CptApollo Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Hei Samboeren min fikk feil på dataen idag. Hun skulle til å rippe en cd med mediaplayer, da hele dataen kræsjet/hang seg opp, som om den skulle reboote. Dette har aldri skjedd før. Hun brukte av/på knappen for å starte på nytt, men nå når dataen skal starte kommer den ikke lengre enn til hovedkortets loading screen. Det nytter ikke å starte vista med vista-dvd, ikke å trykke f8 for sikker modus, ei heller noen andre taster. Maskinen er bare i en evig reboot som ikke kommer lengre en HK'ets loading screen. Ufattelig vanskelig å få gjort noe siden vista-dvd'en ikke kommer igang. Vi har ikke installert noe hardware på den i det siste, og heller ikke noen programmer de to/tre siste dagene. Hun har: - Vista home premium (tror jeg) 32b. - Silver Power 400w strømforsyning (denne har ikke vist seg å være for liten ved høy 3d-load.) - 2gb ram - Sapphire Radeon hd4850 - Gigabyte ga-p35-ds3 - Intel Core 2 quad q6600 2.4Ghz, 8mb, boxed m/vifte, socket 775 Noen som har opplevd lignende, eller har en løsning på problemet? Mvh Apollo Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Kanskje et ondskapsfult rootkit fra Sony? Sjekka om du kommer inn i bios (del eller F2) for evt å får resatt denne, og gjerne slått av evt fast-boot og logo on boot? Da er det i hvert fall sjanse for å se hvor den henger... Lenke til kommentar
Werewolf85 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Hei! Det er nok ikke noe rootkit fra Sony som forårsaker problemet, hehe. For meg høres det ut som om harddisken har fått problemer, eller (mindre sannsynlig) at det er en dårlig minnebrikke. Det første du burde forsøke er å plukke ut harddisken og teste den i en annen maskin. Har du tilgang på en kopi av SpinRite, www.grc.com/spinrite.htm, så kan denne fikse korrupte data (bootsektor) for deg. Så får du kanskje tak i verdifull data. Få tak i et diagnoseverktøy fra harddiskprodusenten, du finner det på hjemmesidene deres. Kjør det og det vil teste harddisken for feil. Et eksempel på et slikt program er SeaTools fra Seagate: www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools Lykke til! - Werewolf85 Lenke til kommentar
CptApollo Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Kanskje et ondskapsfult rootkit fra Sony? Sjekka om du kommer inn i bios (del eller F2) for evt å får resatt denne, og gjerne slått av evt fast-boot og logo on boot? Da er det i hvert fall sjanse for å se hvor den henger... Nei, jeg kommer ikke inn i bios. Det kommer kun opp et skjermbilde som er knyttet til hovedkortet (hvilket kort det er etc.), og ingen knapper funker overhodet. Det jeg lurer litt på er om det kan være en feil med bios (og dermed også HK), eller hardisken. En feil i oppstartsrekkefølgen. Det lar seg ikke gjøre for meg å teste hennes hardisk i min data tror jeg, siden jeg kjører xp.. Det er nok ikke minnefeil, skjermkortfeil eller lignende, siden jeg får ting opp på skjermen. Lenke til kommentar
Reapet Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 hei! hadde samme problem med min laptop! at den evig reboot! men jeg spillte wow da det sjedde. prøvd mye rart men ingen ting funka sente den på reprasjon da viste det seg at den manglet hovet kort drivere elr noe sånt! etter de instalerte det funker den helt fint Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Om du kjører Vista, XP eller noe annet spiller ingen rolle. Bare sørg for at den andre pc'n ikke booter fra den disken. Du skal bare inn og titte på den. Har du en minnepinne/usb-plugg eller tilsvarende i pc'n? Ofte vil ikke pc'r boote hvis iPod, USB-penn eller lignende er tilkoblet, siden BIOS ikke finner noe operativsystem der... Lenke til kommentar
CptApollo Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Om du kjører Vista, XP eller noe annet spiller ingen rolle. Bare sørg for at den andre pc'n ikke booter fra den disken. Du skal bare inn og titte på den. Har du en minnepinne/usb-plugg eller tilsvarende i pc'n? Ofte vil ikke pc'r boote hvis iPod, USB-penn eller lignende er tilkoblet, siden BIOS ikke finner noe operativsystem der... Takk for tipset. Skal teste senere ikveld og sjekke hva som skjer. Lenke til kommentar
CptApollo Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Okei. Nå har jeg testet harddisken hennes i min pc. Funket helt fint, så det jeg står igjen med er hovedkortet. Testet å starte dataen uten harddisk, ingenting skjedde. Testet å slette bios-minnet, ved å kortslutte "pinnene", samt ta ut batteriet i ca. 1 minutt, ingenting skjedde. Jeg er faktisk fristet til å kjøpe et nytt hovedkort, ettersom alle de andre komponentene fungerer fint. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Om du har grundig testet alle komponentene og ingen av disse har feil (untatt hk) så står du nok igjen med at det er sannsynligvis hk det er problemer med. Du har sikkert reklamasjonsrett på det eller garanti. Lenke til kommentar
CptApollo Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Om du har grundig testet alle komponentene og ingen av disse har feil (untatt hk) så står du nok igjen med at det er sannsynligvis hk det er problemer med. Du har sikkert reklamasjonsrett på det eller garanti. Ja, vi har besluttet å bestille et nytt kort. Jeg leste et sted at en del Gigabyte HK i DS serien kunne ha problemer med rask ram, så jeg prøvde å bruke litt eldre ram på hennes maskin, men det hjalp ikke. Ville jo også vært litt rart om det hadde fungert siden hun har brukt dataen problemfritt i over ett år. Ja, reklamasjonsrett har hun, men da vil leverandøren at vi sender inn hele dataen, og det kommer til å ta lang tid før hun får den tilbake. Dessuten koster et (alltid knirkefritt) Asus kort rundt 1000-lappen, og da tar det ikke lang tid å få den igang igjen. Takk for all hjelpen dere. Etter at jeg har montert nytt HK, skal jeg se om ikke denne tråden er løst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå