Gå til innhold

CA modul for Canal Digital kabel tv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må nok modifisere min begeistring for ca-modulen :(

Det viser seg at den rett og slett slutter å fungere etter ca. 2 timer. Da må jeg enten slå av tven eller ta ut kortet og sette det inn igjen for at den skal vise bilde.

Noen som har en ide om hva som skjer ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det viser seg at den rett og slett slutter å fungere etter ca. 2 timer. Da må jeg enten slå av tven eller ta ut kortet og sette det inn igjen for at den skal vise bilde.

Det er et problem som ofte kan oppstå med common interface CAM'er. Dvs. TV eller dekoder krasjer. Ofte vil det hodle å trekke ut modulen og sette den inn igjen (det virker som det er noe som stopper opp i modulen). Det er toveis kommunikasjon mellom CAM og TV. Sjekk om TV'n har nyeste software eller om det er nyere software tilgjengelig for tv'n. Sannsynligvis liker ikke TV'n din den aktuelle CA modulen eller så er ikke CA modulen helt stabil.

Har sett mange sliter med trøbbel men at det fungerer best når de benytter Conax SCM CAM v.4.00 rev 1.1 eller 1.0 (er usikker på om det er rev1.0 eller rev1.1 som fungerer best). Mange andre vil trolig kunne være ustabile. Disse CAM'ene er heller ikke godkjent av Canal Digital. Ville vært litt forsiktig med å bla opp penger for en common

interface CAM nå.

Canal Digital godkjente bruk av CAM i parabolmottagere fra 1998-2004. Fra 2004 og til nå har ikke CAM'er vært godkjent for nye kunder (men jeg kjenner flere som fortsatt benytter CAM med CD logo på levert av Canal Digital sammen med abbonement anskaffet før 2004). Det ser det ut som er endret på nå. I følge digitalt.tv skal Canal Digital skal ha godkjent en common interface CAM fra Technisat som støtter nyeste Conax versjon med "pairing" av smartkort mot modul (på samme måte som for RiksTV). Disse vil bli godkjent for TV'er som er testet og godkjent. Det er kan være lurt å vente til en slik modul blir tilgjengelig ellers kjøper man en modul som sannsynligvis ikke vil fungere i en gang framtiden (har man råd til å ta tapet så er det selvføgelig ikke noe problem).

Conax SCM CAM v.4.00 rev 1.1 /1.0 og andre CAM'er støtter mest sannsynlig kun eldre versjoner av Conax kan bli bli ubrukelige på lengre sikt.

http://www.sattv.dk/nyhed.aspx?ArticleID=2639

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Det er et problem som ofte kan oppstå med common interface CAM'er. Dvs. TV eller dekoder krasjer. Ofte vil det hodle å trekke ut modulen og sette den inn igjen (det virker som det er noe som stopper opp i modulen). Det er toveis kommunikasjon mellom CAM og TV. Sjekk om TV'n har nyeste software eller om det er nyere software tilgjengelig for tv'n. Sannsynligvis liker ikke TV'n din den aktuelle CA modulen eller så er ikke CA modulen helt stabil.

Har sett mange sliter med trøbbel men at det fungerer best når de benytter Conax SCM CAM v.4.00 rev 1.1 eller 1.0 (er usikker på om det er rev1.0 eller rev1.1 som fungerer best). Mange andre vil trolig kunne være ustabile. Disse CAM'ene er heller ikke godkjent av Canal Digital. Ville vært litt forsiktig med å bla opp penger for en common

interface CAM nå.

Canal Digital godkjente bruk av CAM i parabolmottagere fra 1998-2004. Fra 2004 og til nå har ikke CAM'er vært godkjent for nye kunder (men jeg kjenner flere som fortsatt benytter CAM med CD logo på levert av Canal Digital sammen med abbonement anskaffet før 2004). Det ser det ut som er endret på nå. I følge digitalt.tv skal Canal Digital skal ha godkjent en common interface CAM fra Technisat som støtter nyeste Conax versjon med "pairing" av smartkort mot modul (på samme måte som for RiksTV). Disse vil bli godkjent for TV'er som er testet og godkjent. Det er kan være lurt å vente til en slik modul blir tilgjengelig ellers kjøper man en modul som sannsynligvis ikke vil fungere i en gang framtiden (har man råd til å ta tapet så er det selvføgelig ikke noe problem).

Conax SCM CAM v.4.00 rev 1.1 /1.0 og andre CAM'er støtter mest sannsynlig kun eldre versjoner av Conax kan bli bli ubrukelige på lengre sikt.

http://www.sattv.dk/nyhed.aspx?ArticleID=2639

Har pratet med canal digital idag, og de vet ikke når eller om de kommer til å lansere dette i norge ennå.

Så vi må vell bare vente.

Lenke til kommentar

Sendte dette til Canal Digital 10. januar:

"Hei! Jeg har en Sony KDL-32V45000 TV som jeg er veldig fornøyd med. Denne modellen (sammen med etter hvert mange andre) har en innebygget digital dekoder. Etter å ha lest andres erfaringer er det mulig å bruke en såkalt CA-Modul som man setter i TVen for så å sette et programkort i CA-Modulen slik at man får digitale signaler uten å bruke dekoder. Dette synes jeg er veldig interessant og jeg kunne tenke meg å gå til innkjøp av en CA-Modul, men etter det jeg har funnet ut er det ikke mulig å få tak i et programkort uten å kjøpe en dekoder. Er dette sant? Og i så fall hvorfor? Hvis jeg skulle kjøpe en dekoder ville jeg ikke brukt den uansett da jeg foretrekker å ha en integrert løsning. Og hvis det ikke er mulig å kjøpe et programkort uten dekoder er det aktuelt for dere å begynne å selge CA-Moduler med programkort? Noe tidsperspektiv? På forhånd takk! :-)"

Fikk dette svaret 12. januar:

"Hei.

Takk for din henvendelse.

Dette er helt riktig, det går desverre ikke å kjøpe bare et smartkort

på grunn av at et smartkort og dekoder hører sammen.

For hvis man ønsker et smartkort, så må man også ha en dekoder.

Det du skriver med CA-modul er desverre ikke vi har noe på markedet nå, men

Canal Digital ser på mulighetene for å tilby løsning for kort til IDTV til våre kunder.

Vi kan dessverre ikke si noe mer konkret nå, men håper at vi kan komme med mer informasjon

Med vennlig hilsen

Maritha Edvardsen

Canal Digital

TV - BREDBÅND - TELEFONI

Telefon: 06090

http://www.canaldigital.no"

Så det ser dårlig ut. Forbanna idioter som ikke klarer å etterkomme etterspørselen fra markedet. En ting er at de tviholder på programpakker og dårlige kanalsammensetninger, men nå er de også teknisk tilbakestående.

Lenke til kommentar

Orka ikke lese igjennom alt her..

Fatter'n kjøpte seg en 40" Sony tw.. i W serien, mener den kosta rundt 10 000 på nyttårssalget hos elkjøp :)

Denne har innebygget tuner, fikk inn noen kanaler uten kort. (gratis kanalene)

Fra før har vi 2x dreamboxer (vært brukt i et par år nå).. som funker utmerket :) aldri hatt noen problemer med oppdatering av CD kortet, som en annen nevnte i begynnelsen av tråden.

CD sin svarte store stygge tuner har stått nedstøvet i en krok hele tida :p

Fatter'n kjører søppel, og en dag fant han en Viasat parabol tuner, hvor det satt en Conax CAM, og et CD kort.

Jeg tok ut CAM'en, satte den i tv'n hans, og satte inn hans CD kort, vips.. alle kanalene vi har tilgang til ble åpnet :)

Fikk også noen HD kanaler :) (husker ikke alle i farten, men var CD sine HD kanaler, tv norge, svt hd ihvertfall.

Abb vi har er CD digital grunnpakke og Total.

Denne løsningen har vel funket nesten helt fint i snart 2 uker, hatt et problem, og det var at ingen kanaler funka, helt plutselig.

Slo tv'n av og på og da funka alt igjen :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

*Bump*

Jeg hadde en gammal CAM fra en Viasat tuner, som jeg nå testa i kombinasjon med kortet fra HD-PVR'en jeg har i stua i min Samsung LCD-tv som jeg har i kjelleren. Det fungerte utmerket. Bildet hengte seg opp en gang, men da var det bare å skru tven av og på. Spørsmålet er om jeg kan få tilsendt et ekstra kort fra Canal Digital for å bruke i denne Tven uten å kjøpe CAM. Jeg antar det ikke går, men jeg fikk en tak i en brukt gammel dekoder som tanta mi hadde brukt med kabel-tv i blokk. Denne tuneren er død, men det stod et Canal Digital kort i den. Kan jeg ringe CD å si at jeg har kjøpt en brukt tuner å be dem aktivere kortet som står i, og dermed bruke det i CAM'en jeg har i Samsung tven?

Lenke til kommentar

Har lest rundt på canal digital sine sider dem siste dagene, for vi betaler leie for en dekoder som ikke er i bruk lengre (pga overgang til cam i tv).

Og etter hva jeg har skjønt, så må vi faktisk bytte ut kortet, for å slippe å betale leie for den dekoderen.

Og litt vrange skal dem faktisk være også.. for du må ha en godkjent CAM, og en godkjent tv, for å kunne bruke denne løsningen, og om du veit det funker på din tv, så er det ikke sikkert at dem er villige til å gi deg noe kort uansett :p

Om du går inn på denne linken så er det litt info om IDTV som dem kaller det, når du har innebygget dekoder, og det er også ei liste over godkjente modeller.

Her i huset vurderer vi å gå over til bredbånd fra canal digital, og gå for bredbåndspakken dems, da får vi med en HD-PVR dekoder, og da vil vi jo sitte med 3 kort, og kan da si opp det eldste og bli kvitt dekoder leie for den boksen som bare ligger å støver ned :)

Lenke til kommentar

Tven er godkjent, og CAM'en er jo merket "Canal Digital" så det er vel så godkjent som du får det. Ser ikke noen grunn til at de skal være vrang, men skal prøve meg på å få ekstra kortet aktivert via den gamle dekoderen jeg fikk. Cam'en er riktignok ikke av den nye typen de sender ut, men tror CD driver mye skremselspropaganda med dette CAM-maset sitt. Tenk på alle de paraboldekoderene rundt i landet som fortsatt står å surrer med gammel Conax cam fra 2004, pairing eller ei, det fungerer fortsatt. Kabel-tv er neppe så ulikt. Det kortet jeg har i TVen nå skulle jo vært paira med HD-pvr'en, men det er jo tydeligvis ikke det når det funker rett i tven uten problemer, og når du sier du har kjørt det i 2 uker på din Sony tviler jeg på at kortet er så vannvittig avhengig av oppdateringer.

Lenke til kommentar

CAM'en vi har, kommer også fra en gammel viasat tuner, bare stappa den i tv'n, og stappa kortet fra CD tunern inn i CAM.

Funka helt fint hele tida det :)

Men eneste problemet er at vi MÅ betale leie for dekoder som ikke er i bruk.. Har sendt mail til CD et par ganger, men får aldri noe orntlig svar om hva som skal til for å bli kvitt denn leia på dekoderen som ikke har vært i bruk på i hvertfall 2 år (hadde dreambox før vi gikk over til Full-HD tv med tuner og CAM).

Men etter hva jeg har lest, på CD sine sider, så må vi altså si opp kortet som er knytta til den eldgamle dekoderen.. (den er av typen telenor/philips).

For så å bestille nytt kort, og da vil dem nok sjekke om tv og CAM er godkjent (tv'n vår er ikke godkjent så vidt jeg kunne se, men den fungerer jo fint mot CD), og om dem skal sjekke serie nr på CAM, så er sikkert ikke den godkjent heller (siden den er så gammel, men den fungerer jo som den skal den også :p).

Så det kommer jo an på hvor vrange CD er..

Men som nevnt tidligere her, vi vurderer å bytte til internett fra CD, og kan da få bredbåndspakken, og da får vi med en HD-PVR dekoder til 695 kr eller noe sånt.

Det vi da kan gjøre, er at faren min tar kortet fra dekoderen jeg nå bruker (som ikke er en leie dekoder), og setter dette i sin tv med CAM, også tar jeg den nye HD-PVR boksen.

Da kan vi jo si opp det eldste kortet, og bli kvitt dekoder leie på 59kr mnd (eller hva det var, for en boks som ikke er i bruk *bortkasta penger*).

Du får skrive her hvordan det gikk, når du har snakka med dem :)

Kan jo alltids være andre som sitter i samme situasjon også ;)

Lenke til kommentar

Har lagt merke til at bilde fryser til tider med denne CAM'en i tven (Kan ta opp til 5-10 sek før det kommer tilbake). Kan jo være tven sin feil, men det er av og til veldig frekvent, og noen gang nesten ikke. Har hørt folk med Dreambox også har dette problemet om de bruker gammal Conax Cam og ikke softcam. Kanskje like greit å kjøpe ny da? Hakker bildet til tider på din Sony tv?

Lenke til kommentar

Kan ikke huske å ha hørt at fattern har klaga på at det hakker i hvertfall, men veit tv'n har har hengt seg opp noen ganger, men da har han bare slått den av og på, og alt har fungert igjen :)

Men vi har et problem med kanal lista, om han sorterer dem som han vil så fungerer det fint, helt til vi må kjøre kanal søk, for da må også kanal lista sorteres på nytt.. for han liker å ha kanalene som han bruker mest i rekkefølge, men dette blir borte ved vært søk, enten om vi kjører nytt søk, eller velger oppdatering når tv'n foreslår det.

På min HD dekoder så har jeg jo ikke noe valg om å endre på kanal lista, men har jo en favoritt meny som jeg bruker, og denne endres heldigvis ikke :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kan melde om at CD kjører kampanje på kortlesermoduler (CAM) fra den 13. Desember og ut året. Heftig rabaterte priser.

Hvor finnes konkret informasjon?

Kan du legge ut link?

Veiledende pris kr 995,-

Kampanjepris kr 490,-

Spar kr 505,-

Dette gjelder kun ved kjøp av produktet alene, Kampanjen gjelder fra mandagen 13. desember og ut året.

Dette er det jeg kan si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...