Gå til innhold

Malvare/trojanerfjerning. Hvilket er best til kommersielt bruk?

Anbefalte innlegg

Holder på å vurdere å kjøpe inn programvare for fjerning av malware/trojanere. Har en god del oppdrag der jeg må gå on site og fjerne malware/trojanere, tenkte i så henseende at det kunne være greit om det var ett program som jeg kunne ta med meg og installerte som fjernet malware/spyware relativt effektivt. Det aller beste hadde jo vært om jeg kunne kjørt det fra en USB pinne, slik at jeg slapp å installere noe som helst på klienten.

Pris burde vel helst ligge under 10K pr. lisens.

Noen som har noen innspill på hva jeg burde vurdere av spyware/malware programvare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ingen ulempe, "problemet" kommer når du skal gjøre dette industrielt. Det er greit å ha en garanti på hva du gjør, en brukersupport du kan ringe og klage til når alt går på trynet. eventuelt at du ikke greier å få fjernet malwaren som du ønsker å få fjernet. Eller enda værre at maskinen tryner. Jeg vil ha en brukersupport jeg kan ringe til å klage når ting går skeis, så derfor er det "bedre" for min del å heller ha betalprogramvare med brukersupport klar hvis noe ikke fungerer

Lenke til kommentar

Tja, de fleste anti-programmer klarer ikke å fjerne alt av malware (så og si). Å ringe en support og klage på dette tror jeg ikke vil fungere. Dessverre er det også slik at i enkelte tilfeller gjør malwaren såpass stor skade at en reinstallering er løsningen. Gode backuprutiner i bedriften gjør at dette ikke trenger å være et problem.

De programmene som gjør størst suksess mht. å fjerne malware er de som er nevnt. Man kommer i de fleste tilfeller ikke utennom en manuel fjerning. Det blir din jobb :)

Lenke til kommentar

Ja, det er sant. Men mange som ikke greier å fjerne alt selv har en fin måte å gjøre dette på. Vet at antivirusprogrammer med antispyware blir overlykkelig når man ringer dem og klager og deres teknikere får fjerne spyware selv... (aner ikke hvorfor) sikkert fordi at de da får muligheten til å oppdatere rutiner i sine egne spywareløsninger som gjør slik at slikt kan detekteres og stoppes fra å installeres i utgangspunktet. Malware er tungvint, spesielt så har jeg blitt plaget med den som akkurat har kommet (windows security 2008 eller noe) som er ett herk.

Jobben min er sjelden å sørge for å fjerne spyware og mer det å sørge for at alt bare fungerer knirkefritt.. (noe det sjelden gjør) og å lage/sette opp rutiner slik at 3 teknikere skal kunne fjerne spyware fra 3 maskiner og alle 3 teknikerne skal gjøre det likt. (sett fra kunden sitt ståsted)

Derfor er det jeg ønsker å ha en betalløsning, men, jeg skjønner at det kan være problematisk da malware virker å være ti ganger værre en virus og f.eks Symantec og lignende ikke greier å få oppdatert sine malwarerutiner fort nok, så det endrer seg jo en gang i halvåret hvilken programvare som er best... Det er det som er litt "tungvint" har nå gått fra spybot til superantispyware til malwarebits. :\ Nei, lettvint skal det ikke være

Lenke til kommentar

:)

Har selv brukt div. prog, men har kommet til at en effektiv løsning er å kjøre Malwarebyte (som i mange tilfeller fjerner alt av rammel) og Combofix. Combofix lager en fin logg som kan brukes til å sjekke om det ligger noen rester igjen fra malwaren. I enkelte tilfeller har det bare vært combofix som fikk kjøre da all annen anti-prog. ikke fungerte (også fra sikker modus).

Skal man drive med fjerning av malware, så kommer man dessverre ikke fra å fjerne filer manuelt (i de fleste tilfeller) om man skal ha en viss kvalitet. Det er dumt om man noen timer senere får regenerert malware fordi noen filer som ikke ble tatt av noen av anti-prog. våkner til live.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...