MadRos Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Hei, vi har hatt en heftig diskusjon om bil vs Buss, og lurte på hvor mye CO2 Slipper ut en vanlig bybuss? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Bussen er best for miljøet. Fra Bergen til Stavanger sørger en person for utslipp av rundt 100 kilo klimagasser. Velger du fly, er utslippet rundt 70 kilo CO2 per passasjer. Tar du samme turen alene i en vanlig personbil, halverer du utslippet av CO2. Men ønsker du å reise miljøvennlig, er buss det suverene valget. For bussen slipper ut under 10 kilo C02 per person på samme strekningen.- Miljørforsker Asgeir Sorteberg Google er din venn! Er forøverig enig med hotstian i at tråden burde flyttes... Lenke til kommentar
otis Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Da bør man vite hvor mange seter det er i den bussen. Som vi vet, så slipper en buss ut vesentlig mer CO2 enn en personbil, men bussen har flere seter. Men om bussen kjører nesten tom, så vil den forurense mer enn en personbil, kanskje. Lenke til kommentar
Argument Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Hei, vi har hatt en heftig diskusjon om bil vs Buss, og lurte på hvor mye CO2 Slipper ut en vanlig bybuss? Jeg vet ikke hvor mye bybuss CO2 slipper ut , men hvis du mener hvor mye CO2 en buss slipper ut kontra personbil, så slipper bussen selvfølgelig mye mer ut enn bilen. Jeg har lest at en gjennomsnittlig buss bruker 3,5 liter diesel per km. SLIK REGNER DU CO2-UTSLIPPCO2-utslippene fra en gjennomsnittlig privatbil blir regnet ut på følgende måte: Drivstofforbruk per kilometer x 23,2 for bensinmotor eller 26,3 for dieselmotor. Eks: Volkswagen Passat (0,77 liter bensin per mil) 0,077 x 23,2 = 178,6 gram CO2 per kilometer http://www.kolumbus.no/article.php?id=319&...c=2&print=1 Altså: 0,35 x 26,3 = 920,5 gram CO2 per km. Endret 3. oktober 2008 av Argument Lenke til kommentar
MadRos Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 jeg tenkte hvis vi GLEMMER setene, bare Hvor mye den slipper ut. Bryr mer ikke hvor mye mennesker det sitter på. faktisk så vil den slippe ut mer da. pga økt vekt. Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Bussen er best for miljøet. Fra Bergen til Stavanger sørger en person for utslipp av rundt 100 kilo klimagasser. Velger du fly, er utslippet rundt 70 kilo CO2 per passasjer. Tar du samme turen alene i en vanlig personbil, halverer du utslippet av CO2. Men ønsker du å reise miljøvennlig, er buss det suverene valget. For bussen slipper ut under 10 kilo C02 per person på samme strekningen.- Miljørforsker Asgeir Sorteberg Google er din venn! Er forøverig enig med hotstian i at tråden burde flyttes... Syntes den utregninga blir riv ruskende gal. Hvor mange seter er det på bussen det er snakk om? Hvor ofte er bussen full av pasasjerer? Regnestykket er en del mer avansert enn som så. Her må man nesten se på hvor mange passasjerer en enkelt strekning har over en bestemt tidsperiode, og regne utifra det. Da blir nok tallene en ganske annen. Selvsagt er buss mer miljøvennlig pr passasjer når bussen er full, no doubt. Hvor ofte ser man busser som er fullstappet, utenom rushtida ? Trådstarter: Jeg finner ikke noen harde tall på hvor mye en buss slipper ut uavhengig av pr.passasjer. Endret 3. oktober 2008 av theck1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Syntes den utregninga blir riv ruskende gal. Hvor mange seter er det på bussen det er snakk om? Hvor ofte er bussen full av pasasjerer? Hvis bussen bruker 3,5 l/mil og en personbil bruker 0,7 l/mil (som er bra for bykjøring), så trenger man kun å frakte 1 bussjåfør og 4 busspassasjerer for å bruke like lite drivstoff per km som en personbil med 1 matpakkebilist i. Så selv med noen ganske få passasjerer går bussen i pluss i forhold til personbiler. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Finnes jo også biler som bruker mer drivstoff enn en buss. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Da bør man vite hvor mange seter det er i den bussen.Som vi vet, så slipper en buss ut vesentlig mer CO2 enn en personbil, men bussen har flere seter. Men om bussen kjører nesten tom, så vil den forurense mer enn en personbil, kanskje. Joda, men hvor ofte er det egentlig busser mellom byer kjører tomme? Min erfaring er at du er heldig om du får et "sekkesete" ved siden av deg... Finnes jo også biler som bruker mer drivstoff enn en buss. "Gjenglederbiler" aka pansermonstre aka burde-vært-forbudt-i-byen (og utstyrt med fartsbegrenser og andre lastebilting, som f.eks. krav om utvida førerkort, samt grov beskattning etc. - og ikke kom og si "tenk på de stakkars barnefamiliene som må rekke å hente barna i barnehagen og uffameg og fysjameg"..) aka ukokt hummer? Jeg venta en gang 15-30 minutter på at bussen skulle komme forbi en idiot som insisterte på å kjøre snorkeljeep inn i byen midt i rushet skulle få rygga bilen sin ut - han hadde prøvd å "smette" (du smetter ingensteder med en snorkeljeep - som faktisk var mye nettere enn en hummer...) inn mellom to biler i et kryss, og blokkert et ganske vitalt kryss midt i oslo sentrum. Der stod han da, rygga fram og tilbake og kom generellt ikke av flekken. Tok halvannen evighet før han kom seg løs... Tulling. Der mista jeg (og garantert veldig mange andre) middagen etc. Fyren burde fått kjempebot og kjøreforbud utenfor jungelen i sentrale uggabuggaland. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hvor mange CO2'er trenger man for å slippe ut en vanligbybuss? Aner ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå