jeg valgte X2 5000+ i mitt oppsett er at den er såpass lavt priset, og ytelsestapet ikke er like stort som prisforholdet skulle tilsi. Særlig i og med at ditt bruksmønster indikerer at det er ytelse nok, og at det var viktig å heller få med et akseptabelt skjermkort i oppsettet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Kan noen se på dette oppsettet.

Fikk hjelp av noen jeg kjente som ville sette sammen best mulig data til ca. 4500kr, men jeg vet ikke selv om dette er greit:p

Det andre er at du nå nærmer deg så mye prisene på et oppsett med E7200 (koster ca 120 kr mer enn X2 6000+), og mATX hovedkort til E7200 får du til mer eller mindre samme prisen som til AMD. E7200 yter ca 15 - 20 % bedre enn X2 6000 i det meste man driver på med, og bruker også langt mindre med strøm. Så her vil jeg nok anbefale enten å gå ned i CPU, dvs velge en AMD i sjiktet 450 - 550 kr eller gå over til Intel. Intel har også en E5200 til ca 600 kr som yter omtrent i paritet med X2 6000+.

Men av E7200 og E5200, hvilke av disse bør jeg da velge? Prisforskjellen er ikke altfor stor, så hvilke av disse vil gi best ytelse?

Lenke til kommentar
Men av E7200 og E5200, hvilke av disse bør jeg da velge? Prisforskjellen er ikke altfor stor, så hvilke av disse vil gi best ytelse?

E5200 yter noe svakere, se test, men den koster faktisk 200 kr mindre, 600 kontra 800. Er budsjett det viktigste går man for E5200, har ikke de 200 kr særlig å si går man for best ytelse, dvs E7200.

Lenke til kommentar

E5200 yter noe svakere, se test, men den koster faktisk 200 kr mindre, 600 kontra 800. Er budsjett det viktigste går man for E5200, har ikke de 200 kr særlig å si går man for best ytelse, dvs E7200.

Okei, får nesten se hva jeg gjør. Slik som jeg forstår det vil ikke jeg med mitt bruk merke store forskjellen uansett, så kanskje jeg heller bruker 200kr på noe annet;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...