RasmusKRiis Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Skal en tur på fjellet i høsteferien, og jeg lurte på om det var noen hadde noen tips til å ta landskapfotografering? Hvordan få bra dypdeskarphet? Og andre tips dere har. Drar på Søndag så det hadde hvert fint å få svar før det. Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Ganske modig gjort å ville lære landskapsfotografering på 2 dager.... Mitt tips om du ikke får noen bedre... knips MASSE bilder og kos deg så godt du kan... Og les denne! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 God tur.. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Skal en tur på fjellet i høsteferien, og jeg lurte på om det var noen hadde noen tips til å ta landskapfotografering? Hvordan få bra dypdeskarphet? Og andre tips dere har.Drar på Søndag så det hadde hvert fint å få svar før det. Liten blender gir jo bra dybdeskarphet, inntil blenderen blir så liten at det blir uskarpt pga diffraksjon (det skulle holde å blende ned til blender 8-11). Men dette fordrer bra lys, for du orker vel neppe å ta med stativ på fjellet? Det kan også hjelpe å bli kjent med hyperfokaldistansen til objektivet. Et greit brennviddeområde er ca. 24-85mm (på 35mm kamera). Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Skal en tur på fjellet i høsteferien, og jeg lurte på om det var noen hadde noen tips til å ta landskapfotografering? Hvordan få bra dypdeskarphet? Og andre tips dere har.Drar på Søndag så det hadde hvert fint å få svar før det. Liten blender gir jo bra dybdeskarphet, inntil blenderen blir så liten at det blir uskarpt pga diffraksjon (det skulle holde å blende ned til blender 8-11). Men dette fordrer bra lys, for du orker vel neppe å ta med stativ på fjellet? Det kan også hjelpe å bli kjent med hyperfokaldistansen til objektivet. Et greit brennviddeområde er ca. 24-85mm (på 35mm kamera). Har med stativ Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Bra! En seriøs landskapsfotograf drar ikke på turer uten stativ. Når jeg var på fototur i Rondane i sommer slet jeg med ganske mye vekt. Delvis pga. stativet. Men hadde jeg måtte velge bort et eller annet, hadde det i hvertfall ikke vært stativet. Da hadde jeg kasta noe mat eller sovepose. Var tross alt på dedikert fototur! Men som allerde sagt. Kjør rundt f/8, bruk vidvinkel (generelt sett), lavest mulig ISO og stativ. Finn kule motiver og fotografer i hvertfall under soloppgang og solnedgang. Da er lyset best. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg tør påstå at stativ er ganske oppskrytt når det gjelder landskapsfotografering. I "gamle dager" når man slepte med seg full/mellomformatutstyr med speilklask fra en annen verden og iso 25/50 film, blender 16+ osv., da var det absolutt et must. Med digitalt speilrefleks er det veldig sjelden jeg ser behovet. En ting som kanskje ikke skal undervurderes er at man gjør seg litt ekstra flid med komposisjon når man rigger opp stativet, kontra å bare fyre løs håndholdt. Ved HDR og nattbilder er stativ selvsagt viktig. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg tør påstå at stativ er ganske oppskrytt når det gjelder landskapsfotografering. I "gamle dager" når man slepte med seg full/mellomformatutstyr med speilklask fra en annen verden og iso 25/50 film, blender 16+ osv., da var det absolutt et must. Med digitalt speilrefleks er det veldig sjelden jeg ser behovet. En ting som kanskje ikke skal undervurderes er at man gjør seg litt ekstra flid med komposisjon når man rigger opp stativet, kontra å bare fyre løs håndholdt. Ved HDR og nattbilder er stativ selvsagt viktig. Personlig syns jeg stativ er et selvfølge ved landskapsfoto. Det er mange grunner til dette, bl.a. det du nevner om komposisjon. En annen ting er ved bruk av MLU og fjernutløser, graderte ND filtre, lengre eksponeringer, som f.eks. sløring av vann, osv... Jeg har også tatt mange bilder uten stativ, men jeg ville ikke gått på fototur dedikert til landskap uten stativ, ekstra kameraplater, kulehode med vater, fjerutløser, filtersystem, CPL og ND filtre, og ikke minst en cheat-sheet for å gjøre manuelle eksponeringer lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå