Gå til innhold

Fifa 09 - mye bra og mye dårlig

bandreas

Anbefalte innlegg

Hei.

Har selvfølgelig skaffet meg Fifa 09 nå. Har testet det gjevnt i ett døgn nå, og har mye å sette fingeren på.

Det positive som har blitt omtalt i anmeldelser o.l. stemmer til de grader, det som har blitt bra som tempo har blitt veldig bra.

Men det jeg vil sette fingeren på. AI'n i Fifa 09 er dårligere enn på flere år. Etter halvspilt liga i Engeland har samtlige kamper blitt påvirket av en hjernedød keeper og forsvarsspillere som stopper opp hver gang ballen blir spilt over dem.

Er dette virkelig noe personene bak Fifa 09 og alle anmeldere har oversett? Jeg er nesten sjokkert over hvor dårlig dette er.

Keeperen min sliter med å skjønne når han skal gå ut å hente ballen (ved heading inn til keeper og avklarering før gjennomspilt motstander rekker ballen) og når han ikke skal det (når jeg er i duell med motstander ved 16meter streken og langpassninger som går ut til 5meter).

Skulle det bli slått en lang passning som går over forsvarsrekka mi, vil samtlige spillere under ballbanen rekke opp hånda som det skulle vært offside og ikke løpe i full fart etter ballen.

Hvis de ikke gjør dette, vil de akkurat når ballen går over dem stoppe opp og se på ballen istedet for å løpe hjem. :wallbash:

En annen ting er hvor dårlige de "dårlige" spillerne er til å ta imot høye baller på bryst/fot. Det blir som å skyte på en murvegg, da ballen spretter ukontrollert langt nok unna til at motstanderen kan ta ballen lett. :thumbdown:

Dette er bare sinnsykt skuffende da ballfysikk, tempo, dueller og kortpassninger/gjennombruddspassninger sitter nærmest perfekt.

Håper virkerlig det kommer en fiks til dette :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg deler noen av synspunktene dine, men ikke alle.

Er spesielt enig i at noen ganger springer forsvarene og rekker hendene opp for offside i steden for å gi full gass. Mulig det er noe jeg overser med tanke på taktikk innstillingene, ikke vet jeg.

Men bruker du aktivt trekant for å sende keeper ut ?

- I Fifa 08 opplevde jeg at keeperen gjorde SVÆRT store tabber om du brukte denne aktivt.

Kan være dette ikke er forbedret i Fifa 09, at du bruker trekant vel mye.

Evt. at Fifa 09 har rettet på dette og at vi må bruke trekant mer aktivt :)

Lenke til kommentar

Har prøvd å bruke trekant aktivt, men det er ikke disse situasjonene jeg sikter til. Når jeg trykker trekant gjør keeperen som regel det han skal, nemlig rushe ut for å forhinde målsjanse.

Derimot hvis motstanderen sender en for lang passning slik at min forsvarer kan heade den alene, og jeg velger å heade den tilbake til keeper - da skjønner ikke keeper dette og blir noen ganger stående slik at en kjapp spiss sniker seg imellom og scorer.

Jeg skal tukle litt med taktikkeri og slik og se hva jeg får til, men jeg finner det rart hvis man må konfigurere keeper til å ikke være idiot... Og han fungerer jo noen ganger, så jeg tviler sterkt på at dette i det heletatt går ann.

Spiller på middels vanskelighetsgrad nå (var det bare 3 vanskelighetsgrader??), tenkte jeg skulle starte i det små.

Og det er ikke AI'n i seg selv jeg tenker på, det er at det er noen store mangler der spillere og keeper plutselig blir til amøber istedet for å bry seg om lærkula. Trodde at i 09 skulle bl.a. dette være ordnet til nærmest perfeksjon :(

Lenke til kommentar

Har testet mer nå (igjen ikke online, men det har lite å si). AI'n er elendig til tider. Det er helt fantastisk. Kommer nok til å gå tilbake til 08 kjenner jeg, til det kommer en eller annen form for patch til PS3.

- Man ser utrolig godt hvordan spillet er kodet slik at bestemte spillere "skal ha" ballen, selv om det er alternativer som er bedre enn hva maskina bestemmer.

- Når motstanderen er i angrep og spiller det man kan anse som et raskt angrep og du vet sånn ca hvordan det hele ender har du ikke lenger kontroll over forsvarspillerne dine. De bare står der mens motstanderen utfører trekkene sine, selv om du kunne stanset spillet deres hadde du hatt muligheten til å styre dine egne spillere.

- Avslutningskvalitetene på middels spillere (75-85) er horible. At de ikke klarer å treffe mål 50% av gangene alene med keeper er bare latterlig.

- Keeper er alt for god 1 mot 1 når du sender han ut.

- Vinner du en ball ved å bruke "O" har du så dårlig kontroll over ballen at du fort gjort kan miste den igjen fra spilleren du tok den ifra.

- Spillerne dine faller utrolig lett i dueller de taper, for så å ikke klare å komme seg på beina igjen tidsnok til at de kan bidra defensivt.

- Forsvaret ditt har ikke AI nok til å løpe hjemover når det blir slått en lang passning i bakrom, selv om du har "taktikken" din på defensiv/ballansert.

- Spillerne foretar svært grove pasningsvalg som fører til grove feil, selv om alternativet er veldig åpenlyst.

- Skulle det bli slik at begge spillerne i en duell mister ballansen og ballen bare ligger der, så må du innom minst 3 andre spillere før du får valgt spilleren som er nærmest ballen. Dette gjelder også ved eventuelle returer på sjanser o.l.

- Spisser som du ikke kontrollerer har en uvane å løpe i offside som om de ikke kan regelen. Selv om de ikke er spillere med 90 i overall skal de klare å holde seg på linja i en liten stund.

Det er også mye annet jeg vil sette fingeren på, men det skal jeg teste enda litt til. Alt dette over skjer mye oftere enn hva det har gjort på de forrige spillene etter 3 dager med nokså mye spilling.

Er faktisk kjempeskuffa over 09, som jeg trodde skulle bli kjempemessig. En ting som må hotfixes er duellspillet og "spillernes naturlige lyst til å få tak i ballen"...

Lenke til kommentar

Er det noen som har opplevd at spillet stopper opp når man skal spille med landslag? Jeg har kjøpt spillet til ps2, og med en gang jeg kommer på "internasjonal" når jeg skal velge liga låser spillet seg. Har vært i butikken å bytta det, men det nye virker ikke det heller... Håper noen kan hjelpe..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det bare jeg som ikke klarer å lete meg frem i menyene, eller er det ikke mulig å spille Champions League? Det har jo alltid vært muligheter for å spille med landslag på tidligere versjoner av Fifa, er ikke det mulig her? Har lyst til å spille Champions League og VM med landslag ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...