Gå til innhold

Oktoberfest 2008 | Ageurk | Pentax M-50mm 1.7 (MF)


Anbefalte innlegg

Takk for nye kommentarer.

Må bare nok en gang konstatere at jeg suger møkk i bilderedigering.

 

Tomsi: Bildet er tatt på Aust-Agderkysten.

k.n.b: Du ser fortsatt mye støv ja, det forundrer meg ikke. Det er helt forferdelig nå (og det hjelper ikke akkurat når bildet er tatt med f/16.) Jeg har faktisk allerede fjernet de tre største støvkornene. Problemet er at jeg ikke har noe å rense sensoren med her hjemme.

Og jeg er en av de som skifter objektiv oftest, ihvertfall nå under oktoberfesten.

 

25.Oktober

Det er noe snodige greier, enkelte dager har man problemer med å velge bilde fordi man har så mange man er fornøyd med, mens andre dager har man problemer å velge bilde fordi man ikke finner noe motiv å ta bilde av.. Denne dagen var en av de sistnevnte. Selv om jeg var ute i flere timer, ble resultatet dårlig. At været er grått hjelper ikke alltid på kreativiteten heller. Men et bilde ble det da. Men plutselig fant pentax sin raw konverter ut at den ikke ville støtte dng filer lengre, så da ble ufraw (som endelig støtter k200d) løsningen.

 

Skittent industribygg

post-107204-1225020640_thumb.jpg

1/50sek

iso 200

blender: Gudene vet

raw: økt metning (staturation) og konvertert til s/h i gimp.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

26.Oktober

Løpebaner/fotballstadion er noe jeg lenge har hat lyst å prøve. Men det viste seg at mange av de motivene jeg hadde tenkt ble 50mm for snevert (trengt mer vidvinkel). Derfor ble det et litt annet motiv jeg hadde tenkt.

 

Et stille målfoto

post-107204-1225118609_thumb.jpg

bl 2.8

1/500

iso 100

raw: minimal redigering

Lenke til kommentar

29.Oktober

Slutten av oktober har vært helt fantastisk rent lysmessig, mørke skyer, regn, og en sol som lyser opp under skyene. Tempraturen derimot har ikke vært noe å skryte av, igår snødde det og jeg var godt pakket inn da jeg dro ut på dagens tur. Det begynte vel egentlig med at jeg så noe som kunne være et fint motiv fra bussvinduet på vei hjem. Så jeg dro tilbake, med kamera og stativ. Men vel fremme måtte jeg bare se meg skuffet at det jeg hadde sett meg frem til ikke var i nærheten av fint engang. Siden stedet jeg befant meg på hadde nokså fin utsikt utover en fjord/kil ville jeg prøve meg på det flotte lyset.

Dagens bilde er et HDR, jeg er ikke veldig fan av det selv, men jeg måtte prøve å få det så likt som det var ute når jeg tok bildet. Og resultatet er ikke helt på jordet.

 

AS Nymo

post-107204-1225383386_thumb.jpg

bl 11 (eller noe i den duren)

iso 100

lukkertid: 1/100sek , 1/25sek, 1/6sek

HDR (3stk jpg)

 

I ettertid ser jeg at det optimale ville vært mellom 35-45mm så hadde jeg fått med meg hele bygningen nede til høyre.

Legger ved EV: 0 bildet fra bracketingen

 

post-107204-1225383622_thumb.jpg

 

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Ser ikke det store behovet for HDR her jeg. Det EV0-bildet var nesten bedre, bl.a. klarere og mer mettede farger på kranene. Riktignok er havneområdet litt vel mørkt her. Kanskje en mellomting mellom disse hadde vært enda bedre, hvem vet.

 

Men uansett så likte jeg bildet godt. Mye interessant å se på, det har for-, mellom- og bakgrunn, og komposisjonen sitter bra. I tillegg står jo kranene ganske morsomt til i en kvasisymmetrisk konstellasjon.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer

Grunnen til at jeg valgte hdr her, var nettopp det at jeg syns ev0 ble litt for mørk (og ikke hadde raw-filer. Syns HDRen fikk frem stemningen bra. Vanligvis er jeg en større fan av digital blending (som mest sannsynlig ville gitt en slags mellomting), men det ble altfor komplisert på dette motivet.

En RAW med EV+1 kunne jo også blitt interessant å sett.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg likte HDR-versjonen jeg. Veldig fin varme i lyset under skyene. Er normalt ikke noen fan av denne teknikken selv, men du har gjort en veldig diskret tonemapping. Tror ikke jeg hadde lagt merke til at det var HDR i det hele tatt om du ikke hadde sagt det. Fint motiv i seg selv også.

 

EDIT: Jeg er enig - jeg tror du kunne hentet ut såpass av en enkelt RAW-fil.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

31.Oktober

Vi tenkte vel alle at vi skulle få en verdig avsluttning på Oktoberfesten, for min del ble 31.Oktober preget av kulde på hendene og omtrent bare 20minutter ute for å ta bilder. Turen til stedet tok 20min hver vei, men det er en annen sak.

Likevel hadde jeg vanskelig med å velge ut dagens bilde for jeg var nokså fornøyd med flere. Lyset har som sagt tidligere vært utrolig flott de tre/fire siste dagene, lyset er det jeg er fornøyd med med bildene. Uansett avslutter med en solnedgang jeg også:

 

Solnedgang i sundet

post-107204-1225532407_thumb.jpg

bl 8

1/200sek

iso 100

raw

 

Etpar runnerups. Kommenter gjerne valget:

 

 

post-107204-1225532519_thumb.jpg

post-107204-1225532547_thumb.jpg

 

 

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Takk for det Tom, her kommer min oppsumering av Oktoberfesten:

 

Oppsummering etter Oktoberfest 2008

(Dette kan bli noe langt, men fant ikke noe annet å gjøre en natt-til-lørdag)

I løpet av oktober har jeg tatt: 669 bilder (der flesteparten er tatt med oktoberfestobjektivet),

dette har ført til en oktoberfest-mappe på 4.7GB (raw tar mye plass gitt). Jeg har hatt opplastinger 19 dager, noe jeg er godt fornøyd med.

Utfordringen var: Ta minst 10 bilder, minst 2per uke, og ta alle ute. Noe jeg har klart (hurra).

 

Når det gjelder bildene har det blitt mye forskjellig, fra nokså katastrofalt til noen av mine beste bilder noen sinne (nå har ikke jeg holdt på med aktiv fotografering så lenge).

 

Oppsummering objektiv:

Oktoberfest bildene mine er tatt med en ca 30år gammel Pentax smc-M 50mm 1.7. Dette var egentlig en ny erfaring for meg, siden jeg bare har brukt objektivet i 3dager i forveien. Manuell fokus var noe som fulgte med, så hvordan har det gått? Vel som forventet egentlig, har hatt et halvt års trening med telezoomen min på det punktet. Bare et av de opplastede bildene lider av at motivet ikke er i fokus. Fokusringen på dette objektivet er helt fantastisk og en fryd å bruke, utrolig presis. Mine erfaringer fra denne måneden tilsier at den optiske kvaliteten er meget bra, faktisk bedre enn kit-objektivet mitt (DA 18-55 ALII). Når det gjelder fargene holder det ikke mål på like samme måte. Fargene blir ofte mer blasse enn med kit-objektivet, dette krever mer etterbehandling, noe jeg prøver å minimalisere (med noen unntak). Som et resultat av dette har jeg benyttet raw, i den siste halvdelen av oktoberfesten (noe som synes på bildene i mine øyne).

 

Når det gjelder fastobjektiv er etter en måned med mer eller mindre bruk av fast-objektiv er min konklusjon følgende. Jeg kunne ikke levd med kun en brennvidde, allerede første dagen benyttet jeg andre objektiv. Jeg tar altfor mange forskjellige typer bilder til at en brennvidde er nok. Når det gjelder brennvidden 50mm, føler jeg at det ofte blir litt for trangt og at en mer brukervennlig brennvidde hadde vært ca 35-40mm. Når det gjelder lysstyrken dette objektivet gir, er det veldig få bilder som er tatt på større åpning enn 2,8. De absolutt fleste bildene er tatt på mellom bl5,6 og 11.

 

Har oktoberfesten gjort meg til en bedre fotograf? Vel, når jeg gikk rundt med fastoptikk begynte jeg plutselig å gå forbi motiver p.g.a at jeg tror at 50mm ikke ville egnet seg til det motivet, og dermed slipper å sløse unødvendig tid. Jeg har også blitt mer bevisst på komposisjon, og funnet ut av å bevege seg rundt gir nye vinkler på ting man vanligvis ville "zoomet" seg til. Vil jeg ta så mange bilder når Oktoberfesten nå er over? Nei, jeg vil fremdeles ta med kameraet når jeg går ut, men turene der jeg spesifikt går for å fotografere vil bli færre. Når det skal sies er kameraet for meg et påskudd for å komme meg ut, så fotografering blir det likevel.

 

Takk til arrangørene for flott opplegg og alle som har kommentert i tråden min :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...