Gå til innhold

Oktoberfest 2008 | Ageurk | Pentax M-50mm 1.7 (MF)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

18.Oktober

Hadde egentlig ikke tenkt å poste noe for denne dagen fordi jeg ikke var fornøyd med bildet. Mulig det har med forventninger etter gårsdagen? (som jeg ble veldig fronøyd med).

Men etter å ha lekt meg litt i raw-konverteren og gimp skader det vel ikke. Jeg føler liksom trossalt jeg har posta mye verre enn det som kommer nå...

Bildet er tatt på nesten samme plass som gårsdagen.

Uro i sjø

post-107204-1224446413_thumb.jpg

1,6sek

iso 100

raw

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke du skal være misfornøyd med dette. Det var bra. Kjempestilig effekt at det våte svaberget får samme farge som sjøen. Det ser ut som om det vokser ut av vannet.

Mye like farger, men motivet er spennende for det. Jeg kan se lenge på slike bilder.

Lenke til kommentar

Virkelig en fin ro over 17. oktober. Det betaler seg å gjøre litt umake med f.eks. å komme seg opp om morgenen (akkurat der scorer nok ikke jeg særlig høyt).

18. oktober: Helt enig med Kvarten om det våte svaberget. Men det ble veldig grønt (var det slik der?).

Lenke til kommentar

Takk for nye kommentarer,

Grønnfargen er lagt til i ettertid ja, ble kanskje litt mye når jeg ser web-versjonen i ettertid. Men, mens jeg satt og redigerte så passet det liksom litt bra..

Laster opp en liten fil, som er tatt rett ut av den orginale raw fila

post-107204-1224511535_thumb.jpg

Lenke til kommentar

19.Oktober

Da var det inn i de litt mer urbane strøkene igjen, men nok en gang er motivet knyttet opp mot kysten. Brukte ikke mye tid denne dagen, jeg så nemlig motivet på en annen tur.

Det handler om å være trygg?

post-107204-1224609679_thumb.jpg

1/50sek

iso 100

raw: minimalt redigert

edit: Ser det ble noen stygge klippekanter, se bort fra de.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Takk for nye kommentarer,

lampa var noe av det som tok min oppmerksomhet først også, jeg ville valgt et helt annet utsnitt om ikke den var der.

24.Oktober

Etter etpar fridager fikk jeg vært ute igår igjen. Sola skinte og himmelen var blå (ihvertfall hvis man ikke så mot vest). Jeg "glemte" jo stativet, noe som var veldig synd for det var et utrolig flott lys der. Så da blir bildet mer av den litt mer kjedelige sorten. Men jeg syns likevel dette skiltet tok seg veldig godt ut. Jeg vil gjerne ha kommentarer på utsnittet, for jeg vurderte å kutte det slik at man ikke får med toppen, ville det blitt bedre?

Friområde

post-107204-1224925678_thumb.jpg

bl 16 (eller noe i det laget)

1/50sek

iso 200

råfil (bare "fremkalt")

Lenke til kommentar

Hmm siden begge kommenterer dette med etterbehandlingen må jeg bare spørre, er dette noe som går som en rød tråd igjennom bildene mine, eller er det bare dette? Det forrige bildet (19.Oktober) har ikke fått noe mer etterbehandling enn dette. Jeg prøvde å øke kontrast og metning (saturation) uten at dette ga noe veldig effekt.

Kan det ha noe med skjermen? En ukalibrert laptop.

Lenke til kommentar

For min del, så gjelder det det siste ildet, der det er ganske spesielle lysforhold (du får lyset bakfra). Nå vet jeg ikke hvor avansert du er i PS, men jg vill nok prøvd å lage en maske som deker kun skiltet og økt brightness på den; og muligens prøvd litt andre ting også. Hvis du ikke er så bevandret, så kan du jo prøve med highligh shadows og/eller levels.

Tom

Lenke til kommentar
For min del, så gjelder det det siste ildet, der det er ganske spesielle lysforhold (du får lyset bakfra). Nå vet jeg ikke hvor avansert du er i PS, men jg vill nok prøvd å lage en maske som deker kun skiltet og økt brightness på den; og muligens prøvd litt andre ting også. Hvis du ikke er så bevandret, så kan du jo prøve med highligh shadows og/eller levels.

Tom

Vel mine redigeringsevner er vel på nivå med bestemor sine. Kan bare absolutt litt basic, og prøver å få minst mulig jobb i bilderedigeringsprogrammet. Bruker også gimp, så da er det vel noen litt andre utrykk enn det som er fra PS. Vel lysnet skiltet en smule ble det bedre?

post-107204-1224936500_thumb.jpg

Glem de stygge kantene, det var bare meg som ikke merket skikkelig.

Lenke til kommentar

Det hjalp noe - jeg ville nok også økt kontrasten litt. Så tror jeg vi kan si at vi er der. (hvis vi ser bort i fra de kanten du nevnte).

edit: Dette er egentlig pirking; for du har truffet bra med komposisjonen og med lyset fra den kanten, så har du kommet brukbart fra det.

OT: Hvor er det hen?

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne ha kommentarer på utsnittet, for jeg vurderte å kutte det slik at man ikke får med toppen, ville det blitt bedre?

Neppe. Behold det som det er. Jeg ble litt ambivalent til redigeringen, blåfargen på skiltet så nok litt bedre ut, men kontrasten på originalen var bedre. Men dette har vel for så vidt Tom og arnold_layne sagt allerede. Himmelen så i alle fall bra ut, så bra at den avslører en smule støv på sensoren. På tide med en liten rens?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...