Gå til innhold

Guide: Aspire One A110 med 250GB 2,5" Samsung disk(SATA direkte lodding til hovedkort!)!

Anbefalte innlegg

Bildeguide: Modifisere Aspire One A110 til å bruke 2,5" disk med Sata tilkobling!

Så langt:

Har installert en vanlig 2,5" 250Gb Samsung disk via skjult SATA plugg på Aspire One A110 (Originalt Linpus+8gb zif ssd)

Total kostnad 700,- (for disken) + ledninger og lodding :)

Disken er loddet direkte på hovedkortet, har installert Vista via USB-stick for å teste, og så langt er dette en himmelsk opplevelse kontra den gamle SSD disken :)

Oppdatert 03.10.08:

1: Første oppgave er å demontere Aspire One, noe som jeg regner med alle som er intr. i denne tråden allerede har gjort, hvis ikke finnes det utallige guider på hvordan dette gjøres.

2: Etter at du har demontert hele Aspire One maskina di må en del plast fjernes i fra kabinettet, har bilder liggende på annen maskin og laster de opp når jeg får tid :)

3:Når all plasten som må fjernes er fjernet har du nå fysisk plass til 2,5" disk, nå gjennstår bare loddingen.

Satte selv bort loddinga til et profesjonelt firma i Trondheim for å være sikker.

4: AA15VLoddmelloR364.jpg

Vi startet med å lodde på en 0ohms motstand mellom kontaktpunktet R364, evt kan dette punktet bare kortsluttes med loddetinn.

5: sata-connectorpakort.jpg

På Aspire One A150 med original Sata disk er følgende kontakt påmontert, hvis en fjerner klistermerket som er avbildet ovenfor har en mulighet til å sette på en slik kontakt som kan oppdrives i fra Ebay, jeg valgte å lodde disken direkte på hovedkortet.

6: Slik ser det ut når klistermerket er fjernet:

Connectorsmainboard.JPG

Her er det en serie på 7 punkter, og en serie på 15 punkter.

Serie 1 på 7 punkter (hvor punkt 1 er helt til venstre i forhold til bilde, er punktene som overfører sata signalene.

Serie 2 på 15 punkter er punktene som gir disken strøm, 5v til disk sikres ved å gjennomføre punkt 4.

Pinouts for tilkobling av disken:

Sata: Sata-pinout.JPG

Sata power: Sata-power-pinout.JPG

Takk til pinouts.ru for pinouts! :)

For å få strøm til disken koblet vi kun punkt 5 og 8.

Stor takk rettes til Børge Larsen som har hjulpet meg med Lodding!

Kan ikke få gjentatt det nok, Vista kjører sykt glatt på denne maskinen! Må få tatt video og lagt ut på Youtube for det overgår virkelig alle mine forventninger!!!

Happy modding!

Kommentarer, spørsmål og annet skrives her:

Kommentartråd

Endret av eNigma333
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første tester viser en enorm ytelsesøkning :wow:

Vista Lite og 8Gb SD kort som readyboot, og ikke minst SATA disken gjør virkelig susen!

Maskinen ble plassert på senga (hvor alle andre bærbare har kokt!) og spilte Peggle Nights Deluxe, et spill som faktisk hakker på referansemaskineni dette prosjektet:

http://www.hardware.no/artikler/acer_aspire_5920g/41751

Maskinen kjørte spillet på sengen uten noen form for ekstra ventilasjon (noe som er et must hvis ikke låser Aspire 5920 maskinen seg!) uten problemer i 2 timer! Impressive!

Alle drivere til Vista installert, alt kjører 100% smooth! Neste modifikasjon blir touch skjerm smile.gif

Satser på å styre 42" skjermen (med Touch skjermen på Aspire One), via HTPC'n med VNC tilkobling (hvor l337 blir ikke det da?).

Endret av eNigma333
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
nice :-)

har vurdert dette selv.

Jeg har også vurdert å bare kjøre en 2.5 disk via en sata-> usb, feks. kjøpe en wd passport og hugge denne i deler.

Har du loddet inn noe annet? Jeg har inne bluetooth 2.0 edr i min A110.

USB er veldig tregt da. SATA er sånn 6 ganger raskere hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...