GSP<3 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Noen som vet hvor høy lydnivå 30 DB er? Skal skifte ut stock vifta til intel e6750 fordi den bråker som et uvær. Men aner ikke hvor mange DB den lager heller (cpu vifta til cpuen min) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Forsåvidt ein interessant kjølar. Men det var ein ting i artikkelen eg stussa litt på: Kjølebunen er noe spesiell. Aluminiumskjernen har spor i seg, hvor varmerørene går. Dette gjør at de planslipte rørene kommer i direkte kontakt med prosessoren. Gapet mellom kobberet og aluminiumet ser kanskje stort ut, men det er kun snakk om et lite hakk. Optimalt er det ikke, men det kan lett løses ved å bruke litt ekstra termisk pasta. Vil dette eigentleg vere ei høveleg løysing i praksis? Er det ikkje helst slik at ein ynskjer å bruke eitt så tynt lag med kjølepasta som mogeleg? Eg ser føre meg at vinninga går opp i spinninga her. Eller misforstår eg tankegongen? Kjølere med hetpipes rett mot CPUen har gjerne bedre varmeoverføring enn de som ikke har det, så det er ikke noe stort problem tror jeg. AtW Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Noen som vet hvor høy lydnivå 30 DB er? Skal skifte ut stock vifta til intel e6750 fordi den bråker som et uvær. Men aner ikke hvor mange DB den lager heller (cpu vifta til cpuen min) 30dB er fint hørbart (cirka halvparten av tale hvis jeg husker rett), jeg ville holdt meg rundt 20dB. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Noen som vet hvor høy lydnivå 30 DB er? Skal skifte ut stock vifta til intel e6750 fordi den bråker som et uvær. Men aner ikke hvor mange DB den lager heller (cpu vifta til cpuen min) Hehe, må bare si du har et genialt navn Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Noen som vet hvor høy lydnivå 30 DB er? Skal skifte ut stock vifta til intel e6750 fordi den bråker som et uvær. Men aner ikke hvor mange DB den lager heller (cpu vifta til cpuen min) 30dB er fint hørbart (cirka halvparten av tale hvis jeg husker rett), jeg ville holdt meg rundt 20dB. Det finnes det vel knapt noen kjølere som har (utenom vifteløse) 20 dB med den målemetoden som hw.no bruker i sin testlab. Tror FrostyTech ligger rundt 27 dBA på de stilleste kjølerene. De har også noe høyere verdi for Xigmateken (37 dBA, hovedsaklig grunnet litt annet måleoppsett. Husk at dette er målinger uten effekt av kabinett. Det som er oppgitt er ubrukelig i denne sammenheng, og godta at alt som måles til under 33 - 35 dBA hos hw.no er støysvakt. Hos Frosty legger man grensa rundt 40. Ellers regner vi med at tale er ca 50 dB, og du vet at det er en logaritmisk skala, så lyden dobles for ca hver 10 dB. Det vises ellers at vi ikke klarer å høre forskjell på lydforskjeller på 2 - 3 dB. Endret 3. oktober 2008 av Bolson Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hadde likt om denne var høyere før kjøle "gitteret" begynte. Fleste Hi-end hovedkort har store kjølere og det er trangt rundt CPUen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hadde likt om denne var høyere før kjøle "gitteret" begynte. Fleste Hi-end hovedkort har store kjølere og det er trangt rundt CPUen. De følger vel en standard utforming? Min erfaring er ihvertfall at kjølere til ATX akkurat går klar av ting som ligger på hovedkortet. AtW Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Noen som vet hvor høy lydnivå 30 DB er? Skal skifte ut stock vifta til intel e6750 fordi den bråker som et uvær. Men aner ikke hvor mange DB den lager heller (cpu vifta til cpuen min) 30dB er fint hørbart (cirka halvparten av tale hvis jeg husker rett), jeg ville holdt meg rundt 20dB. Lydnivå ER db.... Men frekvens er også vesentlig... noen lyder hører vi bedre en andre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Noen som vet hvor høy lydnivå 30 DB er? Skal skifte ut stock vifta til intel e6750 fordi den bråker som et uvær. Men aner ikke hvor mange DB den lager heller (cpu vifta til cpuen min) 30dB er fint hørbart (cirka halvparten av tale hvis jeg husker rett), jeg ville holdt meg rundt 20dB. Lydnivå ER db.... Men frekvens er også vesentlig... noen lyder hører vi bedre en andre. Streng tatt er ikke det helt presist, dB er bare noe som indikerer forholdet mellom to størrelser, så når man sier at noe har 30 dB lydtrykksnivå, så er det forholdet mellom lydtrykket, og et referanselydtrykk (gjerne 20 mikropascal), men dB brukes i forbindelse med flere ting en lydtrykk. dB(A) som oppgis er også slik at frekvenser som vi hører bedre vektes sterkere. Mao tar denne vektingen (ihvertfall delvis) hensyn til frekvenssammensetningen. AtW Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Den minner meg om Noctua NHU-12P i design! MEn nei, den klarer ikke å måle seg med den. <3 NHu-12P Ja, noctuaen er digg <3 Lenke til kommentar
mojojojo Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Et alternativ med samme design det kan være verdt å se på, er denne: Thermalright HR-01 Plus Er i utgangspunktet en passiv kjøler, men med mulighet for å montere vifte som du kjøper separat. Oppnår da svært gode resultater slik som i denne artikkelen. Har akkurat bestilt en slik selv, og jeg liker at det legges opp til å kjøpe en separat vifte, slik at du selv kan velge en med de kvaliteter du foretrekker. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hei. Interesant kjøler. Ser at flere sammenligner med Noctua NHU-12P. Har disse samme kjølevifte (rpm/luftmengde) og støynivå? Spør fordi jeg ikke vet... Samt at det skulle vært interesnt å vite hva slike lavstøy-kjølere KAN yte ved bruk av ei kraftigere vifte. Savner dette i testene av kjølere her på HW. For en overklokker er ofte støy ikke så viktig, bare kjøleren yter bra nok. Dere burde ha testet kjølere med ei "bråkevifte" (kjøp inn ei for hver standarstørelse) for å se om ei slik oppgradering kan gi bedre resultat. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Kjøpte en Zerotherm NV120, er det en god kjøler? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hei. Interesant kjøler. Ser at flere sammenligner med Noctua NHU-12P. Har disse samme kjølevifte (rpm/luftmengde) og støynivå? Spør fordi jeg ikke vet... Samt at det skulle vært interesnt å vite hva slike lavstøy-kjølere KAN yte ved bruk av ei kraftigere vifte. Savner dette i testene av kjølere her på HW. For en overklokker er ofte støy ikke så viktig, bare kjøleren yter bra nok. Dere burde ha testet kjølere med ei "bråkevifte" (kjøp inn ei for hver standarstørelse) for å se om ei slik oppgradering kan gi bedre resultat. For hw.no er det nå viktigere at de tester langt flere kjølere. Mengden de tester i dag er hårreisende liten i forhold til hva som finnes av bra kjølere. Men skal du finne de virkelig testenen må du på Frostytech. De tester alle kjølerene ved 85, 125 og 150 Watt TDP. Men de tester vanligvis med standard kjølere. Tech Report, X-bit labs og Anandtech med flere har også gode tester. Normal vil du få bedre kjøling med en vifte som gir mer luft, men mottrykk i kjøleren kan gi noen effekter av negativ karakter når lufthastigheten øker. Så kjølere kan faktisk være slik konstruert at å putte på ei 3 500 rpm Papst ikke nødvendigvis gir underet av effekt. Ofte er det muligheten til å kjøre push-pull som kan gi mest i slike sammenhenger. Kjøpte en Zerotherm NV120, er det en god kjøler? Ja, kjølemessig er det noe av det desidert beste på markedet. Den er uten tvil i klasse med Nocthua og True. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå