Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ca. hvor lenge varer clutchen på en scooter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for godt svar ;)

Men burna litt idag, og merket at det ikke var bare dekket som røk, kom en masse røyk ut av variatordekselet også.

Clutchen funker fortsatt like godt, men om man til slutt må bytte, lønner det seg da å bytte til sportsclutch? Vil den da holde lengre, og vil det ha noe å si på ytelsen i positiv retning når scooter'n bare er gameboya og ikke trimmet?

Lenke til kommentar

Det at det røyk kom ut av variatordekselet kan være fordi reima sklir eller lignende.

Eller så kan det være at det så ut som det kom derfra?

Forskjellen på clutcher er kontaktpunkt, kraftoverføring osv.

Jeg tror ikke det har så mye å si om du ikke har skiftet syll, da det er først da kreftene river skikkelig til.

Feks fra Speedoptions om en Hebo Racing Clutch.

"Men husk at du må ha en skikkelig kraftig sylinder å kjøre den mot. Har du ikke sylinder i racing-klassen eller sterkere kan clutchen i værste fall bli liggende å slure kontinuerlig. Den slites da vesentlig kjappere enn normalt."

La oppsettene passe skjønner du :p

Sport syll - Sport/Street Clutch

Racing Syll - Racing Clutch

Endret av !Butthead!
Lenke til kommentar
Jeg vil tro at clutchens tilstand vil være den samme om 50år.. Altså ikke tilstedeværende.

Ønsker ikke å starte en krangel her men..;

Hvis du ikke vet hva du prater om, er det egentlig best å ikke si noe :) Sånn at du ikke gir bort feil info om ting.

(Du skjønner det sikkert hvis du tenker deg at du spør noen hvilken dyse du bør ha på din RS med f.eks. effektanlegg og sylinder, da vil du ikke få feil dyse-størrelse, da blir det fort skjærings) ;)

Endret av HondaOlav
Lenke til kommentar
Jeg vil tro at clutchens tilstand vil være den samme om 50år.. Altså ikke tilstedeværende.

Hvis du ikke vet hva du prater om, er det egentlig best å ikke si noe :) Sånn at du ikke gir bort feil info om ting.

(Du skjønner det sikkert hvis du tenker deg at du spør noen hvilken dyse du bør ha på din RS med f.eks. effektanlegg og sylinder, da vil du ikke få feil dyse-størrelse, da blir det fort skjærings) ;)

Kunne sagt det samme til deg. Scootere har ikke clutsh. I prinsippet er det akkurat det samme, men den funker på en annen måte og heter noe annet.

Lenke til kommentar

Neivell? da kan du vel forklare meg hva dette er? http://www.speedoptions.no/index.php?main_...products_id=617

Hvis jeg ikke veit hva jeg snakker om, sier jeg ikke noe heller.

-------------------------------------

"I prinsippet er det akkurat det samme, men den funker på en annen måte og heter noe annet." Vel, hva heter det da?

Vet godt at clutchen på en scooter ikke er identisk med clutchen på en AM6 ;) Men clutch er clutch

---------------------------------------

Trådstarter:

Tror ikke det har noe hensikt å bytte clutch, med mindre du har litt heftigere trim. Det at det røyk ut av variator-dekselet kan være reima som ikke fikk helt tak..

Endret av HondaOlav
Lenke til kommentar

Kunne sagt det samme til deg. Scootere har ikke clutsh. I prinsippet er det akkurat det samme, men den funker på en annen måte og heter noe annet.

Visst har scootere clutch, er variator OG clutch, ikke alt i en.

Regner med at clutchen holder lengre enn motoren da.

Lenke til kommentar

LoL

Hvorfor kommer du å sier at scooter ikke har clutch når jeg har vist bilder av en scooter clutch, og når jeg sier at jeg nettopp har bytta selv?!

Her er den gamle min forresten, hvis du fortsatt tror scooter ikke har clutch.

Den sitter utpå drevet som går på bakhjulet, og jobber sammen med variatoren.

Litt mer peiling neste gang?

post-123635-1223246915_thumb.jpg

Endret av !Butthead!
Lenke til kommentar
Det er ikke en clutch, men en sentrefugeclutch. En clutch har lameller.

Mener du at en bil med automatgir også har clutsh?

En bil med automatgir har converter, ikke clutch.

Ja (eller momentomformer) men det brukes på samme måte som en clutch, akkurat som sentrefugalclutchen på en scooter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...