Gå til innhold

Beste måte for backup i cli?

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal ta backup av hjemmemappa og alle undermapper , hvilken måte er da best å gjøre det på i kommandolinja? Tenkte litt på rsync, men jeg er helt blank på området. Prøvde i stad med dolphin, men dolphin klikka så klart et stykke ut i prosessen. Helst en metode som gir meg output av hva som foregår. Og som heller ikke hopper over noen filer. Kan godt gjøre det som root og endre rettigheter etterpå. Skjulte mapper må å være med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv laget et script som foretar synkronisering av hjemmeområdet mitt til en separat disk, ved å bruke rsync og crontab. Skriv

gedit backup.sh

i home-mappa di, og lim inn følgende i fila:

#!/bin/sh
# r = recursive, t = preserve time, v = verbose, p = show progress

rsync -r -t -v --delete --progress --exclude "*~" --exclude <path til undermappe du ikke vil ha med backupen> --exclude <path til evt. en undermappe til du ikke vil ha med> <path til mappen du vil ta backup av> <path til stedet du vil legge backupen>

Bytt <path til...> med mappene du ønsker. Her sørger argumentet -r for å ta backup også av alle undermappene til mappen du vil ha backup av, argumentet -v viser hva som skjer og --delete sletter filer i backup-mappen som er blitt slettet i kildemappen siden forrige backup. Skriv til slutt

chmod 755 backup.sh

for å kunne kjøre fila. For å ta backup skriver du nå bare

./backup.sh

Dersom du vil at backupen skal taes automatisk med jevne mellomrom kan du sette opp en cronjobb. Skriv

crontab -e

og legg inn følgende linje

0 4 * * * ~/./backup.sh > ~/backup.txt

Når du lagrer endringene i crontab, vil denne linjen ta automatisk backup hver natt kl. 04:00 og legge en utskrift av det som skjedde i backup.txt. De tre stjernene er henholdsvis dato, måned og ukedag. Dersom du f.eks. heller vil ta backup hver søndag kl. 04:00, kan du skrive:

0 4 * * 7 ~/./backup.sh > ~/backup.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...