Astralnoise Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg flyttet inn til "byen" nå når jeg begynte på Universitetet. Så har jeg sett en del reklamer på internett fra skattekontoret om at man bør melde om flytting og greier, men pappa sa rett før jeg flyttet at jeg ikke burde melde om flytting før jeg hadde funnet meg et sted jeg eide selv. Er det sant? jeg vil helst ikke ha baksmell på skatten eller noe sånt, så hva bør jeg egentlig gjøre? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Eg må berre følgje litt med på denne. Eg har sjølv meldt om flytting i folkeregisteret (frå vestlandet til Sør-Trøndelag), og har aldri tenkt over noko skattesmell =/ Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Det er flere fordeler ved å være folkeregistrert i foreldrenes kommune når man begynner å studere, f.eks. kan deres innboforsikring omfatte hybelen din også. Men jeg tror du er nødt til å skifte etter noen år. Endret 3. oktober 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
tussemor Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Det er et par fordeler med å melde flytting: Banken din og det offentlige (f.eks likningskontoret) får den rette adressen din fra folkeregisteret. Det kan være litt styr å passe på slikt selv, men bare du er påpasselig skal det gå greit. Som student er du ikke nødt til å registrere adresseendring hos folkeregisteret. At det har noe å si for skatten skal jeg ikke uttale meg om, annet enn at du evt. kan få igjen på skatten fordi du er pendler? Eier du hus så ville jeg undersøkt nærmere med likningskontoret, da det kan ha betydning for skatten om du skal selge det.. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Innen 8 dager etter flytting må du melde fra til skattekontoret. Ikke bare bør du, men du SKAL melde flytting. Det du kan risikere er at skatteetaten "tvangsflytter" deg, nemlig at de oppdaterer folkeregisteret med den adressen de mener du bor på. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Innen 8 dager etter flytting må du melde fra til skattekontoret. Ikke bare bør du, men du SKAL melde flytting. Det du kan risikere er at skatteetaten "tvangsflytter" deg, nemlig at de oppdaterer folkeregisteret med den adressen de mener du bor på. Det kan lønne seg å høre med skatteetaten (eller hvem det nå er som holder styr på folkeregisteret) i kommunen du flytter fra. Følgende står å lese på www.skatteetaten.no, under overskriften "Hvem må melde flytting?" Det gjelder spesielle regler blant annet for skoleelever, studenter, vernepliktige og enslige pendlere. Folkeregisteret kan gi flere opplysninger. Om du får til å fortsatt være folkeregistrert i hjemkommunen gir det som nevnt over noen fordeler (bl.a. innboforsikring). Om du blir definert som (uke)pendler kan du trekke av mye på skatten. Imidlertid kreves det at du flytter "av hensyn til inntektsgivende aktivitet". Noe studier neppe kan kalles direkte Edit: Et par setninger om pendling Endret 6. oktober 2008 av RVF Lenke til kommentar
noxon Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Man trenger bare å melde om permanent flytting. Studier teller ikke som permanent flytting. Og merkelig nok kan faktisk folkeregisteret være ganske sære på flyttemeldinger - jeg flytta etter endt studie fra trondheim til vestfold for å bo hos svigers mens vi venta på å få jobb og bolig. Sendte flyttemelding - men fikk -avslag- på flyttemelding siden jeg ikke hadde jobb eller leieavtale (jeg bodde jo hos svigers tross alt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå