Jo Are Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Hei I dag vasket jeg viften over komfyren på kjøkkenet. Jeg demonterte den og vasket den i vaksen som en vanlig oppvask, og vannet for ned avløpet. Men så skjer noe merkelig. Etter at jeg er ferdig med å vaske og skal vaske hendene oppdager jeg at vannet er gult og kaldt, dette skjer bare når jeg skrur på varmt vann ikke på kaldt vann. Er det mulig at røranlegget er konstruert så utrolig dumt at vann fra vasken går i varmtvannstanken? Eller er det bare et sammentreff at tanken går i stykker samme dag som jeg vasker kjøkken viften? Har virkelig ikke peiling på hva som har skjedd her. Noen som har opplevd det samme og kan hjelpe? Takker så meget for svar på et så alt for merkelig problem Edit: Kan legge til at siden delene som skulle vaskes var så store brukte jeg vasken i kjelleren som står like ved varmtvannstanken, kan dette ha noe å si? Endret 3. oktober 2008 av Jo Are Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Er det mulig at røranlegget er konstruert så utrolig dumt at vann fra vasken går i varmtvannstanken? Edit: Kan legge til at siden delene som skulle vaskes var så store brukte jeg vasken i kjelleren som står like ved varmtvannstanken, kan dette ha noe å si? Nei! Avløpsrørene er ikke koblet til berederen :!: Hvor gammel er berederen og hvor lenge tappet du vann fra kjellervasken? Edit: Du sier at du har mistet varmvannet helt? Endret 3. oktober 2008 av Xander^ Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Vet ikke hvor gammelt utstyret er. Det har bedret seg nå, vannet har blitt varmt og mindre gult. Syns dette var merkelig. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Dette er ikke noe uvanlig. Det du har gjort er å tømme varmtvannstanken 100%, som fører til at sedimentene i bunnen av tanken blir rørt opp og funnet veien ut rørledningene og i vasken som gult vann. Dette skjer normalt ikke om tanken ikke tømmes helt. Du aner ikke hvor mye gørr det ligger i bunnen av en varmtvannstank etter noen års bruk. Vannet inn til huset ditt er aldri 100% rent og så vil partikler i vannet synke til bunnen i tanken ettersom det for det meste er stillestående vann der. Fargen på gørra avhenger av hvilken partikler som er vanlig i vannet der du bor som igjen er avhengig av grunnen der vannet samles opp. Smil og vær glad for tanken er det ikke noe i veien med. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 så hvor mye gørr kan du tenke deg det ligger i en tank som er 25år gammel? hehehe tydelig at det ble kjøpt kvalitet den gangen, siden den har holdt i 25 år! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Skiftet ut vår 35 år gamle varmtvannstank forrige uke. Du ville nok ikke brukt varmtvann om du visste åssen det på bunnen så ut Endret 3. oktober 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Og det er nettop dette bunnfallet man rører opp når man tapper tanken helt tom. Men om man alikavel skulle greie å tappe tanken helt så la det renne for da kommer en del av dette slammet ut med vannet. Og ja i en tank på både 25 og 35 år ligger det en anseelig mengde gørr i bunnen på. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Tanken (dvs den indre, en av de første med rustfri indre tank - oso) og kolben fungerte enda etter 35 år, men ytre i bunn var ganske rusta, og med tanke på aldern så ble den tatt å bytta ut nå. 35 år konstant bruk er jo ikke så ille. Kunne flere ting vart så lenge så Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Dette er ikke noe uvanlig.Det du har gjort er å tømme varmtvannstanken 100%, som fører til at sedimentene i bunnen av tanken blir rørt opp og funnet veien ut rørledningene og i vasken som gult vann. Dette skjer normalt ikke om tanken ikke tømmes helt. Du aner ikke hvor mye gørr det ligger i bunnen av en varmtvannstank etter noen års bruk. Vannet inn til huset ditt er aldri 100% rent og så vil partikler i vannet synke til bunnen i tanken ettersom det for det meste er stillestående vann der. Fargen på gørra avhenger av hvilken partikler som er vanlig i vannet der du bor som igjen er avhengig av grunnen der vannet samles opp. Smil og vær glad for tanken er det ikke noe i veien med. Takker for betryggende svar Vannet er ikke gult lenger heller så antar alt er trygt nå. Er det forresten farlig og få i seg noe av dette gørre fra tanken? Hvor ofte bør man bytte tank? Eventuelt rense den? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Det som ligger i tanken er sedimenter som kommer med vannet og man har liten kontroll med hva dette er. Noe kan være metaller av forskjellige slag så gjør det til en hovedregel og ikke drikke vamtvann fra kranen. Levetiden på en tank bestemmes som regel av hvor fort tanken korroderes på innsiden og hvor lenge varmeelementet holder, boretslaget her følger forsikringsselskapets anbefaling og bytter tanken etter 20 år. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Takk for hjelpen, man lærer vist noe nytt hver dag Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Fint at det ordnet seg! Ville ha vurdert å bytte den selv om den fungerer atm. Nyere beredere er mer energigjerrige og man kan spare noen kroner i året på å bytte. Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 etter å ha lest dette ser jeg virkelig frem til å bytte tanken, har en ny oso super s stående i garasjen som blir byttet neste helg, og den som står her i dag er fra 1970, grøsser ved tanken på hvor mye drit det kan befinne seg i den, men den fungerer fint da, enn så lenge.. men et spørsmål, om man klarer å tømme tanken ofte, vil det da samle seg like mye dritt? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 OSO sine tanker med heat injetion ller hva det er dte heter er å anbefale på det varmeste. De har pyttet varmeelementet i et rør med en temperatur styrt ventil i som sender alt varmtvannet som elementet varmer opp direkte til toppen av tanken. Dette medfører at selv om man har tømt tanklen så tar det kort tid til man har varmt avnn igjen. Ikke at tanken varmer 200 liter fortere en andre tanker men den konsentrerer det oppvarmede vannet i toppen istedenfor at elementet varmer opp alt vannet samtidig. Som en ekstra bonus er di nyeste OSO tankene isolert veldig godt, man kjenner ikke at det står 200 liter skoldvarmt vann inni om man ikke vet at det er en varmtvannstank. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå