Bikeridr Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Først og fremst.. Hurra og takk til min elskede kone. Jeg har fått åpen og ærlig aksept til å kjøpe Canon EOS 5D Mk II (Nå gjenstår det bare å overbevise henne at jeg trenger 16-35 Mk II L som kitobjektiv ) Det jeg lurer på nå, som jeg skal "degradere" 20d'n til nr-2-kamera er diffraksjon. Delsvis av erfaring og tillest kunnskap, så vet man jo at diffraksjon begynner rundt f/13 på ca normalobjektiv. Ettersom jeg kan lese og regne ut, så er jo pixelstørrelsen den samme på nye 5d Mk II (6,41µ). Vil dette bety samme "diffraskjonsgrense"? Kan noen med tilsvarende pixelstørrelse/oppløsning (1Ds Mk III e.l) svare og/eller opplyse meg? På 20D'n opplevde jeg diffraksjon helt ned i f/6,9. Dette på et lite teleskop F460 med fast "blender". Optikken i teleskopet er bedre enn i L-optikk, så det er ikke der det ligger. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og ønsker et objektivt svar. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Delsvis av erfaring og tillest kunnskap, så vet man jo at diffraksjon begynner rundt f/13 på ca normalobjektiv. Ettersom jeg kan lese og regne ut, så er jo pixelstørrelsen den samme på nye 5d Mk II (6,41µ).Vil dette bety samme "diffraskjonsgrense"? Det spørs hva du mener med "samme". Diffraksjon er relatert til fysisk blenderåpning (og til dels pixeltetthet), så du vil få like mye diffraksjon med 50mm f/2.8 på cropkamera som på fullformat, men du vil få forskjellig utsnitt. Samme utsnitt på fullformat og crop vil tillate deg å bruke mindre blender uten diffraksjon, fordi du må bruke lenger brennvidde på fullformat og den fysiske blenderåpningen er dermed større på samme blendertall. I praksis betyr det at "diffraksjonsgrensen" som du kjenner kan deles med cropfaktoren på fullformat, altså f/13 vil gi omtrent like mye diffraksjon på 30mm som f/20 vil gjøre på 50mm. I tillegg er det litt forskjell på optikken, så noen objektiver vil gi diffraksjon tidligere enn andre... Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Tjaa. Objektivet gir samme diffraksjon, men pikselstørrelsen/tettheten vil avgjøre når dette fører til opplevd uskarphet i bildet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Tjaa. Objektivet gir samme diffraksjon, men pikselstørrelsen/tettheten vil avgjøre når dette fører til opplevd uskarphet i bildet.Jepp, og her er pixeltettheten omtrent den samme... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Det er en artig kalkulater på denne siden: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...photography.htm Den burde vel gi en pekepinn på hva du kan forvente deg ? Tom Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Jepp, og her er pixeltettheten omtrent den samme... Kanskje jeg bør ta på briller før jeg leser... Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 @ k-ryeng: Hmm, ble litt forvirret her. Var innom arbeidsplassen din i dag, men du var ikke der.. Hva mener du konkret? Betyr det at min 70-200 f/4 som begynner diffraksjonen på f/13@200mm på 20D'n vil kunne blendes ned til f/20@200 på 5D Mk II og/eller f/13@320mm? Vel, nå har jeg ikke 320mm, men det er teorien jeg er ute etter. Dessuten finnes det mye fint i teleconvertere En ting til, som jeg lurer på; raw-fil-størrelsen? Regner med ukomprimert 16bit tiff blir lineær og havner på 120,3MB (46,8MB fra 20D'n). raw-filene er jo lossless komprimerte og varierer mellom 6 og 10MB fra 20D'n. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hmm, ble litt forvirret her. Var innom arbeidsplassen din i dag, men du var ikke der..Jeg har sluttet der, så det er ikke så rart :-) Hva mener du konkret? Betyr det at min 70-200 f/4 som begynner diffraksjonen på f/13@200mm på 20D'n vil kunne blendes ned til f/20@200 på 5D Mk II og/eller f/13@320mm? Vel, nå har jeg ikke 320mm, men det er teorien jeg er ute etter. Dessuten finnes det mye fint i teleconvertere Det jeg mener, er at en gitt brennvidde med en gitt blender vil gi like mye diffraksjon uansett hvilket kamerasystem du bruker det på. Utsnittet vil bli forskjellig, dog. Dersom du opplever diffraksjon på f/13 på 200mm (som forøvrig hørtes veldig tidlig ut, på 200mm skal det ikke være noe problem med f/22) med 20D vil du gjøre det samme på 5D Mk II (men selvfølgelig få et videre utsnitt). Så lenge pixeltettheten er den samme, vil det også uskarpheten utgjøre like mange pixler, men diffraksjon er som sagt et optisk fenomen som oppstår uavhengig av sensorer etc, og vil ha like stor romlig utstrekning uansett hva du projiserer bildet ned på... Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg har sluttet der, så det er ikke så rart :-) Åh, da er det ikke rart jeg ikke ser deg der mer.. Så lenge pixeltettheten er den samme, vil det også uskarpheten utgjøre like mange pixler, men diffraksjon er som sagt et optisk fenomen som oppstår uavhengig av sensorer etc, og vil ha like stor romlig utstrekning uansett hva du projiserer bildet ned på... Da er vi "enige" om sammenhengen. Når det gjelder f/13@200, så er det visst litt "opp og ned", så jeg får finprøve litt til. Forøvrig blir den kommende 5D Mk II'n utførlig utprøvd såsnart jeg får mine klamme klør rundt den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå