Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Newbie: Dagens kurser og kjøp av aksjer

davelarue

Anbefalte innlegg

Heisann,

Med raset i NYC og fallende aksjepris på børsen. Jeg har tenkt å ta nytte av krisen og invistere litt, men har noen spørsmål:

- Lønner det seg i det hele tatt å invistere (kjøpe aksjer) som ung økonomisk sunn 26 åring?

- Lønner det seg å kjøpe nå eller om en mnd?

- Hører at det er best å kjøpe aksjer i såkalte 'blå' firmaer (topp aksje firmaer). Hvilke lønner det seg å invistere i?

- Kanskje jeg kjøper aksjer i firmaet jeg jobber i. Hvordan finner jeg ut av om det lønner seg å kjøpe i firmaet jeg jobber i?

Takk, og beklager grunnleggende spørsmål men jeg er ganske ny til dette.

Mvh.

David

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Lønner det seg i det hele tatt å invistere (kjøpe aksjer) som ung økonomisk sunn 26 åring?

Alt man tjener på lønner seg. Men aksjer er risiko, det er ingen som kan gi deg noen absolutte garantier. Det viktigste du må tenke på er å aldri bruke penger du ikke har råd til å tape til aksjekjøp. Økt risiko kontra høyrentekonto i en bank kan gi stor fortjeneste, men det er en grunn til at det heter risiko. Regner med BSUen er på plass før du tenker på noe annet.

- Lønner det seg å kjøpe nå eller om en mnd?

Det er det ingen som vet.

- Hører at det er best å kjøpe aksjer i såkalte 'blå' firmaer (topp aksje firmaer). Hvilke lønner det seg å invistere i?

Har ikke hørt blå bli brukt generelt om aksjer på den måten. Blå aksjer er de som har gått i pluss en dag, røde er de som har gått i minus. Mulig det finnes andre bruksmåter for dette jeg ikke har hørt.

- Kanskje jeg kjøper aksjer i firmaet jeg jobber i. Hvordan finner jeg ut av om det lønner seg å kjøpe i firmaet jeg jobber i?

Dette kan være en god ide. Går firmaet bra? Du som sitter på insiden vet gjerne litt om dette. Snakk emd andre i firmaet hvordand e tenker. Er firmaet børsnoter? Hvis ikke må du tenke på at du kanskje ikke får solgt når du ønsker.

Du skriver ikke om hvilke beløp du tenker på å bruke på dette. Mitt råd ville uansett være å sette pengene i fond. Man bør sette seg inn i hvordan ting fungerer før man lemper store summer ut på børsen.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å lese på sidene til Aksjenorge! Se www.aksjenorge.no Dette er en organisasjon som sprer kunnskap om aksjemarkedet, holder presentasjoner etc. På nettsidene deres finner du svar på det meste du lurer på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...