flopflop Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Finnes det et program der ute som kan redigere .ORF-filer der ute som ikke er Adobe (vil helst ikke betale så mye). Har Paint Shop Pro og PhotoMatix i dag, men PSP støtter ikke .ORF og det er ikke alltid så lett å tonemappe .ORF-filer i PM slik at de ser realistiske ut (tenker særlig på hud osv). Har forsøkt ReaConverter også, men syntes programmet er tregt og fant redigeringsmulighetene til å være under pari. Så et annet spm: Er det noen bilderedigeringsprogrammer som benytter seg av skjermkortet til utregningene? Etter hva jeg forstår er et skjermkort mye kraftigere enn en CPU til slike oppgaver, ville det ikke da være mer optimalt at dette tok seg av kalkuleringene? Blir litt mye venting i PM når man behandler .ORF/TIFF (særlig når man jobber med flere bilder samtidig) Takker for svar Endret 3. oktober 2008 av flopflop Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 GIMP med UFRaw virker med ORF filer fra Olympus også. Imidlertid må du trolig kompilere UFRaw selv om du skal bruke den sammen med Olympus E-520, det måtte hvertfall jeg, da støtte for E-520 kun finnes i siste versjon av UFRaw. Lenke til kommentar
dags Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Er du kritisk til eksakte farger og topp resultat, kan kanskje Olympus Studio være noe for deg? Litt tregt i svingene riktig nok... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Så et annet spm: Er det noen bilderedigeringsprogrammer som benytter seg av skjermkortet til utregningene? Etter hva jeg forstår er et skjermkort mye kraftigere enn en CPU til slike oppgaver, ville det ikke da være mer optimalt at dette tok seg av kalkuleringene? Blir litt mye venting i PM når man behandler .ORF/TIFF (særlig når man jobber med flere bilder samtidig)Adobe Photoshop CS4 skal gjøre det, det er eneste jeg vet om i farten. Lenke til kommentar
goffen Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Finnes det et program der ute som kan redigere .ORF-filer der ute som ikke er Adobe (vil helst ikke betale så mye).Takker for svar Adobe har jo også Elements for en rimelig penge som bruker samme orf plugin som storesøster. Goffen Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Vel, heller mot å kjøpe et Canon 40D eller 50D, har gjort det en stund, så da blir det vel til at jeg gjør det etterhvert. Endret 4. oktober 2008 av flopflop Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Det følger jo progamvare med kmaeraet som kan konvertere RAW-filer til TIF. Kankskje ikke fantastisk bra, men det fungerer og TIF-filen kan du jo editere hvor som helst. Adobe Photoshop Elements er ikke spesielt dyrt og gjør også jobben. Photoshop CS4 skal visstnok bruke skjermkortet til en del operasjoner, men det er ikke tilgjengelig ennå, og som du sier ganske dyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå