hagfors Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Etter at jeg skiftet bank, så har jeg ikke lenger tilgang på meglertjenester gjennom nettbanken min. Har derfor sett litt rundt på ulike selvstendige nettmeglere, slik som f.eks. Netfonds. Tjenesten ser forsåvidt bra ut, lav kurtasje, tilgang til en haug med børser, rimelig pris på sanntidsinformasjon osv. Det eneste jeg ikke helt forstår er hvordan oppgjøret for handelen foregår? I f.eks. Scandiabanken fungerer jo dette ganske sømløst, pengene trekkes/settes inn på kontoen man har i banken og så er alt i orden. Men hvordan funker dette i Netfonds? Må jeg overføre penger inn til dem før jeg kan handle? Det vil jo gjøre det helt umulig å gå inn i markedet på gunstige tidspunkt, da det gjerne er flere dagers ventetid på å overføre penger her til lands (noe som er en helt annen diskusjon i seg selv). Eller kan man kjøpe aksjene og få et KID nr og et kontonummer for å gjøre opp for seg? Og hva koster i så fall en slik kreditt over et antall dager? Noen som bruker noen slike tjenester som kan si noen ord om hvordan det funker? Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 en kompis av meg er faktisk megler i netfonds, linker denne til han når jeg kommer på kontoret i morgen Lenke til kommentar
MRN Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg må gå inn på NetFonds-sida, logge meg inn og velge overførsler (e.l.) og så velge beløpet som skal trekkes fra bankkontoen min. Så går det to hele virkedager, så kan man kjøpe. Skal sette inne penger i morgen når jeg står opp *sikle* Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg bruker nordnet, og syns det fungerer ganske bra.. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg må gå inn på NetFonds-sida, logge meg inn og velge overførsler (e.l.) og så velge beløpet som skal trekkes fra bankkontoen min. Så går det to hele virkedager, så kan man kjøpe. Skal sette inne penger i morgen når jeg står opp *sikle* Ok, så jeg må med andre ord ha penger stående der på forhånd for å kunne bruke tjenesten. Dette trekker meg egentlig litt i favør av å opprette en konto hos f.eks. DNB Nor, Fokus eller Skandiabanken for aksjehandel, selv om kanskje kurtasjen er en del høyere. Blir litt tungvint med 2 dagers forsinkelse, og jeg føler heller ikke for å ha store pengesummer liggende brakk på ubestemt tid hos en nettmegler i påvente av gunstige kjøp. Hvordan er foresten pengene man har stående hos dem sikret? Er vel ikke noen bankgaranti ordning der nei? Jeg bruker nordnet, og syns det fungerer ganske bra.. Hvordan fungerer det rent praktisk hos nordnet da? Er det også 2 dagers ventetid på å få penger inn osv? Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jepp, er sånn hos Nordnet og. Du må sette over penger på depotkontoen din vha nettbanken din. Lenke til kommentar
Zirgo Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Er lav kurtasje viktig for deg, er det vel Etrade.no som er billigst. Benytter meg av dem, og det fungerer helt utmerket. Lenke til kommentar
Qian Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hei, jeg hadde veldig god erfaring da jeg handlet aksjer gjennom Netfonds. Det enkleste er å overføre penger til et depot i Netfonds som du handler for. Du får renter på pengene dersom du ikke kjøper aksjer for alt. Netfonds gir deg mulighet til mye mer enn Skandiabanken; utlån av egne aksjer til shorting (om du skal sitte langsiktig kan du tjene litt på å låne ut aksjene dine), shorting av norske aksjer, belåning, m.m. Da jeg drev på hadde imidlertid Netfonds en dårlig trader, men det har ikke så mye å si om du ikke skal drive med hyppige transaksjoner. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 NetFonds burde i aller høyeste grad være med i banksikringsklubben hvor innskudd er sikret opp mot to millioner. Selv Kaupating er med der, så det tviler jeg ikke mye på. Renta hos NetFonds er faktisk høyere der enn på brukskontoen min i den vanlige banken min. Ja, to virkedager trekker litt ned, men ikke så mye jeg kan eller vil gjøre med det. Vet at banken min har aksjehandel, står så på menyen, men akter ikke å bruke de. Utbytte derimot kommer på bankkontoen. Ser at HO-debattantene sier at de vil bruker utbyttepengen på å kjøpe seg mer i det selskapet, men tror ikke på de. Har iallefall ikke sett noe opsjon hvor jeg kan velge hvor utbytte skal sendes hen. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Skulle registrere meg hos Netfonds i dag, men jeg ser at de er litt vel strenge på attestering av kopi av legitimasjon, så det får vente til i morgen. Men i følge "kontrakten" som jeg skal sende inn, så gir jeg dem jo fullmakt til å trekke penger for aksjekjøp rett fra den kontoen jeg oppgir? Skulle ikke dette bety at jeg skal få handle helt vilt og uhemmet, og at de bare trekker det rett fra kontoen min etterhvert? Eller er det kun kurtasje som belastes fra denne kontoen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå