Gå til innhold

Den mikroskopiske sekkepipetråden

Beges

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er muligens en dødfødt tråd, men her kan man diksutere alt rundt sekkepiper :) Alle typer er velkomne. En generell misoppfatning er at sekkepipen er en skotsk (og i mindre grad irsk) oppfinnelse. Fakta er at sekkepipen mest sannsynlig stammer fra midtøsten. Etter hvert spredte den seg til Europa, og i de fleste europeiske land finnes det særegne versjoner av instrumentet.

Mer om historie og utbredelse

Vår nærmeste eksisterende variant er den svenske sekkepipen.

Man mener også at det har eksistert en sekkepipetradisjon her i Norge. På Vestlandet finnes det omtaler av en "Belg-Pijbe", mens det finnes utskjæringer på kanner og veggtepper fra Oppdal som viser mennesker som danser til en som øyensynlig spiller sekkepipe. I tillegg ligger Dalarna, Sveriges "sekkepipehovedstad" ikke langt unna norskegrensen. Det er sannsynlig å tro at varianter av sekkepipen har eksistert på begge sider av grensen.

Man skiller hovedsaklig mellom to typer, den Vest-Europeiske (jfr skotsk) og den Øst-Europeiske typen (jfr svensk). Om sekkepipe har blitt spilt i Norge er det sannsynlig å tro at begge typer har blitt brukt, da avbildninger viser begge typer.

Nok om historie!

Jeg har en svensk sekkepipe, da den mest sannsynlig er mest lik de som ble spilt i mine slekters trakter. Den er stemt i Dm/G. Kan legge ut videoer eller bilder senere!

Den skotske sekkepipen - Youtubeklipp

Den svenske sekkepipen - Youtubeklipp

Endret av Beges
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den har en ganske arbisk lyd, ja.

En svensk sekkepipe? Er den noe annerledes fra de vi pleier å se på tv?

Og hvorfor høres alle sekkepipe-sanger så like ut?? :dontgetit:

Den skotske sekkepipen - Youtubeklipp

Den skotske sekkepipen er diger. Den er mye mer uhåndterlig, og har annerledes form på spillepipen, som tradisjonelt går i Bb-skala. I tillegg har den tre borduner, de ekstra pipene som holder enkelttoner som konstant ligger i bakgrunnen. Denne pipen er egentlig utformet som krigs-, kalle- og skremmeinstrument, det vil si at den spiller høyt. Når man sitter 3 meter unna er den høyere enn et signalhorn. Meget karakteristisk lyd.

Den svenske sekkepipen - Youtubeklipp

Den svenske sekkepipen er mye mindre, omtrent på størrelse med en skulderveske som du har under armen. Den har kun en bordun, og spillepipen går som som oftest i G og D eller A og E. Dette er et gjeterinstrument og underholdningsinstrument for bønder. Den skulle roe dyrene eller brukes i dansemusikk, den har lydstyrke omtrent som en fiolin. Minner mer om et munnspill i lyd.

Tingen med sekkepiper er at de bare kan spille i en oktav, med unntak av noen få som kan overblåses et par toner til. En annen ting er man ikke kan ta pauser når man spiller, notene spilles konstant. Mens man på en gitar kan spille to E-toner ved å slå an E-strengen to ganger, er man på sekkepipen nødt til å spille en E, så kort ned på D eller opp på F, for så ned på E igjen for å gi inntrykk av å slå an tonen to ganger.

Det er vel at det spilles kun over en oktav, og at du kun har hørt den skotske som gjør at du synes alle høres like ut.

Anbefaler å sjekke ut SKyforger og Eluveitie, tøff metal med sekkepipe o.a.!

Endret av Beges
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Rise from the dead, ye olde thread!

Noen som kan anbefale en billig sekkepipe for nybegynnere? Ser jeg kan få tak i en sekkepipe i Bb (tror jeg det var) for rett under tusenlappen - finnes det billigere? Den må høres ok ut, i den forstand at sekkepiper kan høres ok ut, og være av såpass kvalitet at den ikke faller sammen når jeg bruker den.

Hvor vanskelig er sekkepipe å spille på i forhold til f.eks blokkfløyte? Er det samme konseptet?

Genialt instrument :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Wow, nekropost! Tøft :D

---

Du har funnet et sett Great Highland Bagpipes (antar det er det, siden den er i Bb) til under 1000,-? Da er det nok en såkalt pakistansk sekkepipe. Etter hva jeg har hørt om dem - styr unna! Et ordentlig sett med GHB koster en god del. Jeg anbefaler deg å lese denne siden http://www.bagpipejourney.com/articles/buy...s-on-ebay.shtml

Om du vil ha et billig sett anbefaler jeg deg heller å kjøpe et sett med smallpipes, som har lavere volum og gjerne en annen skala. Noen forslag kan være det øverste settet på denne siden, som min lærer spiller på. Disse kan og skaffes billigere på denne siden, men jeg aner ikke om den er til å stole på.

Kan også anbefale dette settet, som jeg spiller på. Lettspilt og billig! Både nettbutikken og sekkepipemakeren er til å stole på :)

---

Og som du sier, iallefall på smallpipesene er grunnprinsippet akkurat det samme som på blokkfløyte. Men likevel anbefalerer jeg en lærer, det er utrolig mange viktige småting som man bare kan lære av folk med erfaring!

Endret av Beges
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

been there done that :tease:

Sitat fra mail:

"Hei!

Det er noe jeg enda ikke har tatt stilling til. Men om du er interessert skal vi vel komme til enighet om noe. Om det så blir 2,50 og en bugg, eller en pakke pepperkaker og en klem?

Jeg vil nå si at å spre gleden med sekkepipemusikk må jo være betaling i seg selv?

Mvh

Trude"

Synes dette hørtes veldig morsomt ut, men jeg kan dessverre ikke spille sekkepipe :(

Endret av Haan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...