scirocco Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Jeg planlegger å kjøpe en enkel liten serverpc. Eneste kravene for denne er at den skal være billig og totalt lydløs. Den må også være stabil, den må tåle å kunne stå på 24/7 uten at den må restartes hele tiden. Tenkte da og gå for VIA C3 prosessor med passiv kjøling og et vifteløst hovedkort med innebygget skjerm- og nettverkskort. Den eneste viften blir da en 12 dB vifte jeg setter i PSUet, kanskje modifisert til 7V. For at saken skal bli minst mulig går jeg dessuten for micro-atx systemet. Når alt likevel er innebygget på hovedkortet skal vel ikke det by på noen problemer. Ok nok prat. Hva synes dere om dette? Er åpen for alle synspunkter her folkens! Lister kort opp systemet mitt nedenfor: Hovedkort: Aopen MX36LE-UN (kr 580) Prosessor: VIA C3 1.0GHz 100MHz FSB (385 kr) Minne: Apacer 256MB PC133 CL3 SDRAM (370 kr) Harddisk: Seagate 120 Gb (1200 kr) Kabinett: Chieftec Case Micro ATX Tower 200W Black (400 kr) Total pris: 3000 kr (ca) Lenke til kommentar
Dings Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Kan ikke se noe veldig gale med det oppsettet, men jeg bare lurte på en ting.. hvis du skal bruke den som server, hvorfor må den da være stille? Min oppfatning av servere er at de skal bråke mye og stå i kjelleren (eller et annet sted hvor man ikke hører dem..) Mvh. Dings Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Kanskje den ikke skal stå i kjelleren vet du. Men blir bra det der, hvis du søker litt finner du noen tilsvarende problemstillinger som det du har der. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 Pcen skal stå oppå et skap et sted hvor det er viktig at den absolutt ikke høres. Derfor er det vesentlig med minst mulig vifter og støysvake harddisker. Når det gjelder sistnevnte er jeg litt usikker på om Seagaten er stille nok. Noen som vet om noen alternativer? Når det gjelder å søke på forumet her har jeg prøvd det og funnet noen svar. Desverre er forumsøkemotoren ikke helt 1337 for tiden... Lenke til kommentar
chil Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 jeg har en MaxStor 80gb7200 8mb disk den er veldig stille, (littt lyd når du flytter menger med data(filer), men når den er bare på kan den ikke høres. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 jeg har en MaxStor 80gb7200 8mb disk den er veldig stille, (littt lyd når du flytter menger med data(filer), men når den er bare på kan den ikke høres. ja, men tenkt deg at det er helt, helt stille i rommet. Det er ingen vifter i pcen som bråker kun harddisken. Ville du hørt disken da? Er litt fristet til å gå for en 5400 rpm disk og sperre den inne i en sånn silendrive ramme, men vet ikke helt om dette er spesielt lurt med tanke på levetiden til disken. Dessuten blir 5400 rpm litt lite for en filserver Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 jeg har en MaxStor 80gb7200 8mb disk den er veldig stille, (littt lyd når du flytter menger med data(filer), men når den er bare på kan den ikke høres. Sånn er det ikke med wd, da hører du en sånn lys pipe lyd fra hd uansett, forbanna irriterans når du har ellers helt lydløs pc.... Lenke til kommentar
chil Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 jeg har en MaxStor 80gb7200 8mb disk den er veldig stille, (littt lyd når du flytter menger med data(filer), men når den er bare på kan den ikke høres. ja, men tenkt deg at det er helt, helt stille i rommet. Det er ingen vifter i pcen som bråker kun harddisken. Ville du hørt disken da? Er litt fristet til å gå for en 5400 rpm disk og sperre den inne i en sånn silendrive ramme, men vet ikke helt om dette er spesielt lurt med tanke på levetiden til disken. Dessuten blir 5400 rpm litt lite for en filserver nei som sagt så er disken HELT stillle, bare når man flytter data at det kommer en knotre lyd.. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Når det gjelder harddisk, så er det liten tvil: Seagate Barracuda V. Jeg har prøvet en hel del harddisker, og denne er ekstrem. Selv den gamle Barracuda IV må se seg grundig slått. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 hmmm, ifølge tweak.dk har Maxtor greid å presse lydnivået ned til 25 dB på DiamondMAX Plus 9 serien. Dersom dette stemmer er det imponerende. Savner likevel skikkelig tester av lydnivået på harddisker. Av de jeg har funnet er testene enten for gamle eller litt for suspekte. Testene bør være gjort samtidig og med samme måleutstyr og testoppsett ellers har resultatene lett for å bli så som så. Lenke til kommentar
N_R Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Jeg har prøvd det meste for å dempe støy, noisekiller i PSU, stille vifte, matter osv osv - og det er nok dessverre kun en ting som funker: Putt den i et skap, etter å ha dempet den så mye som mulig. Har selv en 1-roms leilighet, så 24/7 boksen måtte i garderobeskapet, selv etter å ha lagt igjen ganske så pene summer hos Microplex...... :-) Men med et trådløst tastatur og en 5 meter høykvalitets skjermkabel funker det glimmers det. Spørs litt hva annet du skal koble til, samt å brenne cd'er osv blir litt plunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå