Gjest guest_16 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg bare lurte på om jeg snakka med en psykolog eller noe slikt om selvmordstanker/ønsker, selvskading og slike ting.. Hvor mye kan jeg uttale meg før de bryter taushetsplikten sin og f.eks forteller foreldra mine? Har snakket med psykolog før, men fikk inntrykket av at personen ikke var helt til å stole på når det gjaldt taushetsplikten og slikt, derfor snakket jeg ikke noe særlig. Så bare lurer litt hvordan det er med bryting av taushetsplikten..? Takk til dem som klarer å skjønne hva jeg lurer på.. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Straffelovens paragraf 139 pålegger den taushetspliktige å bryte tausheten i visse situasjoner. Hvis en persons liv eller helse er i fare eller en person er til fare for andres liv eller helse da har du rett til å bryte taushetsplikten for å hindre skade. Lenke til kommentar
Bluesky Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Psykologen kan vel også snakke med forelderene dine dersom du er under 16 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Psykologens rettigheter til å bryte taushetplikten finnes i Helsepersonelloven: § 21. Hovedregel om taushetsplikt Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell. § 23. Begrensninger i taushetsplikten Taushetsplikt etter § 21 er ikke til hinder for: 1. at opplysninger gis den som fra før er kjent med opplysningene, 2. at opplysninger gis når ingen berettiget interesse tilsier hemmelighold, 3. at opplysninger gis videre når behovet for beskyttelse må anses ivaretatt ved at individualiserende kjennetegn er utelatt, 4. at opplysninger gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre eller 5. at opplysningene gis videre etter regler fastsatt i lov eller i medhold av lov når det er uttrykkelig fastsatt eller klart forutsatt at taushetsplikt ikke skal gjelde § 32. Opplysninger til sosialtjenesten Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak gi opplysninger til sosialtjenesten, når det er grunn til å tro at en gravid kvinne misbruker rusmidler på en slik måte at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade, jf. lov om sosiale tjenester § 6-2a. § 33. Opplysninger til barneverntjenesten Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11 og § 4-12. Det samme gjelder når et barn har vist vedvarende og alvorlige atferdsvansker, jf. nevnte lov § 4-24. § 34. Opplysninger i forbindelse med førerkort og sertifikat Lege, psykolog eller optiker som finner at en pasient med førerkort for motorvogn eller sertifikat for luftfartøy, ikke oppfyller de helsemessige kravene som stilles, skal oppfordre pasienten til å innlevere førerkortet eller sertifikatet. Dersom pasientens helsetilstand antas ikke å være kortvarig, skal helsepersonell som nevnt gi melding til offentlige myndigheter etter nærmere regler fastsatt av departementet i forskrift. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Dette synes jeg var litt interessant. Jeg ser paragrafene og det gir mening at en psykolog kan bryte taushetsplikt for å hindre skade av pasienten på seg selv eller andre om dette virker sannsynlig. Men hvor går egentlig linjen her? Jeg regner med det er nok av folk som går til psykolog og nevner selvmordstanker, uten at de blir tvangsinnlagt av den grunn? Gjør psykologen da en personlig vurdering? Hva om en pasient, f.eks. i en samlivsbruddssituasjon, forteller at han eller hun har hatt lyst til (men ikke hatt noen konkrete planer) om å ta livet av eks-partner? Blir dette da plutselig en politisak? Blir eks-partneren det er snakk om informert? Etc. Anonymous poster hash: 2439b...a35 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Det gjøres en konkret vurdering i hver enkelt sak. Generelt kan en si at skillet går mellom å ha ønsker/tanker og å ha konkrete planer/være i ferd med å begå selvmord. Ønsker og tanker om selvmord, selvskade eller skade/drepe andre vil som regel alltid være underlagt taushetsplikt. Så er det en glidende overgang i taushetsplikt til der psykologen plikter å hindre alvorlig skade. Pasienter skal være trygge på at de kan snakke til psykologen om alle slags lyster og ønsker uten at det for konsekvenser for dem. Det er visse kriterier en ser etter når en vurderer hvor reelle slike trusler er, for hvem som helst kan jo komme med alle slags uttalelser i en desperat situasjon uten at det stikker så dypt. Taushetsplikten ikke brytes, det er hovedregelen. Det er de sjeldne unntakene fra denne regelen som krever særskilt vurdering og begrunnelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 (endret) Jeg bare lurte på om jeg snakka med en psykolog eller noe slikt om selvmordstanker/ønsker, selvskading og slike ting.. Hvor mye kan jeg uttale meg før de bryter taushetsplikten sin og f.eks forteller foreldra mine? Har snakket med psykolog før, men fikk inntrykket av at personen ikke var helt til å stole på når det gjaldt taushetsplikten og slikt, derfor snakket jeg ikke noe særlig. Så bare lurer litt hvordan det er med bryting av taushetsplikten..? Takk til dem som klarer å skjønne hva jeg lurer på.. Det kommer vel helt an på hvor gammel du er vil jeg tro. F.eks kan ikke psykologen din fortelle noe til foreldrene dine med mindre du er enig i det, når du er over 18. Men under 18 år kan han/hun gjøre det. Dog er det unntak som flere har skrevet over mitt innlegg. Grunnen til dette er da du ennå ikke er myndig når du har fylt 17, og dermed er foreldrene dine dem som skal ta vare på deg, mens når du er myndig, altså 18, skal du kunne ta vare på deg selv. Godt om noen retter meg dersom jeg har skrevet noe feil. Endret 6. april 2015 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå