Gå til innhold

TV2 Hjelper Deg til kamp mot verkstedsgebyrer

Anbefalte innlegg

Det er en selvfølge at en skal få betalt for et arbeid man har utført. Dersom forbruker ikke har tatt seg tid til å sette seg inn i korrekt bruk av produktet, ikke har tilstrekelig kompetanse til å bruke produktet, har vært i stand til å skade produktet - så er det bare rett og rimelig at forbruker betaler for denne undersøkelsen.

Det å trekke inn påstander om at kostnaden er høy i forhold til produktets pris, kunden skremmes fra å reklamere grunnet en evt. kostnad, kunde ikke kan bestride gebyret osv. er helt på viddene. De fleste av undersøkelsesgebyrene består av fraktkostnad og medgått arbeidstid. Det er da i de aller fleste saker derfor rimelig med en kostnad på mellom 200-700 kroner. Produktets verdi kan ikke legges til argumentasjon da det er helt irrelevant for resursforbruket ved en undersøkelse. At kunden skremmes fra å reklamere blir et agrumentasjon uten gyldighet da kunden før han/hun reklamerer burde gjøre det som forventes i henhold til selv å sjekke produktet. Har man gjort det, så burde man heller ikke frykte en evt. kostnad. Videre så blir det sagt at kunde ikke har mulighet til å bestride gebyret, men det er helt feil. Kunde kan kreve dokumentasjon på hvorfor ikke reparasjon dekkes av reklamasjonsretten. Kunde kan selv ta produktet til et annet autorisert verksted for en annenhåndsvurdering. Dette kan så framlegges for Forbrukerrådet/FTU dersom saken ikke løses.

Kunne ikke sagt det bedre enn Alastor når han sa at "TV2 Hjelper deg" er Se&Hør-underholdning. Det er et tabloidprogram, og de er mer enn kjent for å redigere innholdet slik at det passer deres synspunkt best. Det samme gjelder i stor grad også FBI på NRK der retorikk og kreativ redigering står høyere enn journalistisk integeritet. Dog vil jeg påstå at NRK er noe flinkere enn sin mer tabloide søster TV2.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Menmen. Uansett så får man jo se (eller aldri) om det faktisk er ett reelt problem i Norge.

Takk for en god debatt folkens :) Jeg runder av mine spørsmål for denne gangen. Ser at folk her inne er ganske rutinerte, hadde bare alle vært sånn!

*dele ut blomster til paneldeltakerne, blablabla*

Noe sier meg at vi får vite noe om dette ganske snart.

:ph34r:

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Kan det ha noe med å gjøre at du er på innsiden hos norges forbrukervenner? ;)

Jeg har snakka med ledern i forbrukerrådet en gang, når han uttalte seg ang mobildommen i høyesterett. jeg tok han på flere feilaktige uttalelser til pressen, og han endte opp med å innrømme for meg at det var viktig for de å uttale seg tabloid til pressen for å få oppslag...

Jeg bilr ikke akkurat overrasket over sleivspark som kommer fra forbrukerrådet dessverre, så om dere forsøker å sette dagsorden på nytt med dette her så tror jeg ikke dere vil få den massebevegelsen som dere kanskje vil håpe på.

men nok off topic.

Lenke til kommentar

Hele tråden her er vel egentlig off topic. Hehe.

Som TV2 nevnte så sitter Forbrukerrådet på gjerdet, men hva som skjer videre kan jeg ikke spå noe om.

Jeg skal ikke uttale meg så veldig mye om hvorvidt det er tabloid og hvem som kan hva. Men på generelt basis så er det vanskelig å komme inn på media med noe som helst, og i de fleste sammenhenger så er det ledere fra diverse bedrifter som prater, ikke kundebehandlere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Der fins ingen grunn for at elkjedene skal belaste kunden fordi dei ikke har testet varen føre de har sendt inn eller gitt kunden den onsite supporten som han trenger for å få varen til å virke. Såklart må kunde lese bruksanvisningen. Men hva sier det om DEG som selger dersom du mener kunde burde få et gebyr på 300 - 800kr fordi han ikke leste i bruksanvisningen etter noe som så ut som en feil?? Er det ikke verre at du som tar imot som skal ha gunnleggende basis på dette ikke klarer å luke vekk feil som har med brukerfeil??? Slutt å skyt på de som støtter saken jeg har tenkt over saken og veid positiv mot negativ, og mener den positive siden er størst, dessuten så er det bare en reportasje om et tema som trenger litt oppmerksomhet. ikke en lov endring...

Lenke til kommentar

Dorf:

NEI, det er ikke verre at den som tar imot ikke klarer å luke vekk feil som har med brukerfeil. og det fordi at han/hun som tar imot ikke kan ha kjenneskap til alle produktene i en el-butikk. Ofte så ligger også brukerfeilene i væske-/slagskade, da må man faktisk åpne f.eks mobiltelefonen for å finne ut av dette.

Om man da mot all formodning skulle ha all kunnskap og kjennskap om alle produktene og sjekke for alle mulige brukerfeil så ville dette tatt fryktelig lang tid på hver enkelt kunde, noe som skaper kø ved servicedisken, i mange tilfeller også i utleveringsdisken, da kundebehandleren både behandler service og utleveringer, det kan også skape frustrasjon og sinne hos kunden man hjelper om enten han har dårlig tid eller ikke er interessert i å bruke en halvtime på å levere inn en mobiltelefon eller iPod.

Poenget er at man ikke kan forvente at alle kan alt! Man må faktisk ofte snakke med flere personer for å fikse en feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...