Gå til innhold

Oktoberfest 2008 | Ageurk | Pentax M-50mm 1.7 (MF)


Anbefalte innlegg

Oktoberfest for Ageurk 2008

 

Utfordring: Oppfylle kravene til antall bilder, ta bilder utendørs

Nivå: Amatør

Utstyr:Pentax K200d + SMC Pentax-M 1.7 50mm (manuell fokus)

 

En gammel 50mm, en amatørisk fotograf, en måned. Hvordan vil dette ende?

 

(Tråden opprettes sent grunnet manglende Internettilgang, men har tatt bilder i mellomtiden, bilder blir opplastet når jeg har tid)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lagt tyttebæra der selv eller :)

 

prøvde en slik linse som du har en gang.. utrolig go fokus ring :)

Nei faktisk ikke, naturen har nok vært sin egen kunstner i dette tilfellet :)

 

Fokusringen er veldig tight og fin med passe motstand, så det går som en drøm.

Prøvde et gammelt cokin filtersystem på den her om dagen, det var ikke helt enkelt, for da kommer filtersystemet iveien for fokuseringshanda.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

2.Oktober

2. Oktober var en utrolig flott morgen her. Det hadde frosset om natten, og myra ved vannet var fylt av hvitt rim. Vannet hadde en fantastisk klar farge, samtidtig som frosstrøyk fra skogen seg utover vannet. Med dagens bilde liker jeg den flotte blåfargen til vannet i bakgrunnen og rimet på kvisten.

 

Bjørkekvist med rim

post-107204-1223133734_thumb.jpg

1/100sek

iso 100

jpg

blender: i ettertid ser jeg at dybdeskarpheten er mindre enn hva jeg kunne ønske. Blender en nok ca 4.

Lenke til kommentar

Blåfargen er bare refleksjonsfargen av vann en kald oktber morgen.

(blåfargen er forterket litt i gimp i.f.t orginalbildet)

 

3.Oktober

Var veldig usikker på hvilket bilde jeg skulle velge fra denne dagen. Sto mellom to jeg er ganske fornøyd med. Dagens bilde viser en gammel støl langt til fjells. Er det noe jeg angrer på når jeg tok bildet var at jeg ikke brukte en litt lenger lukkertid, 1/20sek er vanligvis nok, men tydligvis ikke akkurat her. Så selv om det er lett å være etterpåklok skulle jeg gjerne gått tilbake for å gi motivet en ny sjanse, men inntil en annen gang får det bli med dette:

 

Fjellstøl i høstmiljø

post-107204-1223235116_thumb.jpg

1/20sek

iso 100

jpg, (kurvejustert, samt litt mer gulfarge)

blender er som vanlig et godt spørsmål, mellom 8 og 11 tror jeg (var mørkt den dagen)

 

Alternativt utsnitt etter forslag:

 

post-107204-1223395122_thumb.jpg

 

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Dårlig med kommentarer siste døgn. :dontgetit:

Velvel

 

4.Oktober

Gikk på en ny plass og fant denne flotte bekken. I løpet av etparhundre meter var det flere flotte lokasjoner for "bekkebilder", likevel velger jeg bildet fra den første plassen. Er nokså fornøyd med det.

 

Bekk i granskog

post-107204-1223319354_thumb.jpg

3sekunner

iso 100

Og denne dagen vet jeg for første gang i oktoberfesten blender: 16

jpg (farge, kurve og lysstyrkejustert)

Gammelt polafilter

Lenke til kommentar

Kommentarene kommer etter hvert de. Det er bare å ha litt tålmodighet. Så mange oktoberfest-tråder det er nå så rekker man ikke over alle hver dag.

 

3. oktober: Her ville jeg vurdert en crop på oversiden av den delen av vannet som har gjenskinn fra himmelen. Litt synd at himmelen ble såpass utbrent. Men ellers svært nydelige høstfarger, og den gamle stølen er helt klart fotogen.

 

4. oktober. Her virker det som det er på skeive, rett opp bildet litt. Igjen litt uheldig med himmelen, men det var det forbaskede været om dagen da. Nydelig grønnfarge på granene på venstresiden. Steinene gjør seg også bra. Du hadde vel blitt våt på beina, men jeg ville vurdert å komme meg litt mer mot venstre for å få med mindre av granene på høyresiden og litt mer bekk nedover på venstresiden. Men absolutt potensiale i begge disse bildene.

Lenke til kommentar
3. oktober: Her ville jeg vurdert en crop på oversiden av den delen av vannet som har gjenskinn fra himmelen. Litt synd at himmelen ble såpass utbrent. Men ellers svært nydelige høstfarger, og den gamle stølen er helt klart fotogen.

Legger til ditt forslag i dagsposten. Grunnen til at jeg ikke beskjerte det var at jeg syns jeg fikk en fin lag deling, med vann, busker, støl, skog og himmel.

 

4. oktober. Her virker det som det er på skeive, rett opp bildet litt. Igjen litt uheldig med himmelen, men det var det forbaskede været om dagen da. Nydelig grønnfarge på granene på venstresiden. Steinene gjør seg også bra. Du hadde vel blitt våt på beina, men jeg ville vurdert å komme meg litt mer mot venstre for å få med mindre av granene på høyresiden og litt mer bekk nedover på venstresiden. Men absolutt potensiale i begge disse bildene.

Og kan gå med på at det er muligens 1-2grader skjevt.

 

Å gå mer mot venstre var ikke aktuelt der grunnet er par andre ting enn at jeg hadde blitt våt skjønner du.

1) Jeg sto på en stein for å unngå å bli våt

2) Stativet er ødelagt så det har bare en justerbar fot, dermed er det vanskelig å få det til å stå overalt. I tilegg er det veldig ustabil, hadde jeg flyttet det ut i vannet hadde det mest sannsynlig veltet.

3) Lengre til venstre er det noen grangreiner som hang over bekken

4) Lengre opp i bekken (som man hadde sett dersom jeg hadde flyttet meg mot venstre) var det noen knekte bjørkestammer som ikke hadde tatt seg fint ut på bildet.

Så det var litt vanskelig :)

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke beskjerte det var at jeg syns jeg fikk en fin lag deling, med vann, busker, støl, skog og himmel.

Kjøper den, det var bare et forslag til vurdering.

 

Å gå mer mot venstre var ikke aktuelt der grunnet er par andre ting enn at jeg hadde blitt våt skjønner du.

Joda, jeg antok at det ikke var mulig, bare et lite ønske fra en utenforstående betrakter.

Lenke til kommentar

5.Oktober

Her skulle jeg egentlig har lagt ut noen nydelige bilder fra det første snøfallet, men etter å ha sett at egentlig så gikk alle de i dass grunnet bl.a dårlig komposisjon, legger jeg ut et annet. Jeg må si med en gang at dette er jeg ikke veldig godt fornøyd med, menmen skit au.

 

post-107204-1223488820_thumb.jpg

1/320sek

Iso 400

(jpg. konvertert til s/h)

Lenke til kommentar
Legger til ditt forslag i dagsposten. Grunnen til at jeg ikke beskjerte det var at jeg syns jeg fikk en fin lag deling, med vann, busker, støl, skog og himmel.

 

ang. 3. okt: det jeg ser her er mer en tredeling (vann, landjord, himmel), stølen står ikke særlig ut fra omgivelsene sine, og omgivelsene synes jeg er vansklige å skille opp i flere klasser siden det er en viss gradient i vegetering fra vannet til skogen. Med tanke på diskusjoner rundt gjengroing og vern av kulturmiljøer og -minner så virker det naturlig for meg at dette minnet fra den gangen vi hadde naturen som arbeidsplass, er i ferd med å gli inn i naturen (og dermed ikke er et eget lag i en deling av bildeflaten).

 

denne typen tredeling er klassisk innenfor tekning rundt landskaps(eller verdens-)forståelse. Ofte snakkes det som Himmel, jordoverflate, underverden (e.l.), men med uendelige variasjoner over temaet.

 

Rent estetisk synes jeg den delen av bekken som reflekterer himmelen blir forstyrrende og jeg foretrekker dermed den siste beskjæringen, denne beholder den interesante (behagende) delen av bekken. Dermed blir tredelingen mindre åpenbar, men penere. Fine farger også :)

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer k.n.b og otveit :)

9.Oktober

Etter etpar fridager var jeg ute igjen på torsdag 9 Oktober.

Dagens tur gikk egentlig rett i dass, først plumpa jeg i en myr og fikk begge føttene klissvåte. Så dukker opp en fugl jeg ville ta bilde av, men da ble det jo feileksponeringer på 3 av 3 forsøk. Dagens bilde var det andre jeg tok denne dagen. Hvitbalansen er helt på jordet, men jeg syns det egentlig ikke gjør noe. Så hva syns dere, hemmes bildet veldig av feil hvitbalanse, eller kan det faktisk funke slik?

 

Gårdsveien

post-107204-1223744708_thumb.jpg

Edit:leif

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...