Gå til innhold

Vet noen noe om Fender Jazzmaster?

hojohansen

Anbefalte innlegg

Har en annen tråd også ute, men denne skal handle om Fender Jazzmaster (tror jeg)

Grunnen er at jeg skal ha meg en gitar for ca. 6k, har ikke kjøpt gitar på snart 15 år så jeg er ikke inne i dette lenger. Kommer til å spille for det meste "normal" musikk, men liker jazz mer og mer, så derfor lurte jeg på om noen vet noe om Fender Jazzmaster? Eller finnes det andre alt. til den prisen - som er bra..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jazzmasteren er ikke en typisk jazzgitar, paradoksalt nok. Som navnet indikerer var den tenkt å være det, men istedet fant den et helt annet marked. Jazzgitarister både før og etter at Jazzmaster ble introdusert har foretrukket archtop akustiskelektriske gitarer. Men Jazzmasteren er en bra gitar med en vakker jazzete, om enn fortsatt single coil lyd.

Merk at i din prisklasse er det Mexicoutgaven som gjelder. Det er ikke en 100% klassisk Jazzmaster, men er mer rettet mot rock, med kraftigere P90-aktige pickuper og en tune-o-matic (Gibson) type stol. (Den gamle var ikke så godt egnet for rock, siden det var en "flytende" stol som lett kan bli slått ut av stilling ved hard spilling.

Geir :)

Lenke til kommentar
Jazzmasteren er ikke en typisk jazzgitar, paradoksalt nok. Som navnet indikerer var den tenkt å være det, men istedet fant den et helt annet marked. Jazzgitarister både før og etter at Jazzmaster ble introdusert har foretrukket archtop akustiskelektriske gitarer. Men Jazzmasteren er en bra gitar med en vakker jazzete, om enn fortsatt single coil lyd.

Merk at i din prisklasse er det Mexicoutgaven som gjelder. Det er ikke en 100% klassisk Jazzmaster, men er mer rettet mot rock, med kraftigere P90-aktige pickuper og en tune-o-matic (Gibson) type stol. (Den gamle var ikke så godt egnet for rock, siden det var en "flytende" stol som lett kan bli slått ut av stilling ved hard spilling.

Takker, spørs om jeg ikke må se etter noe annet da.. Men hva?

Lenke til kommentar

Epiphone har jo noen jazzaktige archtops, for eksempel Joe Pass modellen: Link, eller en standard Emperor Regent: Link. Sistnevnte har som mange "ekte" jazzgitarer bare en pickup ved halsen, det gjør den mindre anvendelig til annen musikk enn en med to humbuckere.

Jeg har ikke prøvet Epiphone sine archtops, så jeg kan ikke si så mye om dem. Ta en tur til en musikkhandler og prøvespill.

Ellers får du bra jazzlåt ut av det meste om du bare skrur lyden rett. Bruk halspickupen på en Les Paul og skru ned tonekontrollen noen hakk så låter det også jazz...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Hm, jeg liker rolig\jazz osv. av musikk (ikke hardrock osv.) Hva jeg spiller.. Eh, ikke så mye solo osv. men har spilt gitar i 15 år nå, så det meste går. Vil ha fyldig og fin lyd.

Selvsagt anbefaler jeg noe jeg har selv (som brorparten av alle gitarister vil gjøre), men jeg anbefaler deg å teste en Hagstrøm Swede/Super Swede. Utrolig sleek og lettspilt hals, veldig gode (medium/low output) pickups, samt et toveis tonefilter som hjelper deg. Gitaren er i tillegg veldig skikkelig bygd, den er godt satt opp, finishen er upåklagelig.

Prisen? Rett i prisleiet ditt! Sjekk:

http://www.hagstromguitars.com/Swede.html

My two cents.

(har i tillegg en strat og en tele med super-specs)

Edit: Brukte min Swede for første gang i studio for noen uker siden, og sustainen tok teknikeren fullstendig på senga. ("faen, når slutter den egentlig...?!?!") Måtte fade den ut, faktisk.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

En Swede får du for rundt 5000,-, som oftest under.

(og nei, jeg jobber ikke for Hagstrøm:-))

Forresten, hollowbodiene fra Hagstrøm får også veldig god omtale.

(jobber fremdeles ikke for dem...)

Alvorlig talt: Anbefalingen kommer fra en som har spilt i over 30 år, og har bygd og reparert gitarer i over 20 år. Jeg vet at slike ting ikke betyr stort på et diskusjonsforum, men det gir kanskje et litt bredere bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...