Gå til innhold

øl utsalg stenger kl 18.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stengetider er irriterenes, det er det eneste. De gangene jeg ikke rekker eventuelt glemmer å kjøpe pleier jeg så og si alltid finne en annen løsning. Da kjøper jeg bare av noen andre som har litt ekstra, eller får litt av min kjære mor. Stengetidene styrer ikke mitt alkoholforbruk at all, jobb og diverse derimot bremser ned ganske mye :p Priser kommer heller ikke til å funke på meg ihvertfall sålenge det ikke blir sånn helt sykt.

Lenke til kommentar
Heh, har du vært på byen i Storbritannia? Det har jeg, og det er ikke noe pent syn. Mulig pubkulturen i landsbygda er noe annet, det kjenner jeg ikke så mye til.

ja det har jeg faktisk. et år på skole i Poole, var ute på byen i Bournemouth og Poole, og ja det var selvfølgelig unge som var mellom 14 og kanskje 18 som sto ute og ikke kom inn noen plass mens de drakk seg drita og ville sloss.

 

men jeg så ekstremt sjelden at folk mellom si 20 og 60 drikke seg nyden bananas helg etter helg etter helg. de gikk heller på puben og hadde noen pils mens de snakket med venner spilte dart eller pool og så kanskje på en fotballkamp. forskjellen som jeg observerte den var at folk drakk jevnlig alkohol og generelt mindre alkohol.

 

de gikk på pub eller klubb for å treffe folk å ta et glass, de kom ikke på puben allerede fulle, sjelden på klubb var dette en hendelse heller.

 

skal sies at jeg var der i 2001 - 2002.

 

slik som vi som var der da oppfattet det var at det er kultur å ta ei pils eller 3 gjerne vær dag. mens i Norge er det kultur å samle opp 1-3 pils per dag og drikke alt fortest mulig på lørdag.

Lenke til kommentar
*snip*

 

At Storbritaninia har en annen drikkekultur enn oss er ikke lengre helt korrekt. Høyere alkoholavgifter på pubene enni butikkene i kombinasjon med priskrig på alkohol mellom de store butikkkjedene har gjort at Storbritania har fått samme forspillskultur som her i norge.

Nettopp, det vil jo bare si at det ikke virker. Lavere avgifter på utestedene enn i butikken samt salg hele butikkens åpningstidervil føre til at folk kan ta å drikke ute fremfor å komme drita på byen for så å drikke enda mer.

Lenke til kommentar
Hei.

Her i tromsø har de begynnt med å stenge ølutsalget kl 18 i uke dagene og kl 16 på lørdag.

Grunnene til dette er at det skal få folk til å drikke mindre alkohol.

Jeg tillater meg å komme med en tilleggsopplysning, da ordbruken kan forvirre. Øl i Tromsø selges i vanlige matbutikker, fram til 18 hverdager og 16 lørdager. Fram til en gang på 90-tallet hadde vi øl kun i egne ølutsalg, men det er historie.

Tror du dette har noe effekt på alkohol forbruket eller ikke?

Jeg kan svare for min egen del: Ja. Mitt alkoholforbruk har gått ned.

 

Jeg liker å handle etter 18. Jeg har drukket mer Freeze (Macks alkoholfrie øl) og vann som tørstedrikk og til middagen på hverdager enn i perioden da man solgte øl i dagligvarebutikken fram 20 hverdager og 18 lørdager. Jeg kjøper ikke mer øl enn før når jeg først er på butikken i ølsalgstidene, typisk en sekspakk. I tida da vi hadde egne ølutsalg derimot, kjøpte jeg mer, typisk fire-fem sekspakker når jeg først oppsøkte en butikk kun for å kjøpe øl.

Jeg kjøper ikke HB eller smuglersprit, og har ikke gått oftere på byen etter at salgstidene ble endret.

 

For noen virker altså endringene i salgstidene på den måten at man drikker mindre øl, noe som neppe er usunt. Det kan kanskje føre til at noen av disse får mindre risiko for å utvikle et alkoholproblem. Men for de som allerede har et problem/ er alkoholikere har det kanskje mindre å si, de vil vel prioritere å løpe til butikken før klokka seks/fire, dersom de ikke er så oppbløtt at de ikke kan løpe eller vet hva klokka er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...