Gå til innhold

Lage kasse til 2x Magnat Ultra S690

Anbefalte innlegg

Har to Magnat Ultra S690. Tenkte jeg skulle lage en kasse til hver av dem. Dette er bilhøytalere altså!

Planer om å kjøpe inn en MDF-plate på rundt 19mm. Men jeg har aldri før laget en kasse fra bunnen av. Noen som vet om det finnes en slags illustrert step-by-step walkthrough til hvordan en kasse er bygd opp? Og hva slags mål skal jeg liksom velge når jeg har ovale høytalere? :S

Skal jeg begynne med å lage et slags skjellett, for å gjøre kassen mer holdbar? Altså, litt sånn her?

cube.gif

Eller skal jeg bare skøyte platene og legge dem "oppå hverandre" med masse lim og silikon langs kantene (Lim og silikon må jeg vel ha mye av uansett :p)

1212L.jpg

På dette bildet ser dere en kasse som er laget uten "skjellett". Altså, platene ligger bare inntil hverandre og støtter seg også derfor bare på hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skrur og limer platene så er det ikke nødvendig med en innvendig ramme. Husk å forborre når du skrur, MDF sprekker svært lett.

Det første du må gjøre er å finne ut hvor stor kassa må være og eventuelt størrelsen på bassrefleks-porten. Dette er viktig for at det skal spille bra, lager du bare ei tilfeldig kasse, så kan du risikere at det spiller ubrukelig.

Har du god råd, så kan du kjøpe kryssfiner-plater istedenfor MDF, disse er mye lettere å jobbe med, emn da må nok kassa dempes mer enn med MDF-plater.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...