Ali_G Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Hvor mye kjølepasta er egentlig riktig mengde på en Amd xp2000? 1,5 gram? Lenke til kommentar
letmein Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 heh.. måle opp mengde goop har jeg aldri hørt om.. anbefaler at du leser Goop-Guiden til Overklokking.no. Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 1,5 gram må være nok til 10-15 AMD'er! Minst! På min gamle AS2-tube står det at innholdet er 3 gram. Det skal vel rekke til en ca. 20-30 prosessorkjerner så vidt meg bekjent. Det skal smøres et TYNT lag kjølepasta på kjerna. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Kjære vene... LES GOOPGUIDEN!!! I korte trekk: Det skal dekke kjærna, men med et så tynt lag som overhodet mulig! Mer enn "akkurat såvidt" vil isolere i stedet for å lede varme. Sett kjøleren rett på, ikke gni og rot rundt med den, da skrapes goopen vekk. Lenke til kommentar
frans Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Vil si at dersom kjøleren og CPU er skikkelig laget, skal det ikke være behov for termalpasta (i teorien). I nevnte test til overklokking.no er ikke kjøleren planslipt. Grunnen til at det skal være noe poeng med termalpasta er at det ikke er 100% kontakt over hele arealet på prosessoren og mellom kjøleren pga. ujevnheter. For en tid tilbake planslipte jeg en standard Coolermaster kjøler. Resultat: Temperaturen gikk ned med 7-8 grader. Selv min Alpha PAL 8045 måtte planslipes for å sikre optimal kontakt. To nærmest perfektslipte enheter vil suge seg fast til hverandre og vil være vanskelig å få til å slippe taket. I testen brukes det alt for mye pasta etter mitt skjønn, i hvert fall i forhold til om man har planslipte kjølere. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Goopen skal ved plane flater i alle fall dekke porene i CPU. Lenke til kommentar
Luke Lovegroove Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 3 kilo har jeg hørt det skal være ... Lenke til kommentar
formann Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Maser litt kjølepasta godt inn under kjøleribba for å fylle opp ujevnhetene også.. Bruk gjerne fingeren med en plastpose tredd over. På den måten er du sikker på å ikke få noe fett klint på, og du slipper fingeravtrykk. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hm, lever i frykt for å ta feil mengde på eller kline det utover under montering så det ikke virker. Lenke til kommentar
Nidhogg Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hm, lever i frykt for å ta feil mengde på eller kline det utover under montering så det ikke virker. det vill vert dumt Lenke til kommentar
frans Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Goopen skal ved plane flater i alle fall dekke porene i CPU. I teorien ja, men også fylle opp ujevnheter på dårlig produserte kjølere. Men man kan spørre hvor stor er egentlig porene på CPUen og kjøleren? Tror det er vanskelig å få øye på porene med det blotte øyet. Dersom CPUen og kjøleren er planslipt, må en da kun bruke mikroskopiske dråper med termalpasta. Mengden pasta de brukte i nevnte test på overklokking.no er til skrekk og advarsel. Min PAL8045 var egentlig skuffende ujevn under i forhold til at den kostet over 400 kroner. Dog var den bedre enn mine gamle Coolermaster og GlobalWin kjølere. GlobalWin kjølerne var virkelig skeive. Etter en times plansliping endte jeg opp med en kjøler som hadde samme CPU idle temperatur som hovedkortet (av og til 1-2 grader over). Min PAL ligger ca 2 grader over HK (nForce2) ved 2.300 rpm. Muligens blir resultatet enda bedre hvis jeg snur vifta (dvs. at CPU temp=HK temp). Vil anbefale plansliping først og så bruk av minst mulig pasta. Mitt råd er at når man har smurt på pasta så vrir man litt frem og tilbake på kjøleren når man monterer denne. Dette for at overflødig (unødvendig) pasta skal presses bort fra CPUen (legger seg dermed på kanten av CPUen) for å sikre best mulig kontakt mellom CPUen og kjøleren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå