Gå til innhold

Tilbakebetaling ved retur.

Anbefalte innlegg

Hei.

Returnerte et ødelagt hovedkort for litt over en måned siden, fikk idag vite at de ikke har noe mulighet til å gi tilbake et slikt hovedkort, så derfor vil de heller gi meg en sum med penger. Hovedkortet kostet 1300 nytt, men ble satt ned til 1100 litt før de ikke fikk inn noe flere. Summen jeg får tilbake blir da 1100 kr og ikke 1300 kr som jeg betalte for det.

Har jeg da ikke rett til å få tilbake 1300 kr, summen som jeg betalte for det i starten? Er ikke snakk om så veldig mye penger, men jeg vil bare vite om jeg har rett til få tilbake den egentlige summen jeg betalte.

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vært utsatt for det samme selv, og du har rett på kjøpssummen, altså de 1300,- du har også rett på å få igjen de pengene som frakten kostet deg for å levere tilbake det defekte produkte, noe man sjeldent får om man ikke sier ifra da det er få som vet om det og derfor få som krever det, mer profitt til bedriftene

Lenke til kommentar
§ 49. Virkninger av heving og omlevering

Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort.

Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt.

Skal selgeren omlevere, kan forbrukeren holde tilbake det han eller hun har mottatt, inntil omlevering skjer.

Hevingen har ingen betydning for avtalevilkår om forretningshemmeligheter, om løsning av tvister eller om partenes rettigheter og plikter som følge av hevingen.

Selger skal altså tilbakebetale alt, om man leser dette rett fram. MEN, følgende er også aktuellt:

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

Altså, hvor lenge har du hatt hovedkortet før du returnerte det? Da kan vi regne ut hvor mye du evt skal ha igjen :). Men å si at "du får igjen 1100,- fordi det var det kortet kosta når vi sluttet å selge det" er 100% feil. Det finnes ingen bestemmelser i loven som sier at de kan gjøre dette når de har valgt å heve :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...