Gå til innhold

Flyreiser i Nordnorge: Nå skal Widerøe (sas) få monopol?


Anbefalte innlegg

- Flymonopolet er ødeleggende

 

Venstrepolitiker Arne Ivar Mikalsen raser mot det han mener er en svært uheldig utvikling av flytrafikken i Nord-Norge. – I en monopolsituasjon får Widerøe ta de prisene de selv vil!

 

Flyplassutvidelse på Stokmarknes

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt sier at en direkterute mellom Vesterålen og Oslo vil være lønnsom. Ordførerene i Vesterålen vil dermed ha rullebanen på Stokmarknes flyplass utvidet.

Samferdselsdepartementet har utlyst anbud for 19 regionale flyplasser i Norge. Blant rutene som det nå skal konkurreres om er ikke Skagen flyplass på Stokmarknes. Det liker venstrepolitiker Arne Ivar Mikalsen dårlig.

 

- Samfunn, politikere, media og folk flest har ikke skjønt det systemet som nå gjør at vi er i ferd med å sitte igjen med kun én aktør på flyrutene i Nord-Norge. Det er imidlertid viktig for meg at kritikken jeg nå vil ha frem ikke er rettet mot Widerøe, som gjør det de skal – nemlig sørge for å tjene mest mulig penger.

 

Umulig konkurranse

- Hvorfor er ikke Stokmarknes med i utlysingsteksten?

- Jeg har snakket med Samferdselsdepartementet i dag, og har fått vite det jeg har regnet med: Widerøe har gitt beskjed om at de vil fly Stokmarknes – Bodø og Stokmarknes – Tromsø uten subsidiering. Det kan de gjøre fordi trafikken er stor her. Problemet er imidlertid at Widerøe har en flypark som er spesialtilpasset kortbanenettet, og at de har et tilnærmet monopol på flyrutene her nord. Det igjen gjør at ingen andre flyselskaper går inn og stiller med fly på et så marginalt marked, med så mange begrensninger som en 800-900 meter lang bane medfører, sier Mikalsen.

 

Anbudsutlysningen en parodi

Han kommer med et varsku i forhold til utviklingen av flytrafikken i Nord-Norge.

- Når Widerøe får holde på snart helt alene, så blir jo anbudsutlysningene snart en ren parodi. Skal Samferdselsdepartementet ha kun ett selskap på andre siden av bordet i forhandlingene? I Nord-Norge blir det da bukken som passer havresekken. Det er ikke Widerøe sin feil, men altså en utvikling som snarest må snus, krever Arne Ivar Mikalsen.

 

- Hvordan underbygger du det du hevder?

- Problemet for Vesterålen er at siden flyplassen på Stokmarknes er så kort – og Widerøe kontrollerer nærmest all flytrafikk i områdene rundt, så strupes all mulighet for konkurranse. Widerøe tvinger passasjerene til å betale overpris – og vesterålingene subsidierer Widerøe! Nå rammer dette oss i regionen, men jeg ser at dette er en tendens under utvikling i hele Nord-Norge, hevder Arne Ivar Mikalsen.

 

Må omstrukturere

- Det er bra for Widerøe som kan tjene gode penger på enkelte ruter, men ikke for passasjerene. Den siste billetten jeg betalte for å fly Stokmarknes – Oslo kom på rundt 7.000 kroner. Det er jo glimrende for SAS-konsernet, som eier Widerøe, men altså ikke for flypassasjerene.

 

- Kan du forklare litt mer om subsidierte og ikke-subsidierte flyruter?

- Det handler om at Norge som stat opererer med subsidieruter som ledd i sin samferdselspolitikk. Det er en ordning som Widerøe har bygd seg opp på gjennom mange år. Enkelte ruter – som den via Stokmarknes – har et så godt trafikkgrunnlag at Widerøe altså sier de kan fly den uten subsidier. Vi må se nærmere på utviklingen i flytrafikken her nord. Noen rullebaner, som den på Stokmarknes må forlenges, mens andre kanskje bør legges ned - og enkelte bør være som de er i dag, konkluderer Mikalsen.

 

- Nå må jeg avslutningsvis understreke at Widerøe er et profesjonelt selskap, som leverer et produkt som sikkerhetsmessig og punktlig er godt. Problemet er som sagt at manglende konkurranse, sier Mikalsen, som i tillegg til å være lokalpolitiker også sitter i styret for Nordland Venstre, samt Vesterålen Reiseliv.

 

"Ja det er så fint å fly i Norge, det koster da ingenting for en helg i Paris/Roma/London (insert random stort sted)"

Widerøe har faen meg monopol og det er for jævlig at en må ut med en 7-8000kr for å fly et sted samme dag.

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7-8000 kr er helt fremmed for meg, det må være inkludert reise videre til Oslo samme dagen. Man må uansett regne med at det blir dyrt om man bestiller samme dagen, det er noe alle som reiser mye med fly "vet". Selv har jeg erfaringsmessig ikke hatt noe problemer med å få en Widerøe-reise til en avsideliggende flyplass til cirka 300-400 kr om jeg bestiller litt tid i forveien. Jeg søkte nå nettopp og fant mange reiser Bodø-Stokmarknes i prisstørrelsen 300-600 kr litt fram i tid.

 

Uansett, jeg foreslår at man legger ned kortbaneflyplasser der mange ligger koss inntil hverandre, og heller har færre og større flyplasser med bedre veiforbindelser ut dit folk bor. Da vil det bli mer flytrafikk og bedre grunnlag for konkurranse. Det er i min mening bedre å måtte kjøre 1 time så ha fly direkte til Oslo, enn å måtte humpe meg fram med Widerøe og bytte fly på en annen flyplass (mye ekstra ventetid går med da).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
7-8000 kr er helt fremmed for meg, det må være inkludert reise videre til Oslo samme dagen. Man må uansett regne med at det blir dyrt om man bestiller samme dagen, det er noe alle som reiser mye med fly "vet". Selv har jeg erfaringsmessig ikke hatt noe problemer med å få en Widerøe-reise til en avsideliggende flyplass til cirka 300-400 kr om jeg bestiller litt tid i forveien. Jeg søkte nå nettopp og fant mange reiser Bodø-Stokmarknes i prisstørrelsen 300-600 kr litt fram i tid.
Kanskje fremmed for deg men ikke fremmed for deg. Har vært med å bestille billett på dagen til Mehamn (skagen-Mehamn) og måtte ut med 8000kr.

 

Uansett, jeg foreslår at man legger ned kortbaneflyplasser der mange ligger koss inntil hverandre, og heller har færre og større flyplasser med bedre veiforbindelser ut dit folk bor. Da vil det bli mer flytrafikk og bedre grunnlag for konkurranse. Det er i min mening bedre å måtte kjøre 1 time så ha fly direkte til Oslo, enn å måtte humpe meg fram med Widerøe og bytte fly på en annen flyplass (mye ekstra ventetid går med da).
Litt av problemet når det gjelder Vesterålen er rett og slett Andenes der forsvaret forsatt har en del aktivitet og millitær flyplass noe som er helt totalt bortkastet da Stokmarknes er et mye mer logisk plassering for en slik trafikk med direktetrafikk til Oslo.

Skagen ligger nærheten av sykehus for eksempel og ligger strategisk til for resten av Vesterålsregionen.

Skal en fly til Tromsø ifra Skagen så må en for eksempel ned på Andenes og så til Tromsø? Komersiell trafikk til andenes og andre slike småflyplasser burde være stengt og det burde bygges ut rullebaner til å ta fly direkte til f.eks Oslo, bergen osv så en slipper fjott-turene i Dash8 som bråker som et helvette og som også betyr at en må ned til Bodø for så å komme til Oslo. Kan ikke være særlig miljøvennlig heller å ta av og lette så mange ekstra ganger...

 

Men hey...så lenge SAS tjener på det..who cares...

Lenke til kommentar

Evenes ligger jo relativt nært Sortland, hadde man rustet opp veiene skikkelig og kortet en god del ned på dem hadde det sikkert gått an å få mindre enn en time reisetid mellom Sortland og Evenes (og hele regionen hadde også tjent på en bedre E10). De fleste som bruker Skagen lufthavn bor i Sortland/Hadsel som kunne fått cirka en time reisetid til Evenes med bra nok vei. Da synes jeg ikke det er så mye som taler for å beholde passasjertrafikken på Skagen når Evenes er et like bra alternativ uansett, selv om den kanskje kan beholdes som en "general aviation" flyplass av hensyn til sykehuset.

 

Så jeg foreslår egentlig at Evenes legges opp til å være en "hovedflyplass" for regionen ved at veiforbindelsene dit rustes opp mens flyplassene som er ganske laangt unna beholdes og rustes opp (for eksempel Andenes og Leknes).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...