Nidaroo Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Har seg sånn at jeg nå helst trenger en Advokat som kan bistå på min side i en sak jeg skal opp i. Saken er den at jeg var medvirket i at en kamerat av meg tidligere utførte vold mot en person. Jeg var ikke fysisk med på det, jeg tok ikke engang i personen. Jeg fikk bare i oppdrag av å få personen til den plassen hvor vedkommende fant sted. Så dro jeg igjen. Ettersom Politiet mener jeg er med på det, blir det også opprettet sak mot meg. Og siden jeg nærmest var ferdig med billappen, og nå vil jeg få utsettelse. Lurer jeg på om jeg har noe mulighet for å få en enkel løsning på dette. Tenkte igrunn på hvordan dette er i tilfeller hvor man kan risikere jobben framfor og ikke ha lappen. Hvordan er påtalemyndigheten på dette? Er jo ikke noe kriminell i den grunn. Er vel ingen som ønsker at jeg og alle andre skal være på den ordentlige siden, ved feks, ha en jobbm, kjøre lovlig osv. Så kort, hvordan tror dere jeg stiller i denne situasjonen...? Politiet tipset meg iallefall om å få skaffet meg en Advokat. (Edit): Og hvordan er det man egentlig går fram for å få en advokat? Bare kontakte en direkte, og spørre ut? Hehe. Ganske så "fersk" på dette. Takk.. Endret 3. oktober 2008 av Nidaroo Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Straffelova § 136 fyrste ledd: Den, som bevirker, at der finder Opløb Sted i Hensigt at øve Vold mod Person eller Gods eller at true dermed, eller som medvirker til Istandbringelsen af saadant Opløb, eller som ved et Opløb, under hvilket ovennævnte Hensigt lægges for Dagen, optræder som Leder eller Fører, straffes med Fængsel indtil 3 Aar. Som du ser har det liten relevans at du ikkje fysisk tok i personen, du kan likevel dømmast for medverknad etter føresegna ovanfor. Advokat er naturlegvis å anbefale, då han/ho vil legge fram alt som kan verke formildande for ditt vedkommande. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Jeg fikk bare i oppdrag av å få personen til den plassen hvor vedkommende fant sted. Så dro jeg igjen. Ettersom Politiet mener jeg er med på det, blir det også opprettet sak mot meg. Og siden jeg nærmest var ferdig med billappen, og nå vil jeg få utsettelse. Lurer jeg på om jeg har noe mulighet for å få en enkel løsning på dette. Frigata: Har "Opløb" funnet sted, da? Denne må vel være mer aktuell: § 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder. Et tilsvarende medvirkningstillegg er nedfelt i den strengere § 229 om legemsbeskadigelse. Og dine handlinger vil nok regnes som medvirkning. Advokat er en god idé, ja. Endret 4. oktober 2008 av frevild Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Joda, men jeg blir vel ikke fysisk innblandet når jeg ikke tok i personen engang. Men, vil vel regne med å få et lite "spark" selv når det gjelder straffen...:| Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Joda, men jeg blir vel ikke fysisk innblandet når jeg ikke tok i personen engang. Men, vil vel regne med å få et lite "spark" selv når det gjelder straffen...:| Hva mener du med "fysisk innblandet"? Dersom du med dette mener at du går fri fordi du rent faktisk ikke tok del i den direkte voldsutøvelse, tar du nok feil. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Frigata: Har "Opløb" funnet sted, da? Tja sei det. I fråvere av tilgang til førearbeida og rettsdata her heimefrå, tolka eg ordlyden "Opløb" til å vera ei hending eller liknande. Men det verkar som om rettsgrunnlaget kan (og bør) vera strl. § 229 og ja. Det har lite å seie for vurderinga om person A slo person B, og du ikkje fysisk tok i person B. Har ein medvirka til at person B blei slått, må ein då bera ansvaret for ugjerninga i like stor grad som A. Det framgår ganske så greit av strl. § 229, då vilkåra "øver Vold" (den som faktisk slår) og "medvirker hertil" (i ditt tilfelle gjer at B kjem i kontakt med A) er alternative. Edit: googla litt og kom fram til at "Opløb" går meir på samanstimling av folk etc, og strl. § 136 vil dermed vera nokså uaktuell i denne saka.. Endret 4. oktober 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Joda, men jeg blir vel ikke fysisk innblandet når jeg ikke tok i personen engang. Men, vil vel regne med å få et lite "spark" selv når det gjelder straffen...:| Du forstår altså ikke at volden ble foranlediget av ditt oppdrag? Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Det jeg mener da er at jeg som var med på det, ikke vil få like store straffen? Etter det jeg hørte fra ene politimannen, så antok han at jeg faller under kategorien medvirkende. Men, at det ville ta sine forbehold på at jeg ikke utført volden. Jeg fikk egentlig bare i oppdrag i å kjøre han til vedkommende. Men, selvfølgelig faller jeg også under den kategorien som han som utførte volden. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Visste du hva som kom til å skje da? Lenke til kommentar
Newar Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg fikk bare i oppdrag av å få personen til den plassen hvor vedkommende fant sted. Så dro jeg igjen Selvfølgelig gjorde han det. Håper det var meg god grunn. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Det jeg mener da er at jeg som var med på det, ikke vil få like store straffen? Etter det jeg hørte fra ene politimannen, så antok han at jeg faller under kategorien medvirkende. Men, at det ville ta sine forbehold på at jeg ikke utført volden. Jeg fikk egentlig bare i oppdrag i å kjøre han til vedkommende. Men, selvfølgelig faller jeg også under den kategorien som han som utførte volden. Hva som skal regnes som straffbar medvirkning, kan være vanskelig å vurdere. Det er imidlertid ikke særlig tvilsomt at man utøver straffbar medvirkning når man med viten og vilje frakter en fyr et bestemt sted for at noen andre skal gi ham juling der. Og det er selvsagt straffverdig å gjøre slikt (dvs. at du *fortjener* straff). Hvor stor straff du må vente deg, tør jeg ikke si. Det er opp til dommeren å bestemme. Det jeg imidlertid kan si, er at du ikke uten videre får samme straff som han som stod for den faktiske voldsutøvelsen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg fikk bare i oppdrag av å få personen til den plassen hvor vedkommende fant sted. Så dro jeg igjen Selvfølgelig gjorde han det. Håper det var meg god grunn. Selvfølgelig og selvfølgelig, han har ikke sagt det rett ut. Jeg tror også han visste det, men det er greit å ha alt på det rene i sånne saker. Dessuten kan det godt være at man ikke visste helt hva som kom til å skje, kanskje han trodde offeret bare skulle få en skyllebøtte hva vet vi. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Dommaren legg nok vekt på at han burde ha skjønt kva som kom til å skje. I jussen er det ikkje alltid slik at vedkommande må vite for at han skal ha opptrådt klanderverdig. Men som frevild påpeiker, dette er ei vanskeleg vurdering. Endret 4. oktober 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Joda, men jeg blir vel ikke fysisk innblandet når jeg ikke tok i personen engang. Men, vil vel regne med å få et lite "spark" selv når det gjelder straffen...:| Les § 228 en gang til: § 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder. Det er samme strafferamme for medvirkning som for den som utfører voldshandlingen. Det tilsier at det i utgangspunktet ikke skilles mellom handling og medvirkning. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Dommaren legg nok vekt på at han burde ha skjønt kva som kom til å skje. I jussen er det ikkje alltid slik at vedkommande må vite for at han skal ha opptrådt klanderverdig. Men som frevild påpeiker, dette er ei vanskeleg vurdering. Siden bestemmelsen ikke uttrykkeilg angir eller utvetydig forutsetter at uaktsomhet er tilstrekkelig, kreves forsett, jf. § 40. Da må man spørre hva trådstarter faktisk visste eller forstod. Hvis trådstarter ikke forstod hva som ville skje, går han fri selv om han burde forstå det. (Men han kan uansett holdes erstatningsrettslig ansvarlig - muligens også for oppreisning.) Konungr: Ja, strafferammene er nok de samme. Men det er jo en individuell vurdering av hver av de tiltalte. Muligens vil man gjennomgående anse det for mer straffverdig å stå for den direkte voldsutøvelsen enn å tilrettelegge for at vedkommende offer får juling. Endret 5. oktober 2008 av frevild Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Konungr: Ja, strafferammene er nok de samme. Men det er jo en individuell vurdering av hver av de tiltalte. Muligens vil man gjennomgående anse det for mer straffverdig å stå for den direkte voldsutøvelsen enn å tilrettelegge for at vedkommende offer får juling. I rettssaken etter Nokas-ranet fikk de som medvirket lavere straff, men det var vel først og fremst pga. at de ikke ble dømt for drap i tillegg, som de som var tilstede under selve handlingen ble. Men jeg er ikke ekspert, så det blir mest synsing fra min side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå