Gå til innhold

øl utsalg stenger kl 18.


Anbefalte innlegg

Hei.

Her i tromsø har de begynnt med å stenge ølutsalget kl 18 i uke dagene og kl 16 på lørdag.

Grunnene til dette er at det skal få folk til å drikke mindre alkohol.

 

Tror du dette har noe effekt på alkohol forbruket eller ikke?

 

Jeg mener nå at det kan ta feil veg og åpne opp for mere hjemmebrent.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror faktisk forbud og høye avgifter gir motsatt effekt av det vi prøver på. Bare se på mange land der det er billigere å kjøpe sprit enn sokker, forbruket er på langt nær som i skandinavia + finnland.

Jeg har hørt at Norge er et av landene i verden som har lavest forbruk av alkohol. Så her bør du dokumentere påstanden din at forbruket er stort.

Endret av Bjek
Lenke til kommentar

Denne tråden flyttes under tvil til PRS. Det tiller et høyere krav til saklighet når man poster, samtidig som denne tråden neppe hører hjemme i OT.

 

Forøvrig er tittelen dårlig og må endres av trådstarter.

 

(Som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM)

Lenke til kommentar
Tror faktisk forbud og høye avgifter gir motsatt effekt av det vi prøver på. Bare se på mange land der det er billigere å kjøpe sprit enn sokker, forbruket er på langt nær som i skandinavia + finnland.

Merkelig at du skulle nevne Finland da Finland har langt færre restriksjoner enn i Norge, mye lavere pris, og langt større tilgjengelighet, og har også et langt større problem enn Norge. Finland er vell egentlig et godt eksempel på at det du sier er feil.

Lenke til kommentar

vil si at man må se et større bilde når man snakker om alkoholforbruk, kultur og tradisjoner er jo veldig viktig. Norge er jo ikke et land som har en kultur (slik jeg oppfatter det) som sier vi tar en pils så går vi hjem å slapper av.

 

vi har ett helt annet forhold til rusmidler en f.eks Storbritannia vil jeg påstå, som har slik pub kultur der man gjerne går på puben midt i uka og tar et par pils og det heller er unntaket en regelen at man drikker seg pære drita vær helg. slik som man ofte ser i Norge.

Lenke til kommentar

Ja, derfor om vi endrer politisken til å passe med f.eks frankrike så vil vi bare få problemer i noen ti-år, men etter det vil få få en mye bedre drikkekultur.

 

Strengere kjøpetider = Økt hamstring = Økt tilgjengelighet = Økt forbruk (og da ikke nødvendigvis "godt" forbruk).

 

Som alle dere som er for strengere alkoholpolitisk sier så er jo økt tilgjengelighet problemet. Og da nytter det ikke at det er sprit, øl og vin i hvert et hjem.

Lenke til kommentar

Vinmonopol, øllsalg, alle de tingene er tåpelige latterlige tilltak.

 

For det første. Alkohol er en lovlig substans i Norge og det burde være som i stort sett resten av verden, alle kjøpmenn/selgere burde ha lik rett til å formidle det til de tider de selv finner det lønnsomt (naturlignok åpningstidene for butikken).

 

for det andre. Å sette begrensninger på når øll kan kjøpes gjør ikke noe annet enn at folk hamster øll når de først kjøper. Det er utrolig irriterende å måtte ha kjøleskapet mitt fult av øll i tilfelle jeg finner ut at jeg skal på fest en lørdag, der jeg jobber til klokken 18 og altså ikke kan kjøpe øll i butikkene etter jobb.

Lenke til kommentar
Ja, derfor om vi endrer politisken til å passe med f.eks frankrike så vil vi bare få problemer i noen ti-år, men etter det vil få få en mye bedre drikkekultur.

Frankrike er jo en av de landene som har størst problem med alkohol. Vil vi ha alle disse alkoholproblemer, så se til Frankrike.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1165843.ece

Det ligger mye god dokumentasjon på nett. Bare søk.......

Endret av Bjek
Lenke til kommentar
vi har ett helt annet forhold til rusmidler en f.eks Storbritannia vil jeg påstå, som har slik pub kultur der man gjerne går på puben midt i uka og tar et par pils og det heller er unntaket en regelen at man drikker seg pære drita vær helg. slik som man ofte ser i Norge.

Heh, har du vært på byen i Storbritannia? Det har jeg, og det er ikke noe pent syn. Mulig pubkulturen i landsbygda er noe annet, det kjenner jeg ikke så mye til.

Lenke til kommentar
Tror faktisk forbud og høye avgifter gir motsatt effekt av det vi prøver på. Bare se på mange land der det er billigere å kjøpe sprit enn sokker, forbruket er på langt nær som i skandinavia + finnland.

Merkelig at du skulle nevne Finland da Finland har langt færre restriksjoner enn i Norge, mye lavere pris, og langt større tilgjengelighet, og har også et langt større problem enn Norge. Finland er vell egentlig et godt eksempel på at det du sier er feil.

 

Nevnte finnland i forbruket, ikke i restriksjoner. Misforsto meg kanskje, men forbruket i Nord-Europa inkl Russland har et større forbruk av alkohol (ifra det jeg har forstått / sett).

Lenke til kommentar

Jeg tror tidsrestriksjoner på alkohol vil ikke gjøre noe med alkoholikernes forbruk, det vil bli det samme. Men sannhet er at jo større tilgjenglighet jo større forbruk. Så hvis man gjør alkohol mindre tilgjenglig vil det føre til mindre forbruk.

Endret av A-dog
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor alle butikker og myndigheten gjør så stor sak utav røyk og alkohol. Det er jo på ingen måter ulovlige. Hvis de nå skal få minst mulig folk til å slutte med det, kan de vel på en måte bare gjøre det ulovligt.

Styre og sake på med dette, enkelste er oftest det enkleste. Men, i dette tilfellet er det vel muligens ikke det enkleste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...