davelarue Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Heisann, Med raset i NYC og fallende aksjepris på børsen. Jeg har tenkt å ta nytte av krisen og invistere litt, men har noen spørsmål: - Lønner det seg i det hele tatt å invistere (kjøpe aksjer) som ung økonomisk sunn 26 åring? - Lønner det seg å kjøpe nå eller om en mnd? - Hører at det er best å kjøpe aksjer i såkalte 'blå' firmaer (topp aksje firmaer). Hvilke lønner det seg å invistere i? - Kanskje jeg kjøper aksjer i firmaet jeg jobber i. Hvordan finner jeg ut av om det lønner seg å kjøpe i firmaet jeg jobber i? Takk, og beklager grunnleggende spørsmål men jeg er ganske ny til dette. Mvh. David Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) - Lønner det seg i det hele tatt å invistere (kjøpe aksjer) som ung økonomisk sunn 26 åring? Alt man tjener på lønner seg. Men aksjer er risiko, det er ingen som kan gi deg noen absolutte garantier. Det viktigste du må tenke på er å aldri bruke penger du ikke har råd til å tape til aksjekjøp. Økt risiko kontra høyrentekonto i en bank kan gi stor fortjeneste, men det er en grunn til at det heter risiko. Regner med BSUen er på plass før du tenker på noe annet. - Lønner det seg å kjøpe nå eller om en mnd? Det er det ingen som vet. - Hører at det er best å kjøpe aksjer i såkalte 'blå' firmaer (topp aksje firmaer). Hvilke lønner det seg å invistere i? Har ikke hørt blå bli brukt generelt om aksjer på den måten. Blå aksjer er de som har gått i pluss en dag, røde er de som har gått i minus. Mulig det finnes andre bruksmåter for dette jeg ikke har hørt. - Kanskje jeg kjøper aksjer i firmaet jeg jobber i. Hvordan finner jeg ut av om det lønner seg å kjøpe i firmaet jeg jobber i? Dette kan være en god ide. Går firmaet bra? Du som sitter på insiden vet gjerne litt om dette. Snakk emd andre i firmaet hvordand e tenker. Er firmaet børsnoter? Hvis ikke må du tenke på at du kanskje ikke får solgt når du ønsker. Du skriver ikke om hvilke beløp du tenker på å bruke på dette. Mitt råd ville uansett være å sette pengene i fond. Man bør sette seg inn i hvordan ting fungerer før man lemper store summer ut på børsen. Endret 3. oktober 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Ang. "blå aksjer" tenker han nok på blue chip. Som davelarue er inne på må man være klar over det er ingen aksjer som er trygge på samme måte som å ha pengene på konto. Det er alltid en viss fare for at det skjer noe som gjør at et selskap blir mye mindre verd. Lenke til kommentar
Qian Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg anbefaler deg å lese på sidene til Aksjenorge! Se www.aksjenorge.no Dette er en organisasjon som sprer kunnskap om aksjemarkedet, holder presentasjoner etc. På nettsidene deres finner du svar på det meste du lurer på Lenke til kommentar
Cryogen Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har et spørsmål; hvor stor må kapital være før man begynner? Hvis man bare har rundt 20.000 er det heller bedre å sette pengene i fond? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Nja, du får 2 børsposter for 20 000, vet om folk som trader med mindre. Du tar jo dog en hel del risiko ved å bare sitte i en eller to aksjer, men oppsiden kan være stor om du treffer riktig. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Indeksfond kan være et finurlig sted å parkere sparepengene fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå